۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
کاهش ارزش ریال رکورد زد| استفاده از تجربه روبل
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کاهش ارزش ریال رکورد زد| استفاده از تجربه روبل

شاهرود- کاهش ارزش ریال به بالاترین میزان خود رسیده و کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که دولت اگر فکری به حال ارتقای ارزش پول ملی نکند فاصله طبقاتی جامعه به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد.

بازار، گروه استان‌ها: دلار در حالی به کانال ۵۰ هزار تومان وارد شد که حاضران کنونی در دولت سیزدهم قبل از انتخابات معتقد بودند که اگر پنج میلیارد دلار ارز در کشور تزریق شود می‌توانیم شاهد کاهش قیمت دلار تا پنج هزار تومان باشیم موضوعی که حالا نه تنها تحقق پیدا نکرده بلکه نشان داده برنامه های تیم اقتصادی دولت در زمینه ارزش پول ملی و سیاست های پولی جواب نداده است.

افزایش قیمت دلار و ارزهای خارجی در واقع به دلیل کاهش ارزش پول ملی ما است به معنای دیگر اگر تا سه ماه قبل با ۶۰ هزار تومان می‌توانستیم سه دلار دریافت کنیم امروز می‌توانیم دو دلار داشته باشیم و بازهم در معنای دیگر در همین سه ماه ارزش پول ما یک سوم کم شده است.

رکود و نقدنگی آفت های اقتصاد دولتی

رکود و نقدینگی از یک سو و تصمیمات نادرست اقتصادی و تحریم ها و ... از سوی دیگر سبب شده تا پول ملی ایران به کمترین میزان خود برسد حتی کمتر از زمانی که با بیش از ۴۰ کشور هشت سال در جنگ تحمیلی بودیم. این امر اما فاصله طبقاتی را هم افزایش می دهد و امکان تردد بین طبقات را هم به همین ترتیب دشوار می سازد. یعنی به زبان ساده پول دار شدن قشر ضعیف و متوسط تقریباً امری نشدنی قلمداد می شود.

دلار در حالی به کانال ۵۰ هزار تومان وارد شد که حاضران کنونی در دولت سیزدهم قبل از انتخابات معتقد بودند که اگر پنج میلیارد دلار ارز در کشور تزریق شود می توانیم شاهد کاهش قیمت دلار تا پنج هزار تومان باشیم

مردم همچنین شاهد هستند که خودروهای بی‌کیفیت ایرانی با قیمت های عجیب یک میلیارد تومانی فروخته می‌شود اما نکته ای که کمتر کسی به آن توجه دارد این است که خودروهای ما یک میلیارد تومان نشده اند بلکه یک میلیارد تومان ما اندازه یک خودروی بی کیفیت ایرانی ارزش پیدا کرده است یعنی ارزش یک میلیارد تومان ما امروز معادل یک خودروی خارجی ساده که در بهترین حالت ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

به گفته کارشناسان این مردم نیستند که رکود، تورم، نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را سبب می شوند بلکه این سیاست مداران و دولت ها هستند که بانی این وضعیت ها محسوب می شوند. برای بررسی بیشتر موضوع ارزش پول ملی با محسن شاکری مقدم گفتگو کردیم.

توضیح اجمالی درباره ارزش پول ملی بدهید

کاهش ارزش پول ملی به بالاترین میزان خود رسیده است متاسفانه در سال های اخیر، سیاست‌های دولت جواب نداده و روز به روز از ارزش پول ملی کاسته شده است. سیاست های پولی و چاپ اسکناس و ... را اگر کنار بگذاریم که البته ایراد مشترک بین تمام دولت ها دست کم در این دو دهه اخیر بوده است، به موضوع عدم بازدهی توان مدیریت اقتصادی کشور می رسیم.

تیم اقتصادی دولت نیازمند ترمیم اساسی است چرا که سیاست‌هایی که وعده داده شده بود، عملی نشده برای مثال پیش از انتخابات یکی از افراد دخیل در دولت فعلی اعلام می کرد که با تزریق دلار می توان آن را پنج هزار تومان کاهش داد اما شاهد بودیم که دلار به ۵۰ هزار تومان رسید که رکوردی تاریخی را برجای گذاشت یعنی دولت همین حالا ۱۰ برابر از برنامه ای که خودش داشته هم انحراف دارد.

نیاز امروز کشور چیست؟

بازیابی ارزش پول ملی یکی از نیازها و اولویت های فوری ما است، باید در عمل اقدامی برای بازیابی ارزش پول ملی مشاهده کنیم که متاسفانه تاکنون این موضوع وجود نداشته است استفاده از تجربه روبل که دولت به آن دل بسته در صورتی که بتواند به درستی اجرایی شود خواهد توانست به ما کمک کند اما نباید فراموش کرد که ایران تحت تحریم های سنگین اقتصادی نیز قرار دارد و تفاوت های بارزی با کشور روسیه داریم در این سیستم ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی می رود اما باید بسته های ارتقای توان ارزش پول ملی از سوی تیم اقتصادی دولت ارائه شود.

کاهش ارزش پول ملی به بالاترین میزان خود رسیده است

ابتدای چاپ پک پول ۱۰۰ هزار تومانی دلار بین ۹۰۰ تا هزار تومان بود به عبارت دیگر تراول ۱۰۰ هزار تومانی ما ۱۰۰ دلار ارزش داشت که بالاترین رقم در بین اسکناس های کشور محسوب می شد اما امروز و در زمانی که حتی ۱۵ سال هم از رونمایی تراول ۱۰۰ هزار تومانی نمی گذرد، شاهد هستیم که این اسکناس به دو دلار کاهش ارزش پیدا کرده است یعنی به عبارت دیگر از سال ۸۷ تاکنون ارزش پول ملی ایران ۵۰ برابر کمتر شده است.

در واقع دارایی مردم کاسته شده است اما دلیل آن چیست؟

بله؛ دارایی مردم به همان اندازه کاهش یافته به عبارت دیگر ارزش پول مردم نیز کاسته شده است، این کاهش ارزش پولی ملی بسیار خطرناک است سرعت گرفتن افزایش بهای دلار متاسفانه کشور را وارد مشکلات عدیده ای می کند که باید فکری برای آن کرد.

چاپ پول بدون پشتوانه مهمترین موضوعی است که در کاهش ارزش پول ملی مشاهده می کنیم تورم و رکود دو بال دیگری هستند که پرنده کاهش ارزش پول ملی را به حرکت در می آورند از یک سو هزینه های تولید بالا رفته و از سوی دیگر مردم به دلیل کاهش ارزش پول ملی سرمایه هایشان که باید به سمت تولید مولد سوق پیدا کند را راهی دلار و سکه و ... می کنند در نتیجه به جای اینکه تولید سامان بگیرد، دلار گران می شود.

سرعت گرفتن افزایش بهای دلار متاسفانه کشور را وارد مشکلات عدیده ای می کند

پول باید دست دولت باشد نه مردم اما امروز شاهد هستیم که نقدینگی بسیاری در دست مردم است و در نیتجه سر ار بازارهایی به جز تولید در می آورند، رونق تولید می‌تواند پایه پول ملی را ارتقا ببخشد اما به شرط آنکه پول ها در کشور صرف تولید و نه خریدن طلا و انبار آن شود.

چرا مردم ترجیح می دهند دلار بخرند مثلا در کارخانه شریک نشوند؟

دولت ها اعتماد مردم را از دست داده اند زمانی اگر دولت اوراق قرضه می فروخت مردم بدون پرسش می خریدند اما امروز دولت اگر بگوید این کار را کنید مردم برعکس آن را می کنند چرا که سیاست های نادرست اقتصادی و دخالت های سیاسی در امور اقتصادی مانند بورس، تخریب سرمایه های اجتماعی و مردمی و .. باعث شده تا مردم به بازارهای پر ریسک و عجیبی مانند رمز ارز پای بگذارند اما در سپرده بانکی خیر.

از سوی دیگر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را به تنگ آورده و فقط به دنبال راهی می گردند تا وضعیت شان را فوراً و در کوتاه ترین زمان ممکن ساماندهی کنند لذا بازگشت اعتماد عمومی، خودش یک پروسه زمان بر و نیازمند مدیریت و عدک تکرار اشتباهات گذشته است که فعلا دولت سیزدهم تاکنون موفق به انجام این موضوع نشده است.

کد خبر: ۲۰۷٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      1 0
      ارزش پول مهم نیست .مهم تر از همه عدالت است که‌ با عدم جبران تورم از بین میرود
    • فرشيد رحیمی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 0
      قشر ضعیف در حال له شدن است