۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
جنگ غزه بار مالی سنگینی بر دوش ایرلاین‌های دنیا گذاشت
بلومبرگ:

جنگ غزه بار مالی سنگینی بر دوش ایرلاین‌های دنیا گذاشت

خبرگزاری بلومبرگ در آمریکا تأکید کرد، جنگ غزه بار مالی سنگینی را به بودجه شرکت‌های هواپیمایی جهان تحمیل کرد و با گسترش دامنه آن ۳۰۰ پرواز اروپا به آسیا آسیب جدی خواهد خورد.

به گزارش بازار، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه بار بیشتری را بر بودجه شرکت‌های هواپیمایی در جهان اضافه کرده و آنها را مجبور به لغو پروازها و استفاده از مسیرهای طولانی‌تر کرده بخصوص که آنها از زمان جنگ اوکراین نیز با چالش‌های متعددی روبه‌رو شدند.

خبرگزاری بلومبرگ در آمریکا در گزارشی با عنوان «شرکت‌های هواپیمایی بهای جنگ‌ها را با لغو پروازها و طی کردن مسیرهای طولانی‌تر می‌دهند»، نوشت: خاورمیانه مدت‌هاست که یک چهارراه جهانی برای سفرهای هوایی بوده است و صدها هواپیما هر روز در مسافت‌های طولانی بین ایالات متحده، اروپا و آسیا پرواز می‌کنند.

به گزارش این خبرگزاری، جنگ غزه در منطقه‌ای که از قبل هم از جمله نقاط داغ و پر تنش بوده پیچیدگی‌های هوانوردی بین شرق و غرب را افزایش داده است و با دشوارتر شدن مسیرهای پروازی، شرکت‌های هواپیمایی را مجبور به کاهش خدمات خود به عنوان یک اقدام احتیاطی کرده است.

بلومبرگ افزود: به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی اسرائیلی «ال‌عال» پرواز بر فراز بیشتر مناطق شبه جزیره عربستان را به دلیل نگرانی‌های امنیتی متوقف کرد و برای پروازهای خود از تل آویو به مقص بانکوک مجبور است مسافتی را طی کند که چندین ساعت طولانی‌تر می‌شود. این شرکت همچنین خدمات خود به هند را به تعویق انداخت و پروازهای فصلی به توکیو را نیز لغو کرد.

بر اساس این گزارش، ‌ اکثر شرکت‌های هواپیمایی دیگر در جهان نیز پروازهای خود را به تل آویو در نتیجه خشونت‌های خصمانه متوقف کردند. شرکت هواپیمایی آلمانی Lufthansa AG نیز در حال حاضر بیروت را ترک کرده است، در حالی که شرکت ایرفرانس-KLM هم اعلام کرد که کاهش جزئی در تقاضای مسافر برای پرواز به منطقه داشته است.

بلومبرگ با بیان اینکه جنگ غزه همچنین مشکلات بالقوه‌ای را برای افرادی که با خطوط هوایی که هنوز بر فراز مناطق مورد مناقشه پرواز می‌کنند، ایجاد می‌کند، آورده است: بر اساس گزارش فوروارد کیز، ForwardKeys، یک شرکت تحلیلی صنعت سفر، تقاضا برای سفرهای بین‌المللی در سطح جهانی از هفتم اکتبر پنج درصد کاهش یافته است.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه درگیری‌ها در در خاورمیانه مدت‌هاست که منجر به اعلام مناطق پرواز ممنوع در یمن، سوریه و سودان برای اکثر خطوط هوایی شده است، افزود: به گفته شرکت تحلیل هوایی سیریوم، اگر بسته شدن حریم هوایی در خاورمیانه گسترش یابد، حدود ۳۰۰ پرواز روزانه بین اروپا و مقاصدی در جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا بیشترین آسیب را خواهد دید.

بلومبرگ تاکید کرد: اگرچه خطوط هوایی جایگزین‌هایی دارند، اما گران تمام می‌شود و کاملاً بدون خطر نیستند، مانند حرکت به سمت جنوب بر فراز مصر، که زمان پرواز را چندین ساعت بیشتر می‌کند یا اینکه بخواهند از حریم هوایی مناطق درگیری اخیر مانند ارمنستان و آذربایجان در شمال و سپس از آسمان افغانستان استفاده کنند.

این در حالی است که خطوط هوایی در اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا در حال حاضر به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین و مسدود شدن حریم هوایی روسیه در پروازهای خود به سمت آسیا به دلیل انحراف از مسیر اصلی، متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شوند.

بلومبرگ افزود: برای مثال شرکت Finnair Oyj مجبور شده است تا در راهبرد خود برای پروازهای در مسافت های طولانی بازنگری کند و هواپیماهایی را که دیگر برد کافی ندارند، کنار گذارد؛ همچنین شرکت ایرفرانس-کی ال ام هواپیماهای دوربرد A۳۵۰ را سفارش داده است.

بر اساس برآورد FAA (اداره فدرال هوانوردی آمریکا) هر ساعت پرواز اضافی، ۷۲۲۷ دلار به هزینه متغیر یک پرواز معمولی هواپیمای پهن پیکر در سال ۲۰۲۱ اضافه کرده است.

بلومبرگ همچنین به نقل از جان گرادیک، کارشناس هوانوردی و مدرس دانشگاه مک گیل در مونترال، نوشت که طولانی تر شدن مسافت‌های پروازها بر هزینه‌های سوخت و نیروی کار تاثیر گذاشته است.

کد خبر: ۲۵۵٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha