۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
 به مبادلات تهاتری در تجارت ایران و ویتنام توجه شود
سرپرست امور بین‌الملل اتاق ایران:

به مبادلات تهاتری در تجارت ایران و ویتنام توجه شود

اسدی، سرپرست امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با رئیس دفتر بازرگانی سفارت ویتنام در تهران استفاده از روش تهاتر را راهی برای افزایش سطح روابط تجاری دو کشور دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس دفتر بازرگانی سفارت ویتنام در تهران با حضور در اتاق ایران با سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران دیدار و دو طرف درباره راه‌های توسعه تجارت بین دو کشور و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن گفت‌وگو کردند

نیلوفر اسدی درباره مسئله تهاتر گفت: اجرایی شدن تهاتر در روابط تجاری میان دو کشور، نیازمند تعریف مکانیزم درست و دقیق اجرایی است که می‌بایست توسط سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی انجام شود و در راستای آن مجوزهای اجرایی لازم اخذ و تهاتر انجام شود.

او از طرف ویتنامی خواست تا مشخصا زمینه‌ها و فهرست کالاهای قابل همکاری تهاتری مدنظر خود با ایران را مشخص و ارائه کنند.

در ادامه سرپرست معاونت بین‌الملل طرح تهاتر دوجانبه و سه جانبه را مطرح کرد. شرکت‌های خصوصی دو طرف می‌توانند با بهره‌مندی از سیستم تهاتر دو یا سه جانبه، به تجارت بپردازند. بدین شکل که دو شرکت کالاهای موردنیاز خود یا شرکت سومی را تهیه و نیازهای تجاری یکدیگر را تامین کنند.

او ادامه داد: مثلا شرکت ایرانی کالای مورد نیاز شرکت ویتنامی را تامین و ارسال کند و شرکت ویتنامی نیز کالای مورد نیاز شرکت ایرانی دیگری را تهیه و ارسال کرده و شرکت ایرانی دوم، هزینه مورد نیاز شرکت ایرانی اول را به نیابت از شرکت ویتنامی به آن شرکت پرداخت می‌کند.

اسدی گفت: لازمه این طرح، تدوین مکانیزم مربوطه از سوی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی و همچنین تعیین حساب یا صندوق تسویه است تا هزینه‌ها طبق اصول و زیرنظر سازمان‌های ناظر پرداخت یا دریافت شود. در همین راستا، پیشنهاد شد تا در جلسات آتی با موضوع و محوریت تهاتر بین دو کشور، از نمایندگان سازمان‌های مرتبط و بانک مرکزی به منظور بررسی مسائل فنی و ساز و کارها دعوت شود.

نگوین لانگ، رئیس دفتر بازرگانی سفارت ویتنام گفت: وزارت صنایع و تجارت ویتنام نقش مهم و به سزایی در مباحث تجاری و بازرگانی کشور ویتنام ایفا می‌کند. هر زمانی که نمایندگان ما یا هیات اعزامی تجار ویتنامی به ایران می‌آیند، این مسئله مهم را به بررسی گذاشته و به تبادل اطلاعات درخصوص آن می‌پردازیم. تجارت با ایران از اهمیت مهمی برای ما برخوردار است هرچند که می‌بایست درسایه تحریم ها به آن بپردازیم.

او ادامه داد: بهره‌مندی از تجربه تجارت با کشورهای دیگر و همچنین کشورهای همسایه ایران می‌تواند در یافتن راه‌حل‌ها و تعیین سازکارهای تجارت و تهاتر کالا با ایران به ما کمک کند.

ساجد نیک‌مهر عضو کنفدراسیون صادرات ایران و دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام هدف اصلی تشکیل آن اتاق را، شناسایی زمینه‌های همکاری، تسهیل امور و بالا بردن سطح و ارقام تجارت دو طرف خواند.

او گفت: روابط بین دو کشور، قابل توجه نیست و دلیل اصلی آن پایین بودن سطح همکاری‌های تجاری نیست، بلکه عدم وجود سازوکار تجارت مستقیم برای طرفین است.

نیک‌مهر گفت: عمده زمینه همکاری ما با کشور ویتنام زعفران، انجیر، فولاد، کائوچو و پای مرغ است. ویتنام هم دانه‌های قهوه به ایران صادر می‌کند. در زمینه صادرات تجهیزات الکترونیکی و واردات انواع ادویه ویتنامی و برنجی که در فرهنگ و سبدغذایی ایرانی قابل پذیرش باشد، می توان همکاری کرد.

او تاکید کرد: صادرات چرم از ایران به ویتنام، صادرات تجهیزات پزشکی و همکاری در حوزه سلامت و تبادل گردشگر از حوزه‌های مهم همکاری دو کشور است.

به‌گفته نیک‌مهر عمده تجارت ویتنام با منطقه اوراسیا و بلاروس است که با بهره‌مندی از زیرساخت‌های کشور ترکیه در حوزه لجستیک می‌توانیم کالاهای دو کشور را به یکدیگر یا منطقه اوراسیا ارسال کنیم.

اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام در کنار اتاق ایران خواستار تعامل و همکاری بیشتر با مسئولان اقتصادی سفارت ویتنام است.

کد خبر: ۲۲۰٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha