۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
قیمت گندم، امروز تعیین می‌شود
عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی:

قیمت گندم، امروز تعیین می‌شود

رضازاده، عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی امروز تشکیل می شود و تعیین قیمت گندم و ۳۱ محصول کشاورزی دیگر در دستور کار این شورا قرار دارد.

به گزارش بازار، احمد رضا رضازاده عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در استودیو سلام خبرنگار درباره فرایند و ترکیب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی بویژه گندم گفت: این شورا یازده عضو دارد دو تا نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس بدون حق رای، سه نفر از کابینه هستند به ریاست وزیر جهاد تشکیل می‌شود. دونفر دیگر معاون رییس جمهور رییس سازمان برنامه و بودجه وزیر اقتصاد نیز در این شورا حضور دارند.

رضازاده همچنین افزود:این شورا ۶ نفر عضو غیر دولتی نیز دارد رییس سازمان نظام مهندسی، رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی، رییس بنیاد گندم، رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی و دونفر خبره‌ای که با حکم وزیر انتخاب می‌شوند.

وی درباره کدام محصولات تصمیم گیری و تعیین قیمت می‌شودا فزود:۳۲ قلم از محصولات اساسی تصمیم گیری می‌شود که مهمترین و فراگیرترین آن گندم است.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی درباره علت تاخیر ۱ ماهه در تعیین نرخ گندم گفت: حداکثر یک هفته پس از پایان تیرماه وزیر باید قیمت گندم را تعیین کند، اما از شورا یک ماه مهلت گرفتند تا دولت روی آن بیشتر کار کند احتمالا مسایل بودجه‌ای یکی دلایل این تاخیر باشد.

رضازاده درباره مبنای تعیین قیمت محصولات افزود: چهار مورد هزینه واقعی تولید، قیمت مبادله‌ای بین محصول کشاورزی و غیر کشاورزی، قیمت واردات و نرخ واردات و هزینه مترتبی که بر واردات اضافه می‌شود و نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند.

وی در خصوص روند پیشنهاد قیمت‌ها به شورا گفت: این قیمت‌ها را دولت بررسی می‌شود و تشکل‌های کشاورزی قیمت‌ها رو از استان‌ها جمع اوری می کندچون قیمت تولید در استان‌های مختلف متفاوت هست در شرق کشور و فلات مرکزی اب از عمق ۲۰۰ متر به سطح اورده میشه و هزینه بر هست. در غرب کشور نیز متفاوت است. از اینرو میانگیری می‌شود.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی افزود:در کمیسیونی که مرکز پژوهش‌های دارند در وزارت جهاد در انجا نمایندگان دولت و کارشناسان خبره هستند و و این تشکل‌ها نمایندگان شورای قیمت گذاری دارند به نتیجه کارشناسی می‌رسند.

رضازاده گفت: در شورا بحث قیمت می‌شود و ان دو نماینده نظارت بر اجرای قانون می‌کنند و دخالتی در قیمت ندارند.

وی پبش بینی کرد امروز قیمت محصول نهایی شود.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی همچنین افزود:نهایتا گندم و یک یا دو محصول دیگر تعیین قیمت می‌شود.

رضازاده در پایان گفت: در قانون تاکید شده سیاست‌های وارد و صادرات محصولات اساسی رو از شورا نظر بگیرند، اما دولت هر آنچه خواسته وارد کرده است. تقاضا دارم این مورد را مدنظر قرار دهند.

کد خبر: ۲۳۸٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha