۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
وزیر صمت به نمایشگاه قطعات خودرو تهران نیامد| صنعت خودرو با آزادسازی قیمت از دولت ارز نمی خواهد
بازار گزارش می دهد

وزیر صمت به نمایشگاه قطعات خودرو تهران نیامد| صنعت خودرو با آزادسازی قیمت از دولت ارز نمی خواهد

روز گذشته نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران در حالی پایان یافت که وزیر صمت در مهم ترین رویداد صنعت خودرو کشور حاضر نشد.

بازار؛ گروه خودرو: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران، روز گذشته با عدم حضور وزیر صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی به کار خود پایان داد. قطعه سازان، خودروسازان و اصحاب رسانه منتظر حضور وزیر صمت جهت بازدید، شنیدن نظرات و پاسخ به سوالات بودند. این درحالی است که سه معاون وزیر صمت از این نمایشگاه بازدید کردند، به نظر می رسد عباس علی آبادی برخلاف سایر وزرای صمت نسبت به صنایع خودروسازی کم توجه است. مزید اطلاع مقام عالی وزارت صمت باید اشاره کرد که صنعت خودرو لوکوموتیو حدود ۳۰۰ رشته صنعتی و سهم حدود چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد.

وزیر صمت به نمایشگاه قطعات خودرو تهران نیامد| صنعت خودرو با آزادسازی قیمت از دولت ارز نمی خواهد

پورمجیب: قطعا شرکت ساپکو برنامه افزایش تیراژ تولید را دنبال می کند و هیچ افت تولیدی در گروه صنعتی ایران خودرو برای سال جاری ایجاد نخواهد شد

ایران خودرو به دنبال افزایش تولید

کیانوش پورمجیب مدیرعامل شرکت ساپکو در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران، با حضور در غرفه این شرکت به تشریح دستاوردها و برنامه های آتی ساپکو در حوزه های استانداردی، کیفی و تولیدی پرداخت.

پورمجیب در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه قطع برق و چالش ارزی اخیر در افت تولید اثر گذار است، گفت: قطعا شرکت ساپکو برنامه افزایش تیراژ تولید را دنبال می کند و هیچ افت تولیدی در گروه صنعتی ایران خودرو برای سال جاری ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساپکو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» مبنی براینکه نقدهای در خصوص کیفیت به ایران خودرو وجود دارد، بیان کرد: براساس گزارش های گروه صنعتی ایران خودرو شاخص بهبود کیفیت در مراجعه مشتریان به خدمات پس از فروش نشان از اثربخشی پروژه های تحول کیفیت دارد.

وزیر صمت به نمایشگاه قطعات خودرو تهران نیامد| صنعت خودرو با آزادسازی قیمت از دولت ارز نمی خواهد

نجفی منش: مشروط بر اینکه وزارت صمت قیمت گذاری خودرو را آزاد کند، صنایع خودروسازی از دولت ارز نمی خواهند

مشروط بر آزادسازی قیمت خودرو، ارز نمی خواهیم

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه بخش نامه اخیر وزارت صمت برای استفاده از ارزهای صادراتی در صنایع خودروسازی چه تاثیری در افزایش قیمت خودرو دارد، گفت: مشروط بر اینکه وزارت صمت قیمت گذاری خودرو را آزاد کند، صنایع خودروسازی از دولت ارز نمی خواهند. البته همزمان با آزادسازی قمیت خودرو، بانک مرکزی و دولت نباید از صنایع خودروسازی منشا ارزهای قابل تامین شان را بخواهند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» در خصوص احتمال افت تولید خودرو به دلیل قطع برق و کمبود ارز، بیان کرد: براساس برنامه ریزی وزارت صمت برای تولید، طی چهارماهه نخست سال جاری شاهد افزایش تیراژ بودیم، اما به دلیل چالش های عدیده صنایع خودروسازی در ماه جاری با افت تولید مواجه شدیم.

نجفی منش در خصوص گمانه زنی های افزایش قیمت خودرو به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی دولت به صنعت خودرو به «بازار» توضیح داد: اگر دولت از خواستن منشا ارز چشم پوشی کند، صنعت خودرو می تواند به سرعت ارز مورد نیاز خود را تامین و با واردات مواداولیه یا قطعات مورد نیاز تیراژ تولید را افزایش دهد. بنابراین عرضه محصول به بازار افزایش و قیمت های فعلی مسیر نزولی را در پیش می گیرند.

وزیر صمت به نمایشگاه قطعات خودرو تهران نیامد| صنعت خودرو با آزادسازی قیمت از دولت ارز نمی خواهد

نظری: براساس آخرین پیگیری ها از بانک مرکزی، صنایع خودروسازی مجوز استفاده از ارزهای صادراتی پتروشیمی، نفت و معادن را ندارند

صنایع خودروسازی از کدام ارزها نباید استفاده کنند؟

مجتبی نظری مدیر ارتباطات شرکت کروز طی نشست خبری در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه براساس بخش نامه اخیر وزارت صمت، زنجیره تامین از چه منبعی می تواند ارز تامین کند، گفت: براساس آخرین پیگیری ها از بانک مرکزی، صنایع خودروسازی مجوز استفاده از ارزهای صادراتی پتروشیمی، نفت و معادن را ندارند. از سوی دیگر در اجرای این بخشنامه توسط بانک مرکزی نیز چالش های وجود دارد.

نظری با اشاره به اینکه صنایع خودروسازی نیازمند واردات مواداولیه و قطعات نیمه ساخته هستند، اظهار داشت: متاسفانه عدم رشد و توسعه یافتگی پتروشیمی ها چالش تامین مواداولیه مورد نیاز صنعت خودرو از خارج کشور را ایجاد کرده است، گاهی در فرآیند نقل و انتقال مالی مواداولیه مشکل ایجاد می شود و گاهی قیمت های جهانی چالش ساز می شود.

وزیر صمت به نمایشگاه قطعات خودرو تهران نیامد| صنعت خودرو با آزادسازی قیمت از دولت ارز نمی خواهد

رونمایی از خودروهای برقی در حضور رئیس جمهور را باید «شوآف» نامگذاری کرد

وزیر صمت یا وزیر نیرو؟

باتوجه به اینکه عباس علی آبادی پیش از سکان داری وزارت صمت در شرکت مپنا طرح های تامین انرژی برق را دنبال می کرد، به نظر می رسد این سیاست را نیز در وزارت صمت پیاده سازی کرده است. نمایشگاه های قطعات و خودرو تهران جزو مهم ترین رویدادهای صنعت خودرو کشور محسوب می شود، عدم حضور وزیر صمت نشان از تغییر رفتار سیاستگذار صنعتی کشور در قبال صنعت خودرو دارد. اگر بی توجهی علی آبادی به صنایع خودروسازی ادامه پیدا کند، این صنعت دچار سردرگمی و احتمالا توقف تولید می شود. رونمایی از خودروهای برقی در حضور رئیس جمهور را باید «شوآف» نامگذاری کرد، چرا که عباس علی آبادی به عنوان مقام عالی وزارت صمت تاکنون جلسه ای با زنجیره تامین خودروسازان در خصوص امکان تولید این محصولات در کشور نداشته است. عدم حضور وزیر صمت در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران، منجربه گلایمندی زنجیره تامین خودروسازان از عملکرد وزارت صمت شده است.

کد خبر: ۲۳۷٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha