۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
ستاره های خاموش خدمات پس از فروش در سپهر خودروهای سنگین| آیا قطعات خودروهای سنگین دچار کمبود است؟
«بازار» گزارش می دهد

ستاره های خاموش خدمات پس از فروش در سپهر خودروهای سنگین| آیا قطعات خودروهای سنگین دچار کمبود است؟

غیاثی، دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو به «بازار» گفت: در وزارت صمت خدمات پس از فروش خودروهای سنگین از اولویت کمتری نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای سواری برخوردار نیست.

بازار؛ گروه خودرو: بیشتر از دو سال هست که کامیون های سه سال کارکرده اروپایی توسط شرکت های فعال در واردات یا حمل و نقل با هدف نوسازی ناوگان سنگین راهی جاده های کشور شدند. هرچند که حدود چهار ماه است که به دلیل تغییر متولی، واردات این نوع از خودروهای سنگین با بلاتکلیفی مواجه است، اما همین مقدار نوسازی در ناوگان مسافری جاده ای رخ نداده است. به نظر می رسد وزارت راه به طور کامل ناوگان سنگین جاده ای و شهری اعم از مسافری و باری را به فراموشی سپرده است.

فعالان این عرصه، بارها طی گفت وگو با «بازار» اظهار داشتند که خدمات پس از فروش خودروهای سنگین در کشور با فراموشی در سال جاری مواجه شده است. هرچقدر خودروهای سواری تولید یا مونتاژ در کشور موفق به کسب ستاره های رنگی خدمات پس از فروش می شوند، در مقابل ستاره های خدمات پس از فروش خودروهای سنگین خاموش می شود.

اولویت خدمات پس از فروش کامیون ها برای وزارت صمت| آیا در بازار قطعات خودروهای سنگین کمبود وجود دارد؟

شرکت های ارائه دهنده خدمات

واردات کامیون به کشور طبق بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه آزاد به کشور انجام می شد، فارغ از بحث ایجاد چالش با تغییر متولی در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای کشور، فعالا واردات کامیون جدید به کشور انجام نمی شود. هرچند که مسئولان در شهریورماه سال جاری مدعی بودند که کامیون های ثبت سفارش شده از گمرک ترخیص می شوند، اما بازار این خودروهای سنگین حال و روز خوبی ندارد.

براساس قانون مذکور جهت واردات کامیون در اردیبهشت ماه سال جاری مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، طی نامه ای به گمرک، شرکت های مجاز به اراده خدمات پس از فروش را که مورد تایید وزارت صمت هستند را معرفی کرد. براساس این نامه حدود ۱۶ شرکت جهت ارائه خدمات پس از فروش به کامیون ها وارداتی معرفی شدند. نام برخی از شرکت های تولیدکننده کامیون نیز در این لیست دیده می شود.

پیشتر احمدی کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور به «بازار» گفته بود؛ «درحوزه ناوگان خودروهای سنگین شرکت ها در زمینه خدمات پس از فروش متعهد نیستند. اگر بگوییم طی چندسال اخیر چهار شرکت کنار دو شرکت مطرح آمدند و قد علم کردند و اظهار موجودیت کردند وگرنه در سال های گذشته دو شرکت خودروساز داشتیم که هیچ کسی حریف آن ها نبود. الان هم سایر شرکت ها پیرو همان شرکت های قبلی در بحث خدمات پس از فروش با عدم پاسخگویی و عدم انجام تعهدات نسبت به مشتریان فعال هستند.»

اولویت خدمات پس از فروش کامیون ها برای وزارت صمت| آیا در بازار قطعات خودروهای سنگین کمبود وجود دارد؟

پاسخ انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو به «بازار»

عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه شرکت های ارائه دهند خدمات پس از فروش کامیون های وارداتی باید چگونه به تعهدات خود پای بند باشند، گفت: «این شرکت ها مانند گذشته که در زمینه عرضه خدمات پس از فروش به خودروهای سنگین فعال بودند، باید اقدام به انجام تعهدات خود کنند. البته باید این نکته را ذکر کرد که گاهی ممکن است قطعه ای در بازار نایاب یا کم یاب شود، در چنین شرایطی وضع ایجاد شده دیگر از عهده شرکت ارائه دهنده خدمات خارج و باید نسبت به تامین قطعه از خارج اقدام شود. گاهی تامین این قطعات برای برندهای اروپایی در خودروهای سنگین ممکن است ۱۵ روزه یا یک ماه زمان نیاز داشته باشد.»

وی در پاسخ به سوال «بازار» در خصوص چرایی زمان بری تامین قطعات خودروهای سنگین، اظهار داشت؛ «باتوجه به راه اندازی سامانه تجارت، تامین قطعات یا لوازم یدکی از خارج کشور با زمان بیشتری مواجه می شود. هرچند که تحریم های ظالمانه علیه کشور نیز در مورد زمان بری تامین قطعات اثر گذار است. اگر پیشتر اشاره کردم حدود یک ماه ممکن است تامین قطعه زمان نیاز داشته باشد، یکی از دلایل آن «دور زدن تحریم ها» است.»

در وزارت صمت خدمات پس از فروش خودروهای سنگین از اولویت کمتری نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای سواری برخوردار نیست

دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» در خصوص عدم توجه وزارت صمت به بحث خدمات پس از فروش خودروهای سنگین در قیاس با خودروهای سواری، بیان کرد؛ «در وزارت صمت خدمات پس از فروش خودروهای سنگین از اولویت کمتری نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای سواری برخوردار نیست، باتوجه به تاثیر خودروهای سنگین در بحث اشتغال و چرخه اقتصادی اهمیت این موضوع برای وزارت صمت و سایر مسئولان شناخته شده است.»

در بازار لوازم یدکی کمبود قطعه خاصی وجود ندارد. اگر به طور مثال قطعه ای مربوط به یک برند یا خودرو سنگین در بازار وجود نداشته باشد، با انجام ثبت سفارش تامین آن برای مشتری به سرعت صورت می گیرد

بازار قطعات خودروهای سنگین در رکود

مهدی کاظمی فعال بازار لوازم یدکی، در خصوص کمبود قطعات خودروهای سنگین به «بازار» اظهار داشت؛ «در بازار لوازم یدکی کمبود قطعه خاصی وجود ندارد. اگر به طور مثال قطعه ای مربوط به یک برند یا خودرو سنگین در بازار وجود نداشته باشد، با انجام ثبت سفارش تامین آن برای مشتری به سرعت صورت می گیرد.»

این فعال بازار لوازم یدکی در خصوص وضعیت فروش قطعات خودروهای سنگین به «بازار» توضیح داد؛ «در حال حاضر رکود قابل توجهی در بازار لوازم یدکی خودروهای سنگین وجود دارد. زیرا لوازم یدکی زمانی پر فروش می شوند که ناوگان حمل و نقل تجاری یا مسافری در جاده ها تردد بیشتری داشته باشند.»

کد خبر: ۱۸۳٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha