۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
اقتصاد بیمار ۱۳میلیون خانوار را از خودرو بی نصیب کرد| تامین ارز چالش جدی خودروسازان
دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با بازار

اقتصاد بیمار ۱۳میلیون خانوار را از خودرو بی نصیب کرد| تامین ارز چالش جدی خودروسازان

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به لایحه دو فوریتی خانه ملت، به بازار گفت: ۱۳ میلیون خانوار در کشور فاقد خودرو هستند، این مشکل ریشه در اقتصاد بیمار داشته و مقصر خودروسازان نیستند.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته مجلس شورای اسلامی لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را با ۱۶۲ رأی تصویب شد. براساس این لایحه دو فوریتی تسهیل گری در روند واردات خودرو مورد توجه قرار گرفته و در عمل شرایطی که مانع تسهیل واردات خودرو به کشور می شود را از بین می برد. در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی برای خودروها مشخص شده لغو و استاندارد کشورهای مبدا با تائید سازمان محیط زیست مورد قبول قرار گرفته، همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین آلات راهسازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می شود. به نظر می رسد با این لایحه مشروط بر اجرای سریع، بازار خودرو به سمت کاهش قیمت حرکت کند. هرچند اگر وزارت صمت در اجرا، موفقیتی نداشته باشد، خودروهای مستعمل و البته فرسوده نیز وارد خواهد شد. برای بررسی این موضوع با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، باتوجه به استیضاح سید رضا فاطمی امین صنعت خودرو امسال موفق دست یابی به برنامه های تولیدی خواهد شد؟

خودروسازان براساس برنامه تولید سال جاری پیش خواهند رفت، سیاست های تولید خودرو به این سادگی و بزودی تغییر نمی کند. باتوجه به اینکه سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت شده است، ایشان نیز سیاست های سیدرضا فاطمی امین را دنبال می کند.

* چالش اصلی خودروسازان در حال حاضر برای دست یابی به برنامه تولید سال جای چیست؟ چه موانعی برای تولید خودرو در کشور وجود دارد؟

در حال حاضر چالش اصلی تامین ارز است، هرچند عمق ساخت داخل خودروها افزایش یافته اما هنوز ارزبری های برای تامین قطعات الکترونیکی وجود دارد. متاسفانه تاکنون موفق به تامین ارز مورد نیاز نشده ایم، از این رو نامه ای به معاونت حمل و نقل وزارت صمت ارسال و اعلام کردم اگر تامین ارز انجام نشود، حتی دست یابی به آمار تولید سال گذشته در ماه های آتی محقق نخواهد شد. پس از ارسال این نامه مدیرکل بانک مرکزی موافقت های در خصوص تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو را اعلام کرده است. هرچند برای صنعت خودرو تخصیص ارز انجام شده ولی تامین آن انجام نشده است.

جای تاسف دارد که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با احساسات در خصوص واردات خودرو تصمیم می گیرند

* روز گذشته لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، نظر شما در خصوص این لایجه چیست؟

جای تاسف دارد که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با احساسات در خصوص واردات خودرو تصمیم می گیرند. براساس آنچه که اعلام شد، برای واردات خودرو الزام استانداردهای اروپایی حذف و نیاز به نمایندگی در کشور نیست. اگر خودروهای وارداتی دست دوم استانداردها را رعایت نکنند، به بازار خودرو کشور آسیب وارد می شود. باتوجه به اینکه هر خودرویی ابزار تعمیر مخصوص به خود را نیاز دارد، در صورت عدم نیاز به نمایندگی چالش اصلی برای مالکان ایجاد خواهد شد.

اقتصاد بیمار ۱۳میلیون خانوار را از خودرو بی نصیب کرد|تامین ارز چالش جدی خودروسازان

۱۳ میلیون خانوار در کشور فاقد خودرو هستند، ولی این مشکل ریشه در اقتصاد بیمار دارد و مقصر خودروسازان نیستند

* در حال حاضر بازار خودرو کشور به چه مقدار خودرو نیاز دارد که با واردات بتوان تقاضای موجود در بازار را تامین کرد؟

اگر وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی شرایطی را فراهم می کردند که خودرو در حاشیه قیمت بازار به فروش برود، دست سرمایه داران و دلالان از بازار خودرو قطع و نیاز این بازار حقیقی می شد. چرا که بازار خودرو فقط سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز داشته و تقاضای بیشتر از این مورد نیز کاذب است، در مقطعی از زمان یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد. در آن مقطع پراید در بازار ۷ میلیون تومان قیمت داشت. ۱۳ میلیون خانوار در کشور فاقد خودرو هستند، ولی این مشکل ریشه در اقتصاد بیمار دارد و مقصر خودروسازان نیستند. براساس آمار پلیس راهور ناجا ۷۰ درصد از محصولات سایپا پس از تحویل به مشتریان در مدت زمان یکسال به فروش می رسند، بنابراین می توان تخمین زد که ۷۵ درصد از خودروهای ایرانخودرو نیز در همان سال اول توسط مشتریان فروخته می شود. همچنین پلیس راهور ناجا اعلام کرده است که ۴۰۰ هزار دستگاه از خودروهای که سال گذشته تحویل مشتریان شده است، تردد نداشته و قطعا مالکان برای کسب سود از آن استفاده نمی کنند.

قطعا هیچ مخالفتی با واردات خودرو «صفر کیلیومتر» نداریم، اما نسبت به واردات خودروهای سواری دست دوم به کشور که اقتصادی نیز نیستند، مخالفت داریم

* به عنوان پرسش پایانی، به عنوان نماینده صنعت خودرو آیا نسبت به واردات خودرو مخالفت دارید؟

قطعا هیچ مخالفتی با واردات خودرو «صفر کیلومتر» نداریم، اما نسبت به واردات خودروهای سواری دست دوم به کشور که اقتصادی نیز نیستند، مخالفت داریم.

کد خبر: ۲۱۸٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha