۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
بخش مسافری به ۲۰۰ واگن جدید نیاز دارد
مدیرعامل رجا:

بخش مسافری به ۲۰۰ واگن جدید نیاز دارد

­رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی از نیاز بخش مسافری کشور به ۲۰۰ واگن جدید خبر داد و گفت: علاوه بر خرید از صنایع داخلی ناچار به واردات بخشی از این واگن‌ها از دیگر کشورها هستیم.

به گزارش بازار، ناصر بختیاری افزود: برای تامین نیاز شبکه حمل مسافر ریلی علاوه بر ثبت سفارش واگن‌های مسافری نو به شرکت‌های داخلی، همزمان بدنبال واردات واگن مسافری از کشورهای اروپایی و چین هستیم. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، تعداد واگن‌های مسافری در حال خدمت را در حال حاضر هزار و ۱۰۰ واگن دانست و افزود: دویست واگن خدماتی نیز در شبکه در حال خدمت هستند درحالیکه طبق نیازسنجی‌های انجام شده، نیاز کشور در حال حاضر هزار و ۵۰۰ واگن است.

بختیاری همچنین در خصوص عملکرد شرکت‌های حمل و نقل مسافری ریلی از ابتدای امسال گفت: ۲۱ میلیون و ۵۵۰ هزار مسافر از ابتدای سال تا ۲۵ آذر ماه در کشور از طریق ریل جابجا شده اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۴ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر بود و سهم قطارهای شرکت رجا از این رقم ۵۰/۵ درصد است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی افزود: در بخش جابجایی حومه‌ای نیز از ابتدای سال ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار مسافر جابجا شدند درحالیکه این تعداد در مدت مشابه سال قبل ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر بود.

وی درباره تاخیر قطارها گفت: میانگین تاخیر از مبدا قطارها که سال گذشته ۲۶ ثانیه بود امسال به ۲۲ ثانیه کاهش یافته و تاخیر نهایی در رسیدن به مقصد نیز که سال گذشته ۲۵ دقیقه بود به ۲۰ دقیقه تقلیل یافته است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی در خصوص افزایش سرعت سیر در شبکه ریلی نیز گفت: مدت زمان سیر به زیرساخت ریلی کشور و ایمنی ریل‌ها مربوط است و ما این امکان را داریم که سرعت سیر را افزایش دهیم، زیرا قطارهای ما امکان سیر با سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارند.

بختیاری در خصوص ارتقای کیفیت واگن‌ها نیز تصریح کرد: با بهسازی واگن‌های مسافری و افزایش قطارهای پنج ستاره و نوسازی ملزومات خواب و تجهیزات داخلی تلاش کرده ایم کیفیت سفر ریلی را در کشور افزایش دهیم.

مدیرعامل رجا تعداد لکوموتیو تخصیص یافته به حمل مسافر را بطور متوسط روزانه ۱۲۰ لکوموتیو اعلام کرد و افزود: هزار و ۱۰۰ واگن در طول سال در خدمت حمل و نقل مسافری است که افزایش کمی آن را دنبال می‌کنیم ضمن اینکه ۲۰۰ واگن خدماتی نیز داریم و به ۲۰۰ واگن مسافری نو هم نیاز داریم که علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیت واگن سازهای داخلی، در تلاشیم تا بخشی از این ناوگان را از خارج وارد کنیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی افزود: اینکه در سال‌های اخیر هیچ درخواستی برای ایجاد شرکت‌های ریلی نداشته ایم افزود: این موضوع نشان می‌دهد امکانات مالی در این بخش نیست و اگر دولت کمک نکند، زیان شرکت‌ها در این بخش ادامه داشته و شرکت‌ها همچنان به کمک‌های دولتی نیازمند هستند و توقع داریم دولت با پرداخت تسهیلات کم بهره انگیزه را برای حضور در بخش ریلی فراهم کند و بهره وری در شبکه ریلی ارتقا یابد.

بختیاری افزود: در نیمه دوم سال که سفرها کاهش می‌یابد بخش زیادی از واگن‌های مسافری بهسازی می‌شود و به همین دلیل آمار جابجایی مسافر در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول کاهش یافته است.

وی افزود: بهترین رکورد جابجایی مسافر به سال ۸۹ باز می‌گردد که ۲۲ میلیون مسافر در شبکه جابجا شدند و در سال ۹۸ هم رکورد مناسبی در جابجایی داشتیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خصوص احتمال افزایش بهای بلیت قطارهای مسافری تا پایان سال گفت: این تصمیم به سیاست دولت باز می‌گردد، اما همواره انباشت عقب ماندگی نرخ داشته ایم، اما امسال بعید است که قیمت بلیت‌ها افزایش یابد، چون همواره این افزایش قیمت بعد از پایان سفرهای نوروزی اعمال می‌شود.

رئیس انجمن صنفی شرکت حمل و نقل ریلی مسافری درباره چالش تامین لکوموتیو در شبکه حمل و نقل ریلی گفت: اخیرا مقام معظم رهبری مجوزی برای برداشت از صندوق توسعه ملی صادر کردند تا برای توسعه شبکه ریلی از آن برداشت شود و امیدواریم از این محل در بخش مسافری واگن و قطار مسافری نو وارد کنیم.

بختیاری افزود: وقتی نیاز صنعت ریلی از تولیدات داخلی بطور کامل تامین نشود، امکان واردات واگن نو وجود دارد ضمن اینکه در برخی قطعات مثل ترمز قطارها نیز همچنان باید از خارج تامین شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل رجا درباره میانگین سن ناوگان ریلی که در ایران به ۴۰ سال رسیده است، گفت: در جهان مرسوم است که سن ناوگان ریلی، ملاک سطح خدمات نیست چراکه قطعات اصلی قطارها تعویض و نوسازی انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۹۵٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha