۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
اتخاذ تصمیمات ملی و ستادی با تغییر ترکیب اعضای مجامع شرکت‌های مادرتخصصی
معاون مدیرکل امور شرکت‌های دولتی عنوان کرد

اتخاذ تصمیمات ملی و ستادی با تغییر ترکیب اعضای مجامع شرکت‌های مادرتخصصی

معاون مدیرکل امور شرکت‌های دولتی گفت: ترکیب اعضای مجامع شرکت‌های مادر تخصصی در برنامه هفتم، سبب کاهش زمان رسیدن صورت جلسات به دست اعضا برای اجرا خواهد بود.

به گزارش بازار، رضا نوروزیان اظهار داشت: حکم بند (ت) ماده ۲۵ لایحه برنامه هفتم که اخیرا در صحن مجلس به تصویب رسید از چند منظر قابل بررسی است؛ در تبصره ۷۲ قانون بودجه سال ۵۲ حضور چندین وزیر در ترکیب مجامع شرکت‌های مادرتخصصی و اصلی که سهامدار آنها به صورت مستقیم دولت است، پیش بینی شده بود و این تعداد و ترکیب از چند جهت مشکلاتی را با خود به همراه داشت که اکنون با تصویب این بند از برنامه هفتم، این مشکلات اصلاح می‌شود.

وی افزود: وقتی تعداد اعضای مجامع افزایش یافته و تعداد وزرای دیگر در ترکیب مجامع نیز زیاد می شود، به نوعی سبب بخشی نگری در تصمیمات مجامع می‌شود؛ یعنی، یک وزیر برای مخالفت و یا موافقت تصمیم مجمع عمومی به یک مساله نگاه حاکمیتی و ستادی به مثابه سازمان برنامه و وزارت اقتصاد را نداشته و نگاه بخشی دارد و این سبب اختلال می شود.

نوروزیان اضافه کرد: ترکیب جدید که در برنامه هفتم پیشنهاد و تصویب شده، جلوی این نوع نگاه بخشی را می گیرد، نگاهی که باعث می شد یک وزیر و سایر وزرا در این تصمیمات ملاحظات سازمان و وزارتخانه خود را داشته باشند و تصمیمات در همه شرکت ها ستادی و ملی شود.

نوروزیان سپس گفت: وقتی در یک شرکت اعضا بیش از ۵ نفر شود، گرفتن امضا دچار مشکل می‌شود، گاهی برای گرفتن یک امضا چند ماه زمان صرف می شود به گونه ای که صورت جلسه برای اجرا سال بعد به دست هیات مدیره برسد و عملا سبب اختلال در روند کاری این شرکت‌ها می‌شد.

این مقام مسئول در پایان متذکر شد: به نظر می‌رسد، با تصویب این حکم در مجلس، دو مساله به درستی اصلاح شد یکی جلوگیری از بخشی نگری معمول که در شرکت های مادر تخصصی وجود داشت و دست و پای بخش های حاکمیتی چون وزارت اقتصاد و سازمان برنامه را برای اتخاذ تصمیمات ملی و ستادی می بست و دوم نیز تسریع در روند تصمیم گیری ها و رسیدن صورت جلسات برای اجرا به دست هیات مدیره است که هر دو مساله به خوبی با تصویب این حکم برطرف شد.

کد خبر: ۲۴۸٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha