۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
روزگار رکود در گردشگری کرمان؛ مثل کویر، مثل خزان | ۹ اثر جهانی فراموش شده اند
گزارش بازار؛

روزگار رکود در گردشگری کرمان؛ مثل کویر، مثل خزان | ۹ اثر جهانی فراموش شده اند

کرمان- وجود ظرفیتهای گسترده گردشگری در کرمان در حالی زمینه توسعه صنعت توریسم را در کرمان مهیا کرده که علیرغم وعده ها اما استان در این زمینه با مشکلات فراوانی مواجه است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان ۹ اثر ثبت جهانی دارد در این زمینه استان در کشور رکورد دار است. ارگ بم، روستای میمند، باغ شاهزاده ماهان، کاروانسرای گنجعلیخان، کاروانسرای راور، سه قنات، روستای دارستان و کویر لوت از جمله بناهای ثبت جهانی استان کرمان محسوب می شوند اما میزان جذب گردشگر در این بناها بسیار اندک است.

در کنار این آثار صدها اثر ثبت ملی و هزاران اثر گردشگری دیگر در استان وجود دارد که تقریبا در هیچ یک از آنها برنامه تدوین شده ای برای جذب گردشگر وجود ندارد.

گردشگری کم هزینه ترین زمینه اقتصادی برای توسعه و خلق ثروت است و به کمترین میزان سرمایه نیاز دارد اما در عمل کشاورزی، معدن و صنعت جای گردشگری را در کرمان گرفته است

این مساله بارها در استان کرمان مورد توجه قرار گرفته است اما همه حرفها در حد وعده باقیمانده است، گردشگری کم هزینه ترین زمینه اقتصادی برای توسعه و خلق ثروت است و به کمترین میزان سرمایه نیاز دارد اما در عمل کشاورزی، معدن و صنعت جای گردشگری را در کرمان گرفته است.

وعده هایی که عملیاتی نمی شوند

هتلها ضریب اشغال بسیار پایینی دارند و واحدهای بومگردی نیز رونق ندارند، از وجود گردشگران خارجی مدتهاست خبری نیست و گردشگری داخلی هم به دلیل عدم معرفی این بناها چنگی به دل نمی زند و هر از چند گاهی هم مسئولان استان کرمان دور هم جمع می شوند و وعده هایی در خصوص بهبود شرایط می دهند که عملی نمی شود.

روند جذب گردشگر در کرمان بسیار ضعیف است، تقریبا هیچ همایش و یا کنفرانس ملی و قابل توجهی برای جذب گردشگر در استان کرمان انجام نمی شود و عملا نیروهای تخصصی گردشگری یکی پس از دیگری از چرخه کار خارج می شود

در عمل اعتقادی به توسعه گردشگری در کرمان وجود ندارد و با وجود ظرفیتهای بی شماری که در بزرگترین استان کشور وجود دارد اما روند جذب گردشگر در کرمان بسیار ضعیف است، تقریبا هیچ همایش و یا کنفرانس ملی و قابل توجهی برای جذب گردشگر در استان کرمان انجام نمی شود و عملا نیروهای تخصصی گردشگری یکی پس از دیگری از چرخه کار خارج می شود.

در کنار ضعف زیر ساختهای گردشگری در استان کرمان می توان به ناشناخته ماندن ظرفیتهای گردشگری در کرمان نیز اشاره کرد به طوریکه برخی از بناهای ثبت جهانی استان حتی برای مردم کرمان نیز ناشناخته است.

آثار جهانی که نا شناخته مانده اند

هر یکی از ۹ اثر ثبت جهانی کرمان پتانسیل برگزاری نشستهای سالانه گردشگری با حضور متخصصان و گردشگران و فعالان تورهای گردشگری داخلی و خارجی را دارد اما در عمل تنها اتفاقی که در بحث گردشگری روی می دهد سکوت است.

استاندار کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص اظهار کرد: مشکل اصلی در کرمان ناشناخته ماندن ظرفیتهای گسترده گردشگری در استان کرمان برای گردشگران داخلی و خارجی است.

استاندار کرمان: پتانسیلهای گسترده ای در بخش طبیعت گردشگری و بناهای تاریخی و حتی صنایع دستی در استان کرمان وجود دارد که می توان به بهبود سطح معیشت جوامع محلی کمک کند اما عملا کار قابل قبولی در این زمینه انجام نشده است

محمد مهدی فداکار بیان کرد: پتانسیلهای گسترده ای در بخش طبیعت گردشگری و بناهای تاریخی و حتی صنایع دستی در استان کرمان وجود دارد که می توان به بهبود سطح معیشت جوامع محلی کمک کند اما عملا کار قابل قبولی در این زمینه انجام نشده است.

وی عنوان کرد: جذب گردشگر خارجی به خصوص از کشورهای همسایه می تواند در بهبود وضعیت در استان کمک کند اما عملا راه زیادی پیش رو داریم.

استاندار کرمان به تمدن هلیلی در جنوب کرمان به عنوان مبدع خط اشاره کرد و گفت: متاسفانه در معرفی داشته هایمان کوتاهی کرده ایم و باید سرمایه گذاری در این بخش جدی گرفته شود.

فداکار ادامه داد: شورای توسعه استان کرمان باید در این زمینه ورود جدی و برنامه ریزی شده داشته باشد و کارگروه گردشگری نیز نقش جدی تر ایفا کند تا بتوانیم یک چشم انداز قابل قبول در این زمینه داشته باشیم.

وی خواستار شناسایی پتانسیلهایی که می تواند در زمینه توسعه زیر ساختهای گردشگری کرمان موثر باشند، شد.

گردشگری فاصله زیادی با پیشران اقتصادی دارد

سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با اعلام اینکه علی رغم همه پتاسیل های که استان کرمان در گردشگری دارد نتوانسته به عنوان یکی از پیشران های اقتصادی عمل کند، گفت: عدم شناخت در سطح ملی، استانی و جهانی باعث شده کرمان خیلی ضعیف و ناشناخته در گردشگری باشد.

وی افزود: یک فرصت تاریخی است تا عقب ماندگی ها جبران شود در غیر این صورت دچار یک عقب ماندگی تصاعدی قرار می گیریم.

طبیب زاده بیان کرد: گردشگری نو شده باید ما هم کارهای نو انجام دهیم باید به سمت ماجرا جویی برویم و استان کرمان ظرفیت بالایی در ماجرا جویی دارد.

وی گفت: کرمان پر از کوه، طبیعت، جاذبه و پر از مشتری است باید کرمان را معرفی کنیم و این کار باعث رونق گردشگری و اقتصادی است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمان: دم شبکه سازی در خصوص تربیت نیروی های انسانی متخصص در بخش گردشگری مشکل ساز است و باید در این خصوص گامهای جدی برداریم ضمن اینکه در بخش بومگردی با توجه به پراکندگی و ظرفیتهای استان کرمان رشد مناسبی داشته ایم

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: همه دستگاهها باید برای توسعه گردشگری نقش مستقیم ایفا کنند و در این زمینه مسئولیت پذیر باشند.

سعید شاهرخی افزود: عدم شبکه سازی در خصوص تربیت نیروی های انسانی متخصص در بخش گردشگری مشکل ساز است و باید در این خصوص گامهای جدی برداریم ضمن اینکه در بخش بومگردی با توجه به پراکندگی و ظرفیتهای استان کرمان رشد مناسبی داشته ایم.

وی عنوان کرد: توسعه زیر ساختها در زمینه حمل و نقل مسافر به خصوص پرواز از مناطق مختلف به استان کرمان بسیار مهم است تا بتوانیم زمینه حضور گردشگران خارجی را مهیا کنیم.

وی بر آموزش نیروهای متخصص در بخش گردشگری تاکید کرد و گفت: باید گامهای علمی و قابل توجه در زمینه گردشگری در کرمان برداشته شود ضمن اینکه مسیر های گردشگری کرمان باید ترسیم و برنامه ریزی شود.

باید منتظر ماند و دید گام عملی و علمی مسئولان استان کرمان برای خروج گردشگری از رکود بی سابقه چیست.

کد خبر: ۲۵۰٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha