۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
استیضاح چالشی در خودروسازی ایجاد نمی کند! | وعده های ناپخته کار دست وزیر ضمن داد
مدیرعامل اسبق سایپا در گفت وگو با «بازار»:

استیضاح چالشی در خودروسازی ایجاد نمی کند! | وعده های ناپخته کار دست وزیر ضمن داد

مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به «بازار» گفت: برنامه هایی که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد، عجولانه و مشاوران و معاونین آگاهی نداشت، بنابراین کارنامه عملکردی ایشان مردود است.

بازار؛ گروه خودرو: امروز سید رضا فاطمی امین در مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم تحقق برنامه های خودرویی خود، استیضاح می شود. روز گذشته زمزمه های در خصوص استعفا ایشان به جای استیضاح شنیده می شد، برخی از کارشناسان نیز در دفاع از عملکرد ضعیف ترین وزارت خانه دولت سیزدهم مواردی را مطرح کردند که شاید با بررسی دقیق تر آن نسبت به عملکرد سید رضا فاطمی امین بیشتر آشنا شویم. عدم افزایش تیراژ، عدم کاهش قیمت و عدم واردات هر سه مواردی است که وزیر صمت را برای استیضاح به خانه ملت کشانده است. برای بررسی عملکرد سید رضا فاطمی امین در وزارت صمت و برنامه های وزیر صمت آینده برای بهبود ساختار صنعت خودرو با سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به گفت و گو پرداختیم:

بعید می دانم با تغییر وزیر صمت آشفتگی در صنعت خودرو ایجاد شود، برنامه هایی که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرده بود، برنامه های عجولانه بود

* به عنوان پرسش نخست، از روز گذشته همزمان با اعلام استیضاح وزیر صمت، برخی از فعالان صنعت خودرو در دفاع از عملکرد سیدرضا فاطمی امین طی یکسال اخیر، معتقد به عدم استیضاح برای پیشگیری از آَشفتگی صنعت خودرو و چالش های صنعتی هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟

بعید می دانم با تغییر وزیر صمت آشفتگی در صنعت خودرو ایجاد شود، برنامه های که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرده بود، برنامه های عجولانه بود. به طور مثال؛ بارها وزیر صمت بدون توجه به شرایط نقدینگی صنعت خودرو اعلام کرد که ظرف سه سال به تیراژ ۳ میلیونی و صادرات ۹۰۰ هزار دستگاهی خواهیم رسید. از سوی هر ماه وزیر صمت وعده ای در خصوص واردات خودرو اعلام می کرد که فرجام عملی نداشت. تقریبا تمام برنامه های اعلام سید رضا فاطمی امین در زمان اخذ رای اعتماد از خانه ملت، جامه عمل به خود نپوشید.

* به بحث عدم تحقق وعده های وزیر صمت اشاره کردید، بسیاری از فعالان صنعت خودرو ورود «خودرو به بورس» را یکی از دستاوردهای سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت می دانند، آیا برنامه ورود خودرو به بورس مربوط به دولت سیزدهم است؟

بحث ورود خودرو به بورس از دولت دوازدهم مطرح بوده است و در زمان سکان داری سیدرضا فاطمی امین به وزارت صمت به صورت آزمایشی اجرا می شود. شاهد هستیم برنامه آزاد سازی قیمت برخی از خودروها نیز در دولت های پیشین مطرح شده بود، شاهد رشد چشمگیر قیمت خودروها در بازار بودیم که خودروسازان و وزارت صمت مجبور به آزادسازی قیمت برخی از محصولات جهت متعادل سازی بها خودرو در بازار شدند. قرعه کشی خودرو میراث شوم دولت دوازدهم بود که به این دولت نیز رسیده است.

زمانی که وزیر صمت برنامه صادراتی ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو طی سه سال آینده را بیان کرد، گویایی عدم آشنایی وزیرصمت نسبت به عدد مذکور تیراژ و نداشتن آگاهی در خصوص زیرساخت های تولید دارد. کشور برای صادرات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو با چالش های لجستیکی، تبادل مالی و عدم ورود به بازارهای جهانی مواجه است

* به بحث صادرات، عدم افزایش تیراژ و نبود تعادل قیمتی میان کارخانه و بازار اشاره کردید، به نظر شما دلیل اصلی عدم تحقق وعده ها و برنامه های سید رضا فاطمی امین چه بود؟

برنامه های که وزیر صمت اعلام می کرد، نشان از عدم پختگی و نداشتن آشنایی مشاوران و معاونان ایشان از صنعت خودرو داشت.

زمانی که وزیر صمت برنامه صادراتی ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو طی سه سال آینده را بیان کرد، گویای عدم آشنایی وزیرصمت نسبت به عدد مذکور تیراژ و نداشتن آگاهی در خصوص زیرساخت های تولید دارد. کشور برای صادرات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو با چالش های لجستیکی، تبادل مالی و عدم ورود به بازارهای جهانی مواجه است. حتی کشورهای همسایه که مقطعی از زمان به آن ها خودرو صادر می کردیم، در حال حاضر با شرکت های خودروساز چینی مراوده دارند.

وزیر صمت فعلی کارنامه قابل قبولی نداشت، از ۲۰ نمره ایشان نمره مردودی دریافت می کنند، صنعت خودرو تاثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه دارد

* سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به ایستگاه پایانی خود در ساختمان سمیه رسیده است، به عنوان مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به کارنامه عملکردی ایشان از ۲۰ چه نمره ای می دهید؟

وزیر صمت فعلی کارنامه قابل قبولی نداشت، از ۲۰ نمره ایشان نمره مردودی دریافت می کنند. علیرغم اینکه سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت پیش از سکان داری وزارت متبوعش سوابق تجربی نیز داشته است، ولی صنعت خودرو دارای فرآینده پیچیده تری است. صنایع فولاد و پتروشیمی پروسه پیوسته ای داشته که کسی با آن کار ندارد و در قیاس با صنعت خودرو صنایع مذکور بسیار ساده است. صنعت خودرو تاثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه دارد. البته این نکته حائز اهمیت است که در صورت وجود ارتباطات مناسب بین المللی رشد و امکان صادرات برای خودروسازی ایجاد خواهد شد.

استیضاح چالشی در خودروسازی ایجاد نمی کند! | وعده های ناپخته کار دست وزیر ضمن داد

* کدام برنامه های سیدرضا فاطمی امین بدون توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو بود و آیا تغییر وزیر صمت منجربه ایجاد چالش برای زنجیره تامین می شود؟

همانطور که پیشتر اشاره کردم بارها سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به بحث صادرات و افزایش تولید خودرو اشاره کرد. این درحالی است که نقدینگی لازم برای افزایش تیراژ وجود ندارد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، قطعه سازان در هر شرایطی نهایت همکاری با خودروسازان را داشته و اگر رشدی در صنعت خودرو ایجاد شده به دلیل کمک ها و همدلی های زنجیره تامین بوده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ۷۰ درصد ارزش افزوده خودرو در قطعه سازی است.

وزیر صمت آینده قوانین خودرویی که در دهه ۷۰ شمسی در دوران وزارت مرحوم محمدهادی نژاد حسینیان نوشته شده بود را در کنار چشم انداز ۱۴۰۴ مطالعه و به روز کند

* به عنوان مدیرعامل اسبق دومین خودروساز بزرگ خاورمیانه به وزیر صمت آینده چه توصیه یا نکته ای دارید؟

امیدوارم وزیر صمت آینده شخصی باشد که مشاورین و معاونین آگاه و متخصص جهت دست یابی به اهداف ۱۴۰۴ جذب کند. هرچند که صنعت خودرو چشم اندازی برای ۱۴۰۴ دارد که از آن طی شش اخیر فاصله گرفته شده است. کلیات چشم انداز مذکور چندین بار بررسی شده است، وزیر صمت آینده قوانین خودرویی که در دهه ۷۰ شمسی در دوران وزارت مرحوم محمدهادی نژاد حسینیان نوشته شده بود را در کنار چشم انداز ۱۴۰۴ مطالعه و به روز کند. بارها این نکته را اعلام کردم که وزارت صمت باید گزارش تحقیق و تفحص دوره قبلی مجلس شورای اسلامی را با دقت مطالعه و استفاده کند.

* اگر وزیر یا سرپرست بعدی صمت، فرضا از هفته بعد فعالیت خود را آغاز کند به نظر شما نخستین موردی که باید پیگیری کند چیست؟

وزیر صمت آینده باید در گام نخست شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را مجدد تشکیل و نظرات را دریافت کند. نظرات دریافتی را باید به کمک کارشناسان صنعت براساس شرایط سیاسی فعلی جمع بندی کند، زیرا به دلیل جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور، کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و این مورد نیز اقتصاد جنگی را می طلبد، با این شرایط باید برنامه ریزی جهت رشد و تولید انجام داد.

کد خبر: ۱۸۴٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha