۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
رشد ۴۵ درصدی تولید واگن باری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
مدیرعامل راه آهن خبر داد

رشد ۴۵ درصدی تولید واگن باری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی از تولید هزار و ۵۹۸ دستگاه واگن باری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی در سال ۱۴۰۱ خبر داد

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که امروز چهارشنبه چهارم مهرماه برگزار شد، درباره وضعیت کنونی پروژه‌های ریلی در حوزه سیگنالینگ توضیح داد: حدود ۱۰ سال گذشته پروژه‌های ریلی در حال احداث در بخش سیگنالینگ و علائم به عنوان دو بخش جدایی ناپذیر پروژه‌های ریلی، از ردیف بودجه‌های عمرانی حذف شد و با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد این موضوع در دولت مطرح شود.

صالحی اظهار کرد: بیش از نیمی از خطوط اصلی ریلی تحت پوشش علائم است اما برخی پروژه‌ها مثل راه‌آهن قزوین_ رشت فاقد پوشش کامل سیگنالی است و امیدواریم این موضوع در ردیف بودجه گنجانده شود تا هم در پروژه‌های قبلی اعمال شود و هم در پروژه‌های آینده مد نظر قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره میزان حمل کالاهای اساسی توسط ناوگان ریلی گفت: تفاهم نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی و راه‌آهن با پشتیبانی امور دام منعقد شد تا اولویت حمل‌ونقل کالاهای اساسی با ناوگان ریلی باشد.

وی افزود: طی مذاکرات انجام شده بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی در مناطقی که امکان بارگیری و تخلیه باشد، توسط ناوگان ریلی جابه‌جا می‌شود و در سال آینده، انتقال حمل کالاهای اساسی از جاده به ریل افرایش می‌یابد.

صالحی ادامه داد: میزان سفارش گذاری واگن‌های فله بر و تولید شده در طول یک سال جهش یافته و این نشان می‌دهد فرایندها برای حمل کالای اساسی توسط ناوگان ریلی افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص مزایای ترانزیت ریلی نسبت به ترانزیت جاده‌ای توضیح داد: حمل‌ونقل ریلی برای جابه‌جایی بار و مسافر از لحاظ ارزان بودن، ایمنی و رفاه در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در حوزه مسافر برای مسیر تهران_ مشهد به ازای هر مسافر ریلی یارانه سوخت به میزان ۲۵۰ هزار تومان است و این رقم به ازای هر مسافر در بخش جاده‌ای با اتوبوس ۷۵۰ هزار تومان و مسافر هوایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بنابراین جابه‌جایی مسافر از طریق ریل صرفه‌جویی قابل توجهی برای کشور دارد.

صالحی ادامه داد: ترانزیت هر ۱۰ میلیون تن بار از مسیر ریلی حدود ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی مصرف انرژی برای کشور به همراه دارد. در حالی که حمل این ۱۰ میلیون تن از مسیر جاده ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور هزینه به بار خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در راستای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: در سال ۱۴۰۱ با سرمایه‌گذاری تماما بخش خصوصی به تولید ۱۵۹۸ واگن باری ۱۰۰ درصد تولید داخل رسیدیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ که در این حوزه رکورد زده بود و ۱۰۸۱ واگن باری نو تولید شده بود، بیش از ۴۵ درصد افزایش یافت و رکورد تولید واگن باری نو و تولید داخل شکسته شد.

وی تاکید کرد: تلاش ما برای انضباط حداکثری و ایجاد جذابیت و افزایش شفافیت برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی است.

به گفته صالحی، حوزه زیرساخت یعنی حوزه ساخت ریل یک بخش دیربازده است و معمولا بخش خصوصی رغبتی برای حضور در این بخش ندارد اما با امکانی که در ماده ۱۲ و تخفیفات و مشوق‌ها برای استفاده از حق دسترسی برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حوزه ساخت ریلی انجام شده توانستیم سرمایه بخش خصوصی را در این حوزه هم جذب کنیم.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha