۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
تولید بالغ بر ۳۰۸ هزار تن عدس در ایران| کانادا، استرالیا و ترکیه؛ سه صادر کننده برتر در ۲۰۲۲
بازار بررسی می کند؛

تولید بالغ بر ۳۰۸ هزار تن عدس در ایران| کانادا، استرالیا و ترکیه؛ سه صادر کننده برتر در ۲۰۲۲

در حالی که طبق آمار فائو سه کشور کانادا، هند و ترکیه در صدر تولید کنندگان عدس قرار دارند، ایران نیز با تولید بیش از ۳۰۸ هزار تن در رتبه نهم جهان قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که تولید جهانی انواع حبوبات در سراسر جهان در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به حدود ۸۹ میلیون تن رسیده است، عدس در واقع محبوب ترین نوع حبوبات محسوب می شود و تولید آن نیز افزایشی است.

کانادا، هند و ترکیه؛ سه تولید کننده برتر عدس

این در شرایطی است که در سراسر جهان مجموعا ۴۱ کشور تولید این محصول را بر عهده دارند و بر اساس داده های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) کشور کانادا در جایگاه نخست تولید این محصول در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ قرار دارد. همچنین در این گزارش آمده است کشورهای هند، ترکیه، استرالیا، ایالات متحده، سوریه، نپال، میانمار، ایران و مکزیک نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.

فائو: در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران با تولید بیش از ۳۰۸ هزار تن عدس در رتبه نهم تولید این نوع حبوبات قرار دارد

به عبارت دیگر این گزارش حاکی از این است که در مدت نامبرده ایران با تولید بیش از ۳۰۸ هزار تن در جایگاه نهم تولید این نوع حبوبات قرار دارد.

آمارهای صادراتی عدس در سال ۲۰۲۲

از سوی دیگر بر اساس آمارهای منتشر شده در حوزه صادرات عدس، نیز در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بالغ بر ۳.۴۷ میلیارد دلار صادرات رقم خورده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ ارزش صادراتی این نوع حبوبات ۱.۶۵ میلیارد دلار بوده و به این ترتیب در طی ۵ سال ارزش صادرات عدس افزایشی ۱۱۰ درصدی داشته است. این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۱ نیز صادراتی به ارزش ۲.۸۹ میلیارد دلار رقم خورده است.

بر اساس این گزارش، سازمان فائو می گوید: از نظر صادرات عدس، کشورهای کانادا، استرالیا، ترکیه، ایالات متحده و هند پنج صادر کننده برتر این نوع حبوبات محسوب می شوند. نکته قابل تامل اینکه این پنج صادر کننده در مجموع بیش از ۹۰ درصد از ارزش کل عدس صادراتی جهان را در بازارهای بین المللی فروخته اند.

در سال ۲۰۲۱ کانادا با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار در رتبه اول صادرات عدس قرار دارد و پس از آن نیز استرالیا و ترکیه جای دارند

در واقع بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۲۲ کشور کانادا با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار در رتبه اول صادرات عدس قرار دارد. استرالیا با ۷۶۶ میلیون دلار و ترکیه با صادراتی به ارزش ۵۳۷ میلیون دلار در رتبه دوم و سوم دنیا قرار دارند.

این در شرایطی است که داده های فائو نشان می دهد در مدت نامبرده به ترتیب کشورهای «ایالات متحده نیز با ۱۶۲ میلیون دلار، هند با حدود ۶۹ میلیون دلار، قزاقستان با ۵۸ میلیون دلار، روسیه با ۵۵ میلیون دلار، امارات متحده با ۲۹.۷ میلیون دلار، بلژیک با ۲۲ میلون دلار و هلند با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱۷.۶ میلیون دلار در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار دارند.

آمریکای شمالی؛ بزرگترین تامین کننده عدس در بازارهای بین المللی

از سوی دیگر در حوزه قاره ای نیز، داده های آماری بیانگر این است که اصلی ترین تامین کنندگان عدس در بازار های جهانی، در واقع کشورهای مستقر در آمریکای شمالی هستند و در سال ۲۰۲۲ محموله هایی به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار راهی بازارهای جهانی کرده اند که در واقع حدود ۵۲ درصد از کل را فروخته اند.

از سوی دیگر از منظر قاره ای، قاره اقیانوسیه در رتبه دوم صادر کنندگان قرار دارد که بیش از ۲۲ درصد از کل فروش را رقم زد است و پس از آن نیز آسیا با ۲۰.۹ درصد در رتبه سوم صادرات عدس قرار دارد. همچنین صادر کنندگان اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در جایگاه های بعدی جای دارند.

کد خبر: ۲۴۰٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha