۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
کووید ۱۹ توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر را کند کرد
سهم کمتر از یک درصدی نیروگاه‌های تجدیدپذیرها از صنعت برق

کووید ۱۹ توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر را کند کرد

کرونا توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را کند کرده به طوری که سازمان بین المللی انرژی از افت ۱۳ درصدی در این بخش خبر می‌دهد. به گفته سخنگوی ساتبا همه‌گیری این ویروس حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را تقریبا متوقف کرده است.

بازار؛ گروه انرژی: کووید ۱۹ توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر را حسابی کند کرده است. آژانس بین المللی انرژی از احتمال کاهش ۱۳ درصدی توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر در دنیا خبر می‌دهد. در ایران هم بر اساس آنچه مسئولان شرکت ساتبا  اعلام کرده اند، توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر(مگاواتی) تقریبا متوقف شده است.

جعفر محمد نژاد سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر(ساتبا) در این باره به بازار گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری که در این حوزه انجام می‌شد، توسط سرمایه گذاران خارجی صورت می‌گرفت که بعد از همه گیری ویروس کرونا تقریبا متوقف شده است.

البته افزایش دلار و کاهش ارزش پولی ملی و بالا رفتن هزینه‌های سرمایه‌گذاری از دیگر دلایلی است که به گفته این مقام مسئول، شیب توسعه تجدیدپذیرها در سال ۹۸ را نسبت به سال ۹۷ کند کرده است. هرچند که وزارت نیرو تصویب کرد که قیمت خرید تضمینی برق در سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، اما این مقام مسئول در ساتبا می‌گوید: حکایت ما حکایت دزد و پلیس است. بعد از اینکه می‌بینیم سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده، تازه به دنبال روشی برای بهبود وضعیت و افزایش جذابیت برای ورود نقدینگی به این صنعت می‌رویم.

ظرفیت تجدید پذیرها به ۸۲۳ مگاوات رسید
بر اساس آنچه اعلام شده ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر تا پایان فروردین به ۸۲۳ مگاوات رسیده است. البته سخنگوی ساتبا می‌گوید که قرارداد ایجاد و نصب ۵۱۶ مگاوات دیگر انرژی خورشیدی هم امضا شده ولی هنوز زمان دقیق عملیاتی شدن آنها مشخص نیست. در واقع اگر ظرفیت تولید برق کشور را بر اساس آنچه توانیر اعلام کرده ۸۵ هزار مگاوات در نظر بگیریم می توان گفت که تجدیدپذیرها سهمی کمتر از یک درصد از برق تولید شده در کشور را دارند.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور حدود ۸۲۳ مگاوات اعلام شده، در حالیکه  بر اساس برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید انرژی‌های تجدید پذیر باید به حدود ۵ هزار مگاوات برسد. حالا در شرایطی که حدود یک سال به پایان اجرای این برنامه زمان باقی مانده، تنها ۱۶.۵ درصد از هدف گذاری صورت گرفته محقق شده است

سهم ۴۴ درصدی نیروگاه های خورشیدی از  تجدیدپذیرها
آمارها حکایت از این دارد که نیروگاه‌های خورشیدی بیشتری سهم از تجدیدپذیرها به خود اختصاص داده اند. در حال حاضر ۴۴ درصد انرژی تولید شده توسط تجدیدپذیرها توسط ۶۳ نیروگاه خورشیدی تولید می‌شود. نیروگاه‌های بادی با سهم ۳۴ درصدی از تولید برق تجدیدپذیرها در جایگاه دوم قرار دارند. نیروگاه‌های برق آبی‌های با سهم حدود ۱۲ درصدی در رتبه سوم تولید انرژی تجدید پذیر در کشور قرار دارند.

۱۶.۵ درصد از اهداف برنامه ششم توسعه محقق شد
اما در حالی ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور حدود ۸۲۳ مگاوات اعلام شده که بر اساس برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید انرژی‌های تجدید پذیر باید به حدود پنج هزار مگاوات برسد. حالا در شرایطی که حدود یک سال به پایان اجرای این برنامه زمان باقی مانده، تنها ۱۶.۵ درصد از هدف گذاری صورت گرفته محقق شده است.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه توسعه  در این بخش به صورت کامل توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: قیمت تجهیزات نیروگاه های تجدیدپذیر در دو سال گذشته روند کاهشی به خود گرفت به طوری که اگر افت قیمت جهانی را نداشتیم، هزینه تمام شده ایجاد نیروگاه‌ها در کشور ما چند برابر شده و شرایط بدتری را داشتیم. محمد نژاد می‌گوید: اگر حمایت‌های دولت و صندوق توسعه ملی را در این بخش داشته باشیم، می‌توانیم روند منطقی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در کشور شاهد باشیم.

بر اساس گزارش برنامه عمران سازمان ملل متحد با نصب پنل‌های خورشیدی در منطقه گندم بریان می‌توان انرژی مورد نیاز یک سال تمام مردم در ۵ قاره را تامین کرد

گندم بریان انرژی یک سال مردم دنیا را تأمین می‌کند
بی توجهی به توسعه انرژی تجدید پذیر در شرایطی است که ایران تنها با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی توانایی تامین نیاز برق چند کشور اروپایی را دارد. سخنگوی ساتبا در پاسخ به این سوال که راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در ایران صرفه اقتصادی دارد، می‌گوید: یک سوم خاک ایران پوشیده شده از کویر است. که با نصب پنل‌های خورشیدی مجهز توانایی بهره برداری از انرژی خورشیدی در آنها فراهم می‌شود. می‌توان از پتانسیل و ظرفیت موجود در کویرها برای تامین انرژی بهره برد.

نگاهی به گزارش «UNDP » (برنامه عمران سازمان ملل متحد) نشان می‌دهد که گفته‌های این مقام مسئول چندان هم بیراه نیست. بر اساس این گزارش با نصب پنل‌های خورشیدی در منطقه گندم بریان می‌توان انرژی مورد نیاز یک سال تمام مردم در ۵ قاره را تامین کرد. البته این گزارش زمانی مطرح شد که راندمان پنل‌های خورشیدی حدود ۱۵ درصد بود اما امروزه پنل‌های خورشیدی راندمانی بیشتر و نزدیک به حدود ۲۰ درصد را دارند.

افت بی‌سابقه تجدید پذیرها طی دو دهه اخیر
اما کند شدن توسعه انرژی‌های تجدید پذیر نگرانی‌های زیادی را در طرفداران حفظ محیط زیست ایجاد کرده است. به طوری که امروز آژانس بین المللی انرژی، با انتشار گزارشی از دولت‌های جهان خواسته تا انرژی پاک را در قلب برنامه‌های اقتصادی دوران پساکرونا قرار دهند. فرانس ۲۴ در اینباره نوشت: آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که تمهیدات مربوط به کرونا عواقبی ‘بسیار عمیق’ داشته و پیش بینی کرده که روند احداث نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر در سطح جهان برای اولین بار طی دو دهه کند خواهد شد.

این نهاد بین المللی با بازبینی چشم انداز ماه اکتبر خود تخمین می‌زند که امسال ۱۶۷ گیگاوات از ظرفیت تجدیدپذیرها به مرحله عملیاتی برسد که نشانگر کاهش ۱۳ درصدی به نسبت سال ۲۰۱۹ است؛ اتفاقی که از سال ۲۰۰۰ به این سو بی سابقه است.

در گزارش جدید IEA همچنین پیش بینی شده است که ظرفیت تجدیدپذیرها تازه در سال ۲۰۲۱ به سطح سال ۲۰۱۹ بازمی گردد چرا که بسیاری از پروژه‌های امسال با تاخیر روبه رو هستند.

کد خبر: ۲۰٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha