۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
واردات خودرو کارکرده فرصتی برای ارتقای تولید داخل| تلاش دست های پشت پرده بی نتیجه می شود
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با بازار

واردات خودرو کارکرده فرصتی برای ارتقای تولید داخل| تلاش دست های پشت پرده بی نتیجه می شود

رحیمی عضو کمیسیون صنایع مجلس به بازار گفت: واردات خودروهای کارکرده فرصتی برای خودروسازان در راستای ارتقای کیفیت محصولات شان با هدف کسب رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار خواهد بود.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو کشور با تقاضا انباشت ۲.۵ میلیون دستگاهی مواجه است، سیاست صنعتی اشتباه دولت ها طی پنج سال گذشته خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده است. این امر منجربه افزایش تمایل مردم برای سرمایه گذاری در بازار خودرو جهت کسب سود آنی شده است. از همین رو مجلس شورای اسلامی برای کنترل بازار، قانون واردات خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم را تصویب کرده است. به تازگی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو اظهار داشت؛ «دولت می‌توانست در آیین‌نامه واردات خودرو، خودروهای دست‌دوم را هم بیاورد. در حال حاضر نیز لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده تصویب شده و معتقدیم دولت همین الان می‌تواند این کار را انجام دهد.» با این تفاسیر جهت بررسی موضوع واردات خودرو های کارکرده با بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، شنیده های حاکی از آن است که تامین ارز برای خودروسازان و واردکنندگان چالش ایجاد کرده است، در خصوص تامین ارز واردکنندگان خودرو، مجلس شورای اسلامی چه برنامه ای دارد؟

همانطور که اشاره کردید واردات خودرو با چالش های ارزی مواجه است، هرچند که این چالش برای خودروسازان داخلی چندان محسوس نیست. اما در بحث واردات به دلیل محدودیت در منابع ارزی، قانون گذار به واردات خودرو با ارز منشا خارجی اشاره کرده است. متولیان واردات نیز مذاکرات و رایزنی های براین اساس داشتند و مقرر شده از محل ارزهای خارجی تا حدی نیاز خود را تامین کنند. این روند جهت واردات خودروهای دست دوم در روزهای آینده سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

* واردات خودرو به کشور چالش های مانند نمایندگی و خدمات پس از فروش داشت، این موضوع در فرآیند جدید واردات اصلاح شده است؟

بله، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای واردات خودروهای کارکرده قانونی لحاظ شده که چالش های استانداردی و نمایندگی بر طرف می شود. این قانون با هدف ایجاد سهولت در امر واردات تصویب شده است.

واردات خودرو کارکرده فرصتی برای ارتقا تولید داخل| تلاش دست های پشت پرده بی نتیجه می شود

* بسیاری از فعالان صنعت خودرو نسبت به واردات خودروهای دست دوم منتقد بوده و استفاده از این محصولات را در شان مشتریان داخلی نمی دانند، نظر شما در این خصوص چیست؟

این موضوع درست نیست، شاهد هستید که از میان خودروهای وارداتی در کشور برندی مانند تویوتا با محصول کمری مدل ۲۰۰۷ قیمتی بیشتر از یک میلیارد تومان دارد. با صرف نظر از مباحث اقتصادی، مشتریان به دلیل کیفیت بالای این محصولات حاضر به خرید آن ها هستند. چرا که کیفیت این خودروها از خودروهای صفر کیلومتر تولید یا مونتاژ داخلی بسیار بیشتر است، از سوی خودروهای خارجی موجود در بازار کشور که آخرین مدل آن ها ۲۰۱۸ است، اکنون قیمت های بالایی دارند. چون مشتریان در زمان استفاده از این محصولات رضایت داشته و به تبع رشد قیمت برای آن ها ایجاد می شود. منظور از واردات خودروهای کارکرده تا سقف پنج سال، الزاما واردات محصولی با پیمایش بالا نیست. چرا که در بازارهای بین المللی خودروهای وجود دارند که صفر کیلومتر بوده و فقط سر رسید سال آن ها افزایش یافته است. قطعا واردکنندگان این نوع محصولات را راهی بازار خواهند کرد.

در طرح واردات خودروهای کارکرده هر شخص حقیقی با کارت ملی می تواند خودرو کارکرده به کشور وارد کند

* در طرح واردات خودروهای کارکرده افراد حقیقی نیز مجوز واردات خودرو به کشور را دارند؟

بله، در طرح واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور اغلب شرکت های خودروساز و واردکننده مجوز واردات داشتند. اما در طرح واردات خودروهای کارکرده هر شخص حقیقی با کارت ملی می تواند خودرو کارکرده به کشور وارد کند. این موضوع می تواند منجربه شکست بازار انحصاری خودرو شود، چرا که مشتریان در بازار حاضر به خرید خودروهای خارجی با ۱۰ سال کارکرد هستند، اما حاضر به خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی نیستند.

واردات خودروهای کارکرده فرصتی برای خودروسازان در راستای ارتقای کیفیت محصولات شان با هدف کسب رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار خواهد بود

* شنیده ها حاکی از آن است که دست های پشت پرده برای انجام عدم واردات خودرو وجود دارد، واردات خودرو روی تولید خودرو اثر گذار است؟

واردات خودروهای کارکرده فرصتی برای خودروسازان در راستای ارتقا کیفیت محصولات شان با هدف کسب رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار خواهد بود. از این رو خودروسازان داخلی می توانند با استفاده از تکنولوژی های جدید با محصولات در بازار داخل رقابت کنند. دست های پشت پرده برای طرح واردات ۱۰۰ هزار دستگاهی خودرو وجود داشت، اما دیگر این موضوع برای خودروهای کارکرده صادق نیست و دیوار بلند مافیا جهت عدم واردات شکسته می شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      7 1
      از این خودروهای خارجی دستدوممبخریم ازدست این خودروهای بی کیفیت خودمان خلاف شیم
    • کشاورز FR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      9 1
      رضایت خدا در رضایت مردم هست.زودتر واردات را انجام دهید تا نفسی بکشیم.مرگ بر مافیای خودرو و...