۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۷
خودروی مونتاژی با دلار ۲۰۰ هزار تومانی معامله می شود| ماشین ۱۵ هزار دلاری، در ایران،۴۰ هزار دلار است
گفتگو بازار با رئیس اتحادیه نمایشگاه داران:

خودروی مونتاژی با دلار ۲۰۰ هزار تومانی معامله می شود| ماشین ۱۵ هزار دلاری، در ایران،۴۰ هزار دلار است

موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران به بازار گفت: درحال حاضر خودروهای مونتاژی با دلار ۲۰۰ هزار تومانی دربازار معامله می شوند، همین خودروهای مونتاژی در بازار جهانی ۱۵ هزار دلار قیمت دارند.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودرو به یکی از چالش های اصلی این روزهای خودروسازان و مشتریان تبدیل شده است، برخلاف وعده های سال گذشته وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس با هدف کاهش قیمت در بازار، شورای رقابت با چراغ سبز وزارت امور اقتصادی و دارایی به بحث قیمت گذاری دستوری خودرو ورود کرد. از سوی واردات خودرو تاکنون تحقق نیافته و التهاب قیمتی در بازار بیشتر از گذشته شده است، به نظر می رسد وزارت صمت امسال با هدف جمع آوری نقدینگی از جامعه و افزایش قیمت خودرو در کارخانه هدف حفظ جایگاه خودرو به عنوان کالای سرمایه ای را دارد، برای بررسی وضعیت بازار خودرو با سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران به گفت و گو پرداختیم:

در حال حاضر افزایش قیمت جدید کارخانه ای خودروهای داخلی به صورت رسمی اعلام نشده است، شورای رقابت نیز تا امروز جزئیات افزایش دقیق خودروها بر اساس مدل و تکنولوژی را منتشر نکرده است

* شورای رقابت روز گذشته از تصویب قیمت جدید کارخانه‌ای خودروهای داخلی خبر داد، از زمان تصویب قیمت های جدید بازار خودرو چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

در حال حاضر افزایش قیمت جدید کارخانه ای خودروهای داخلی به صورت رسمی اعلام نشده است، شورای رقابت نیز تا امروز جزئیات افزایش دقیق خودروها بر اساس مدل و تکنولوژی را منتشر نکرده است. اگر در بازار کالای انحصار وجود داشته باشد، باید ناظری برای رفع انحصار وجود داشته باشد. قرار بر بررسی نرخ تورم، قیمت تمام شده و سود خودروسازان برای تعیین بها خودرو از سوی شورای رقابت بود، همانطور که اشاره شده تاکنون رسمی قیمت های جدید اعلام نشده است.

اگر یک مشتری سال گذشته با یک میلیارد تومان توان خرید ۴ دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ تیپ۲ را داشت، در سال جاری با همین قدرت مالی نمی تواند دو دستگاه محصول مذکور را خریداری کند

* به عنوان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، وضعیت بازار خودرو امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا کاهش قیمت خودرو در سال جاری ایجاد می شود؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید اشاره داشت تا زمانی که نیاز بازار تامین نشود و عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، کاهش قیمت ایجاد نخواهد شد. به دلیل محدودیت عرضه خودرو طی پنج سال گذشته اکنون این محصول به عنوان کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است. بنابراین هر نوع نوسان نرخ ارز اثرات منفی در قیمت خودرو ایجاد می کند، اگر نرخ ارز در یک کانال قیمتی ثابت شود، فروشنده خودرو راغب به عرضه محصول و خریدار توان تهیه کالا از بازار را خواهد داشت. در شرایط فعلی که عرضه خودرو به بازار با محدودیت مواجه است، خریدار برای تامین نیاز خود مجبور به پرداخت بیشتر پول است. فعالان بازار که ابزار کار آن ها «پول» است، در نوسان های ارزی بیشتر ضرر را متحمل می شوند. اگر یک مشتری سال گذشته با یک میلیارد تومان توان خرید ۴ دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ تیپ۲ را داشت، در سال جاری با همین قدرت مالی نمی تواند دو دستگاه محصول مذکور را خریداری کند، این کاهش سرمایه برای خریداران منجربه اثرات روانی منفی در بازار و جامعه می شود.

شاهد هستید که خودروهای مونتاژی با دلار ۲۰۰ هزار تومانی در بازار معامله می شوند. همین خودروهای مونتاژی در بازارهای جهانی ۱۵ هزار دلار قیمت دارند

* مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال گذشته به دنبال واردات خودروهای سواری دست دوم به کشور بود، اگر این طرح تحقق یابد چه تاثیری در بازار می تواند داشته باشد؟

اگر خودروهای سواری دست دوم به بازار کشور وارد شوند، قیمت خودروها در بازار کاهش قابل توجهی خواهد داشت. اکنون شاهد هستید که خودروهای مونتاژی با دلار ۲۰۰ هزار تومانی در بازار معامله می شوند. همین خودروهای مونتاژی در بازارهای جهانی ۱۵ هزار دلار قیمت دارند، اگر دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم همین محصولات مونتاژی با قیمت ۴۰ هزار دلار به دست مشتریان می رسد. خودروهای که به صورت «سی کی دی» به کشور وارد و مونتاژ می شوند، چرا باید ۴۰ هزار دلار قیمت داشته باشند؟

خودروهای مونتاژی با دلار ۲۰۰ هزار تومانی معامله می شود| قیمت های شورای رقابت رسمی اعلام نشده است

* وزارت صمت از روزهای پایانی سال گذشته دو طرح عرضه یکپارچه خودرو را آغاز کرده است، به نظر شما این طرح ها اگر اجرایی شود چه تاثیری در بازار می تواند داشته باشد؟

اگر طرح های عرضه یکپارچه خودرو توسط وزارت صمت تحقق یابد، می تواند تاثیر مثبت در بازار داشته باشد و نیاز مشتریان را رفع کند. مهم ترین اثر طرح های مذکور مشروط بر تحقق عدم ایجاد صف های طولانی ثبت نام مشتریان است. در شرایط فعلی مشتریان به دنبال کسب سود صد در صدی ناشی از اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار هستند، این عامل مشوق خریداران برای ثبت نام در هر طرح فروش خودرو توسط وزارت صمت و خودروساز است.

براساس آخرین آمار معاملات خودرو در تهران تاکنون هیچ خودرو وارداتی جدیدی شماره گذاری و معامله نشده است، به نظر نمی رسد طی دو ماه آینده نیز معامله خودروهای وارداتی جدید انجام شود

* وزارت صمت در ماه های پایانی سال گذشته شوآف فراوانی در خصوص واردات خودرو داشت، آیا تاکنون خودروهای وارداتی جدید در بازار معامله شده اند؟

براساس آخرین آمار معاملات خودرو در تهران تاکنون هیچ خودرو وارداتی جدیدی شماره گذاری و معامله نشده است، به نظر نمی رسد طی دو ماه آینده نیز معامله خودروهای وارداتی جدید انجام شود. همانطور که پیشتر اشاره کردم نیاز بازار به خودرو توسط افرادی که در ماه های گذشته اقدام به ثبت نام کردند، تامین می شود. چرا که خودروسازان هیچ طرح فروش فوری ندارند، این مساله سبب افزایش التهاب شده است.

* نمایشگاه داران در مرحله جدید واردات خودرو سهمی نداشتند، آیا اعضای اتحادیه شما سهمیه خودرو از خودروسازان دارند؟

خیر، به عنوان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران پیشنهاد می دهم اگر اعضای این اتحادیه سهمیه فروش خودرو از خودروسازان دریافت کنند، حاضر هستند با سود «نیم درصد» خودرو به مشتریان تحویل دهند. ولی متاسفانه هیچ مسئول و خودروسازی حاضر به تخصیص سهیمه عرضه خودرو به نمایشگاه دارن نیستند.

کد خبر: ۲۱۴٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امین IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      2 0
      واقعا ظالمانه و خجالت آوره... مگر الان قیمت پژو و پراید بیست میلیونه که میخوان افزایش قیمت بدهند؟!! پس ما بی چاره ها که صد میلیون و دویست میلیون نداریم و برای خانواده مون خودرو نیاز داریم فقط تماشاگر باشیم و با حسرت وآه و افسوس بریم بمیریم؟!...