۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
ایجاد کریدور جدید ترانزیت ارمنستان به خلیج فارس از آذربایجان شرقی
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ایجاد کریدور جدید ترانزیت ارمنستان به خلیج فارس از آذربایجان شرقی

عضو کابینه دولت سیزدهم از صدور خدمات فنی-مهندسی از ایران به ارمنستان خبر داد و بر آمادگی کامل شرکت‌های ایرانی برای توسعه حمل و نقل دو کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان با گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مقرر شد تا شرکت‌های ایرانی برای ساخت و ساز در زمینه عمرانی ساخت تونل، راه و همچنین ساخت و ساز ساختمانی با کشور ارمنستان همکاری داشته باشند. همچنین بنا بر توافق دو کشور مقرر شد تا کریدور شمال-جنوب از مرز نوردوز به ورزقان و تبریز تکمیل و توسعه پیدا کند.

دو کشور توافق کردند تا احداث تونل ۷.۲ کیلومتری کاجاران در بهار ۲۰۲۳ توسط شرکت‌های ایرانی در خاک ارمنستان آغاز شود.

رستم قاسمی در خصوص این دیدار و جزئیات توافقات دو کشور توضیح داد: در دیدار با وزیر ارمنستان پروژه های ساخت و ساز در ارمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. با توجه به اینکه در کشور ارمنستان پروژه‌های متعددی وجود دارد که شامل راه، تونل و ساخت وساز در حوزه مسکن است، مقرر شد تا تیمی از سازندگان حرفه‌ای ایران بعد از سفر وزیر ارمنستان به ایران به آن کشور سفر کنند و در این خصوص تبادل نظر انجام شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم از دیگر موضوعات مورد بحث با وزیر ارمسنتان را ساخت و ساز در حوزه ساختمان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ایران تجربه مناسبی را در حوزه ساخت و ساز مسکن تحت عنوان نهضت ملی مسکن دارد مقرر شد تا شرکت‌های ایرانی ساخت و ساز ساختمانی در کشور ارمنستان فعال شود.

قاسمی گفت: ایجاد کریدور جدید شمال به جنوب از طریق ارمنستان از دیگر موضوعات مورد گفتگو بود. مقرر شده تا با اقداماتی که ارمنستان در خاک خود انجام می دهد و کارهایی که توسط شرکت‌های ساخت و ساز ایرانی در تبریز و ورزقان در بخشی از کریدور شمال-جنوب در خاک ایران انجام می‌شود عملا کریدور جدید از شمال – جنوب توسعه می‌یابد و به کریدور شمال جنوب ایران افزوده می شود که این توسعه بسیار برای دو کشور ایران و ارمنستان حائز اهمیت است.

وی توضیح داد: هم‌اکنون حجم مبادلات ایران با ارمنستان حجم زیادی نیست اما مقرر شده تا با صادرات خدمات مهندسی حجم مبادلات دو کشور ارتقا یابد.

در دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان وزیر راه و شهرسازی بر توسعه تبادلات دو کشور در زمینه حمل و نقل تاکید شد. قاسمی در بخشی از سخنان خود گفت: در منطقه شمال ایران بیش از ۲۰۰ میلیون تن بار جابه جا می‌شود که همین جابه‌جایی می تواند فرصت مناسبی برای توسعه تبادلات دو کشور محسوب شود.

قاسمی از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای معرفی شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت و ساز به ارمنستان خبر داد و گفت: با ایجاد کریدور جدید شمال-جنوب از مسیر ایران و ارمنستان از مرز نوردوز به ورزقان و تبریز ظرفیت جابه‌جایی کالا و ترانزیت ارتقا می‌یابد. این مسیر می‌تواند حجم قابل توجهی از ترانزیت کریدور شمال-جنوب را برعهده بگیرد. از ویژگی‌های این مسیر کاهش طول و زمان سفر است که می‌تواند قابل توجه باشد.

وی از صدور خدمات فنی مهندسی از ایران به ارمنستان خبر داد و با اشاره به اینکه ایران چهارمین تولید کننده سیمان در دنیاست و در زمینه تولید فولاد نیز موثر عمل کرده است، توضیح داد: شرکت های ایرانی توانمند در زمینه تولید سیمان، ‌فولاد و مصالح ساختمانی به کشور ارمنستان معرفی می‌شود و این آمادگی وجود دارد تا در این زمینه نیز با کشور ارمنستان فعالیت جدی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۸۴٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha