۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
 ایجادسونامی اقتصادی با نقدهای پوپولیستی به صنعت خودرو| کاتالیست اجاره ای ربطی به خودرو ساز ندارد
پاسخ صنعت خودرو به نقدهای استاندار تهران

ایجادسونامی اقتصادی با نقدهای پوپولیستی به صنعت خودرو| کاتالیست اجاره ای ربطی به خودرو ساز ندارد

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان به بازار گفت: استاندار تهران کم لطفی کردند،خودروسازان حدود سه سال هست خودروهایی با استاندارد یورو ۵ تولید می کنند ولی نیمی از سوخت توزیعی، استاندارد کمتر از یورو۴ دارد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی علیرضا فخاری، استاندار تهران مدعی شده است که؛ «در واقع کیفیت بنزینمان خوب است، مشکلاتی که در آب و هوای تهران رخ می دهد و آلایندگی بالایی که در برخی از روزها شاهد آن هستیم ناشی از احتراق ناقص سوخت در موتور خودروهاست که ناشی از نوع تولید و کیفیت وسایل نقلیه و قطعات مصرفی در آنهاست.» این در حالی است که خودروسازان مدعی هستند به دلیل عدم توزیع یکنواخت سوخت در جایگاه های تهران، صدمات جدی به کاتالیست خودروها وارد می کند. هر زمان که بحث آلودگی هوای پایتخت مطرح می شود، متاسفانه برخی از مسئولان انگشت اتهام را به سمت خودروسازان اشاره می روند، این درحالی است که کارشناسان می گویند گزارش های فصلی از استانداردهای خودرویی منتشر می شود، اما تاکنون گزارش مشابه در صنعت نفت برای متولیان انرژی منتشر نشده است.

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران: استاندار تهران کم لطفی کردند، چرا که خودروسازان حدود سه سال هست خودروهای با استاندارد یورو۵ تولید می کنند. ولی در حال حاضر ۵۰ درصد سوخت کشور اعم از بنزین و گازوئیل استاندارد کمتر از یورو۴ دارد

استانداردهای خودرویی بالاتر از استانداردهای سوختی

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به اظهار نظر علیرضا فخاری استاندار تهران در خصوص کیفیت وسایل نقلیه و آلودگی هوا، به خبرنگار بازار گفت: «استاندار تهران کم لطفی کردند، چرا که خودروسازان حدود سه سال هست خودروهای با استاندارد یورو۵ تولید می کنند. ولی در حال حاضر ۵۰ درصد سوخت کشور اعم از بنزین و گازوئیل استاندارد کمتر از یورو۴ دارد. مابقی سوخت توزیعی در کشور استاندار یورو۴ دارد، از همین رو می توان نتیجه گرفت استاندارد سوختی در کشور به یورو۵ نرسیده است.»

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه در تمام دنیا اگر بخواهند استاندارد آلایندگی خودرو را ارتقا دهند ابتدا زیر ساخت آن را فراهم می کنند، به بازار توضیح داد: از دولت پنجم تا دولت دهم مصوبه ای تصویب شده بود که در صورت ارتقا استاندارد سوختی، شش ماه قبل از اجرایی ارتقا استاندارد باید سوخت جدید تهیه و تامین سراسری شود. زیرا خودروهای جدید که استاندارد آلایندگی بالاتری دارند در صورت مصرف سوخت با استاندارد پایین تر دچار افزایش ضریب آلایندگی می شوند.

 ایجادسونامی اقتصادی با نقدهای پوپولیستی به صنعت خودرو| کاتالیست اجاره ای ربطی به خودرو ساز ندارد

نعمت بخش در خصوص مضرات استفاده از سوخت با استاندارد کمتر از استاندارد آلایندگی خودروها، اظهار داشت: کاتالیست خودرو مشروط بر مصرف سوخت با استاندارد یورو۵ عمرمفید ۸۰ هزار کیلومتری دارد، اما با توجه به کیفیت سوخت یورو۴ و یورو۳ توزیعی در کشور این قطعه دچار تقلیل عمر مفید به ۳۰ هزار کیلومتر می شود. کاتالیست به عنوان قطعه گران در خودرو بوده که ۱۰ میلیون تومان و بیشتر براساس تکنولوژی خودروها قیمت دارد، متاسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی فعلی و عدم فرهنگ سازی مالکان پس از پایان عمر این قطعه حاضر به تعویض آن نبوده و در زمان دریافت معاینه فنی از «کاتالیست اجاره ای» استفاده می کنند. آیا خودروسازان در این وضعیت مقصر هستند؟ یا سیاست های اشتباه دولت منجربه ظهور قطعه اجاره ای برای دریافت معاینه فنی شده است؟

صنعت خودرو مانع از سونامی اقتصادی

امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در واکنش به اظهار نظر علیرضا فخاری استاندار تهران مبنی بر اینکه آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در موتور و کیفیت پایین خودروهاست، به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه در روزها اخیر شاهد هستیم بسیاری از مسئولان اقدام به تخریب صنعت خودرو می کنند، این رفتار مورد پسند فرهنگ صنعتی و پیشرفت خودروسازی نیست. بهینه سازی زنجیره حمل و نقل می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشد. در مقاطع مختلف شاهد بودیم که عمده آلودگی تهران ابتدا ناشی از مازوت سوزی نیروگاه و در وهله دوم مربوط به خودروهای فرسوده بود. اینکه انگشت اتهام به آسانی به سمت خودروسازان اشاره می رود، راه حل نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به بحث عدم پیشرفت حمل و نقل در شهر تهران، به بازار توضیح داد: این سوالات را باید از استاندار محترم تهران پرسید که مسئول توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت کیست؟ چرا بدون حساب و کتاب برج سازی انجام و مانعی برای جریان هوای تهران ایجاد می شود؟ تمام کارشناسان می دانند که تنها راه حل بهبود آلودگی پایتخت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی آن هم با اولویت حمل و نقل ریلی برقی است. در این صورت معضل ترافیک و اتلاف وقت شهروندان در پشت چراغ های قرمز یا راه بندان های شهری حل می شود.

 ایجادسونامی اقتصادی با نقدهای پوپولیستی به صنعت خودرو| کاتالیست اجاره ای ربطی به خودرو ساز ندارد

کاکایی با اشاره به اینکه تکنولوژی معادن مربوط به ۵۰ سال گذشته و مازوت سوزی نیروگاه ها ادامه دارد، بیان کرد: اگر بررسی منصفانه میان صنعت خودرو، حمل و نقل و تولید انرژی در تهران انجام دهیم، در می یابید که صنعت خودرو پیشرفت های بسیار بیشتری داشته است. از همین رو نقدهای که در خصوص صنعت خودرو از سوی استاندار محترم انجام می شود باید با هدف بهبود وضعیت و آرامش بازار باشد.

وی افزود: اخیرا به صنعت خودرو فشار بابت تولید محصولات برقی وارد می کنند، برای تولید این خودروها چه کسی باید سرمایه مورد نیاز تولید آن را پرداخت کند؟ تامین انرژی الکتریکی آن چگونه انجام می شود؟

نقدهای پوپولیستی در خصوص صنعت خودرو اگر منجربه توقف تولید شود، سونامی اقتصادی در کشور ایجاد خواهد کرد. چرا که صنعت خودرو سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد

کاکایی با اشاره به مشکلات عدیده صنعت خودرو که ادامه تولید یا افزایش تیراژ خودروها را سخت تر کرده است، اظهار داشت: نقدهای پوپولیستی در خصوص صنعت خودرو اگر منجربه توقف تولید شود، سونامی اقتصادی در کشور ایجاد خواهد کرد. چرا که صنعت خودرو سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.

ارتقا استاندارد آلایندگی یورو ۴ به یورو۵ در خودروها به خودروسازان هزینه تولید ۵۰۰ یوروی تحمیل می کند، در صورت عدم تولید و تامین سوخت با استاندارد یورو۵ این هزینه بدون دستاورد زیست محیطی تلقی می شود

هزینه ۵۰۰ یورویی ارتقا استانداردهای آلایندگی خودروها

در حال حاضر خودروهای وارداتی در بازار کشور موجود هستند، اکثریت این خودروها استاندارد آلایندگی یورو۶ را پاس می کنند. اگر کیفیت بنزین در کشور خوب است، چرا مواردی چون شکستن پیستون، یاتاقان زدن، مصرف زیاد، از بین رفتن سریع کیفیت روغن و غیره در این محصولات ایجاد می شود؟ کارشناسان معتقد هستند، عدم ارتقا استاندارد بنزین و استاندارد خودروها به صورت یکسان، عدم تطابق سوخت استاندارد خودرو با سوخت توزیعی کشور می شود. در این صورت سیستم و اجزای کنترل آلایندگی خودرو دچار ایرادات عدیده و هزینه نگهداری برای مالکان را افزایش می دهد.

باتوجه به اینکه ارتقا استاندارد آلایندگی یورو ۴ به یورو۵ در خودروها به خودروسازان هزینه تولید ۵۰۰ یوروی تحمیل می کند، در صورت عدم تولید و تامین سوخت با استاندارد یورو۵ این هزینه بدون دستاورد زیست محیطی تلقی می شود. با این حال شاید نیاز باشد برای کلانشهرهای کشور سوخت یورو۵ وارد شود تا ضریب آلودگی هوا به دلیل عقب ماندگی صنعت نفت و متولیان انرژی، کاهش یابد.

کد خبر: ۲۲۳٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha