قطع حامل‌های انرژی برای صنایع مخاطره‌آمیز است
رئیس اتاق سمنان:

قطع حامل‌های انرژی برای صنایع مخاطره‌آمیز است

رئیس اتاق سمنان با اشاره به فشار مالی صنایع و تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی سال، استمرار چالش حامل‌های انرژی را برای آنها مخاطره‌آمیز و زمینه‌ساز اختلال در ایفای تعهدات آنها دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: از ابتدای بحران گاز اتاق بازرگانی مذاکرات متعددی با مقامات استان انجام داده و موارد مهم را مطرح و دغدغه‌های واحدهای صنعتی را بیان کرده است. هر چه به آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم فشار بر مدیران صنایع بیشتر می‌شود چون علاوه بر مدیریت بحران انرژی باید پاسخگو مطالبات حقوق، عیدی، پاداش، سنوات کارکنان نیز باشند. علاوه بر آن صاحبان صنایع به علت قطع گاز نمی‌توانند پاسخگویی تعهدات سفارش خود باشند و از طرفی تسهیلات بانک‌ها در آخر سال بسته می‌شود با توجه به موارد فوق شرایط بسیار سخت شده است.

جمعه‌ای در پنجاه و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان افزود: اعلام‌شده که سوخت جایگزین تأمین خواهد شد متأسفانه برای تأمین سوخت جایگزین، پیچ خم‌های زیادی پیش‌رو قرارگرفته است، می‌دانیم توزیع گاز و برق شبکه‌ای است اگر توازن منطقه‌ای در کل کشور برقرار شود بی‌شک صنایع با افت فشار و قطعی مواجه نخواهند شد.

وی گفت: در استان سمنان بیش از ۹۸ درصد صنایع متعلق به بخش خصوصی است متأسفانه در تابستان صنایع با برق مشکل‌دارند در زمستان با برق و گاز مشکل‌دارند، اگر قرار بر این است که کل کشور قطعی داشته باشد استان سمنان هم باید قطعی داشته باشد، طی رصد اتاق بسیاری از استان‌ها مشکلات استان سمنان را ندارند و شرایط پایدار است.

فرامرز محبوبی، مشاور صنایع اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: محدودیت‌های اعمال‌شده بر بخش‌های نیروگاه، شرکت‌های سیمان، آجر، مصالح ساختمانی و دیگر رشته‌ها را شامل شده طی محاسبات انجام‌شده توسط اتاق شصت درصد صرفه‌جویی با محوریت صنایع صورت پذیرفته است، اگر این شرایط ادامه پیدا کند شرکت‌های تولیدی با تنش روبرو می‌شوند، در تمام جلسات برگزارشده اشاره‌ای به ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار نشد، مفاد این قانون به‌صراحت اعلام کرده است که حامل‌های انرژی واحدهای تولیدی نباید قطع شود.

حمید علوی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان نیز گفت: مشکل واحدها فراتر از قطع ۵ یا ۱۰ روزه است زیرا بعضی از واحدهای معدنی و سیمانی نباید خط تولید آن‌ها خاموش بشود به‌روز کردن خط تولید بسیار زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود، بسیاری از واحدهای معدنی، مواد اولیه کارخانه‌های دیگر را تأمین می‌کنند، اگر این شرایط ادامه پیدا کند دچار بحران تولید و مسائل مبتلابه می‌شویم.

محمد همتیان، دبیر اتاق سمنان، قطع برق را یکی دیگر از دغدغه‌های صاحبان صنایع عنوان کرد و گفت: طی اعلام شرکت توانیر استان سمنان به علت نرسیدن انرژی به نیروگاه‌ها احتمال قطعی برق صنایع وجود خواهد داشت با توجه به شرایط متولیان زمان‌بندی دقیقی از شرایط به تولیدکنندگان اعلام کنند تا این افراد حداقل بتوانند برنامه‌ریزی مناسب برای واحد خود انجام دهند.

مهدی حداد، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز در این نشست از متولیان درخواست کرد تا راهکار مناسب ارائه کنند وی اظهار کرد: بخش خصوصی مسئول تأمین زیرساخت و خدمات کالاهای عمومی نیست، این شرایط برای سرمایه‌گذار بسیار سخت است، اگر مشکلی برای تأمین آب، برق، گازدارید به سرمایه‌گذار اعلام کنید، شرکت‌های ما بر زمین استان سمنان قفل‌شده است و هدفی جز توسعه ندارند.

همچنین سعید ترکمان، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان با اشاره به اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب، صنعتگران «سرداران جنگ اقتصادی» هستند، از تصمیم گیران خواست به فرمایش ایشان توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: صنعتگران حاجتی ندارند بلکه حجت دارند، اینکه استان سمنان ۶۴ درصد صرفه‌جویی گاز را به ثبت رسانده است نمی‌تواند خبر خوبی باشد بی‌شک صنایع با زیان انباشته‌ای روبرو شده‌اند، این پیام بیانگر این است که سرمایه‌گذار با این سیاست‌گذاری با ابهام مواجه می‌شود و ترجیحات دیگری را برای خود انتخاب می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان نیز گفت: اتاق به‌عنوان مشاوره سه قوه ضرورت دارد این موارد را به اشتراک می‌گذارد تا چاره‌ای اندیشیده شود. بخش خصوصی این آمادگی را دارد تا نظرات و پیشنهادات متناسب را با مدیریت مصرف انرژی به متولیان ارائه کند.

سید جواد حقیقت حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان مشکلات توزیع گاز را در سه شاخصه عدم سرمایه‌گذاری احداث چاه‌های گاز و پالایشگاه‌ها، واگذاری ناوگان حمل‌ونقل سوخت به بخش خصوصی و سرمای بی‌سابقه مطرح کرد و بیان داشت: این بحران در ترکمنستان و کشورهای cis نیز وجود دارد، موارد فوق باعث شد در دیسپچینگ گاز مشکلاتی به وجود بیاید، در شرایط ایدئال حدود ۴ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنیم مصرف صنایع همانند سیمان هرساله محدودیت داشته است یک واحد سیمان ۶۰۰ هزار مترمکعب روزانه مصرف دارد که از آبان ماه دچار محدودیت می‌شوند.

وی ادامه داد: در اوج بحران توزیع CNG قطع شد، ادارات و امکان دولتی و دانشگاهی تعطیل شد جمیع این ارقام باعث این کاهش مصرف شد، با توجه به محدودیت گاز گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و خدمات رسان قطع نشده است برای صنایع دیگر طبق قرارداد عمل شده است «۸ ماه امکان گازرسانی وجود دارد و یا در شرایط بحرانی گازرسانی انجام نخواهد شد».

در ادامه این نشست حمیدی معاون هماهنگی عمرانی استانداری سمنان در جمع فعالین اقتصادی استان سمنان اظهار داشت: مسائلی که در این نشست عنوان شد مبتلابه سیاست‌گذاری کلان بود موارد ارائه‌شده مکتوب از طریق مدیریت بحران استان به متولیان و تصمیم گیران اعلام خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: همه مشکلات صاحبان کسب‌وکار را قبول داریم، در جلسات همواره نظرات کارشناسی نمایندگان اتاق بازرگانی موردبررسی قرار می‌گیرد، آمده‌ایم تا نقدها را بشنویم و بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: اعمال محدودیت، تعطیلی ادارات، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش و صنوف ارائه همراهی متناسب با صنایع بود، می‌دانیم ظرفیت استان سمنان در صنعت و معدن است بنابراین اگر صنعت نباشد استان سمنان مزیت بالقوه نخواهد داشت، اگر می‌گوییم آمار اشتغال استان سمنان شرایط خوبی دارد به لطف صنایع خوب این استان است.

معاون عمرانی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دیسپچینگ کشور قرار بر این بود که گاز کل شهرک‌های صنعتی قطع شود با درایت و مدیریت استاندار سمنان توانستیم شرایط را مدیریت کنیم تا بتوانیم جایگاه صنعت را حفظ کرده و هماهنگ با صاحبان صنایع پیش برویم در ستاد بحران مقرر شد تا کمیته‌ای جهت پیگیری و توزیع سوخت دوم به واحدهای صنعتی عملیاتی شود.

وی از فعالان اقتصادی درخواست کرد که شرایط خود را با استان‌های گلستان خراسان رضوی و خراسان جنوبی مقایسه کنند و تصریح کرد: تلاش بر این داریم که سهم مصرف صنعت گاز صنعت هم‌تراز گاز خانوار دیده شود.

در ادامه این جلسه مقرر شد شرکت‌های که تعهد تولید دارند با هماهنگی ستاد بحران دچار قطعی گاز نشوند و در مورد دوم واحدهای صنعتی که به علت قطع گاز دچار زیان شده‌اند موارد را از طریق اتاق بازرگانی به ستاد بحران اعلام کنند تا هماهنگی‌های لازم به عمل آید و پیشنهادات فعالان اقتصادی به مدیریت بحران کشور انتقال یابد.

کد خبر: ۲۰۲٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha