۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
آفریقا دریای توسعه روابط تجاری؛ غفلت بزرگ از قاره فرصتها
ردپای یک گلستانی در آفریقا؛

آفریقا دریای توسعه روابط تجاری؛ غفلت بزرگ از قاره فرصتها

گرگان- کسی فکرش را نمی‌کرد که قاره آفریقا در قرن جدید به قاره فرصت‌ها شناخته شود و بسیاری از کشورهای ترکیه، چین، هند و سایر کشورهای اروپایی این قاره را نشانه گذاری کرده باشند.

مریم رضایی؛ بازار: در سال‌های اخیر کشورهای زیادی در حال برنامه ریزی هستند تا بتوانند گوی سبقت را از دیگری بگیرند و با در دست گرفتن بازارهای آفریقا، روابط اقتصادی و تجاری خود با این کشور را رونق بخشند. در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده است که صادرات به این قاره از ایران رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و حالا ایرانی ها نیز می دانند که بازارهای آفریقا از طرفداری زیادی برخوردار است.

در اوقاتی هستیم که تحریم های بعضی از کشورها و کاهش میزان فروش نفت ایران، باعث شده که صادرات غیر نفتی در کشور نقش مهمی داشته باشد و در چنین شرایطی پتانسیل بازارهایی مثل آفریقا می تواند در اولویت های تجاری ایران دارای اهمیت بسیاری باشد.

از طرفی مدتی است رد پای یک گلستانی یک سالی است که به قاره آفریقا باز شده است و دفتر تجاری خود را در آفریقا تاسیس کرده است. مصاحبه ما با «رسول مظفری»، قائم مقام هلدینگ «بافه سیم گلستان» هم وقتی انجام شد که او در آفریقا حضور دارد و برای ما از فعالیت ها و پتانسیل های آفریقا گفت که در زیر می خوانید:

از فعالیت های تجاری خود در آفریقا بگویید؟

بیشتر از یک سال است که فعالیت های تجاری خود را در کشور آفریقا شروع کرده ام و دفتر تجاری خود راه اندازی کرده ام. اگر ۱۰ سال پیش که به بازار اوراسیا وارد شده بودم در آفریقا سرمایه گذاری می کردم در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون دلار روابط تجاری استان گلستان با آفریقا بود. در این کشور جای کار بسیاری وجود دارد و می توان حجم مبادلات را با این کشور بالا برد.

در اوقاتی هستیم که تحریم های بعضی از کشورها و کاهش میزان فروش نفت ایران، باعث شده که صادرات غیر نفتی در کشور نقش مهمی داشته باشد

چرا رشد اقتصادی در آفریقا مثبت است و نیاز به صادارت دارد؟

آفریقا به دلیل اینکه در حال رشد است به کالاهای ساختمانی بسیار نیاز دارد. کشور اتیوپی بیش از هشت درصد، کشور کنیا بیش از هفت درصد، کشور اوگاندا بیش از پنج درصد، کشور رواندا بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. این کشورها به دلیل اینکه باید پاسخگوی هزینه های سازمان ملل که به عنوان کمک های بشر دوستانه برای آن ها کرده است باشند و به دلیل اینکه قوانین را به شدت رعایت می کنند تلاش می کنند تا رشد اقتصادی خود را مثبت نگه دارند.

ما می توانیم صادرات خود را با آفریقا تا چه میزانی گسترش دهیم؟

بخشی از این قاره از شمال سومالی تا بخشی از اتیوپی، کنیا، اوگاندا و بخشی از تانزانیا به عنوان خط نجات دهنده کره زمین در هزاره سوم معروف است که برای تولیدات کشاورزی مناسب است و موقعیت آب و هوایی که دارد و از لحاظ محیط زیست پاک و ارگانیکی که دارد برای بشر فارغ از آلودگی شیمیایی، صنعتی و رادیو اکتیویی است.

نیروی کارگری ارزان، آب و هوای مناسب و صرف انرژی کمتر و بعضی از امتیازات دیگر باعث شده که بتوانیم صادرات خود را با این قاره زیاد کنیم. ما به ارز حاصله از صادرات نیاز داریم چرا که نمی توانیم نفت و محصولات نفتی خود را بفروشیم و باید بتوانیم مواد ساخته شده در ایران را صادرات کنیم تا بتوانیم ارز داخل کشور را تامین کنیم.

کشورهای دیگر هم صادرات به آفریقا دارند؟

شرکت های آمریکایی و اروپایی سرمایه گذاری های زیادی در این قسمت از مسیر سبز آفریقا انجام می دهند. شرایط تحریمی که کشور ما با آن روبه رو است باید باعث شود به سمت ارتباطات بیشتر با آفریقا برویم و ایران باید در شرایط تحریمی جای خودش را در آنجا پیدا کند. چینی ها یک لحظه آرامش ندارند تا بتوانند در آفریقا سرمایه گذاری و تولید داشته باشند.

آفریقا دریای توسعه روابط تجاری| کشت فراسرزمینی در قاره فرصت‌ها

* کشت فراسرزمینی در آفریقا اقتصادی است؟

زمین های کشت نشده زیادی وجود دارد که می تواند کار را برای کشت فراسرزمینی مهیا کند. کشور ایران نیاز دارد که نسبت به کشت فراسرزمینی اقداماتی انجام دهد. به دلیل اینکه در ایران مشکل کمبود آب وجود دارد و کشت برنج و شالیزارهای ما به منابع آبی خسارت وارد می کنند. از طرفی کشاورزان برای تامین مالی نیاز به کشت برنج دارند.

منابع سرمایه گذاری برای کشت فرا سرزمینی خوب است توجیه پذیری این نوع کشت برای کشور ما ۱۰۰ درصد است و باید امسال یا ۱۰ سال دیگر دولت ها برنامه ریزی کنند تا منابع تامین غذایی مردم از کشورهای دیگر تامین شود. حرکت دولت در این زمینه لاک پشتی است. قیمت تمام شده برنج در آفریقا کیلویی شش هزار تومان است و در اینجا از یک زمین به دلیل شرایط آب و هوایی می توان ۳ بار برنج در سال برداشت کرد. برنج و محصولی که تولید می شود ارگانیک است و سرتیفیکیت اروپا را به آن می دهند.

* محصولات ایرانی تا چه اندازه قابل پذیرش از سوی مردم و دولتهای آفریقا است؟

با توجه به اینکه ایرانی ها در آفریقا سابقه تاریخی خوبی دارند محصولات وارد شده از ایران به راحتی قابل پذیرش از سمت مردم است و کالای ایرانی را قبول می کنند. این قضیه در تجارت ما در اوراسیا وجود ندارد. کشورهای اوراسیا از نظر تاریخی و موقعیت اجتماعی بیشتر طرفدار کالای ترکیه و روسیه هستند و همیشه کالای ایرانی پذیرش کمی دارد و از طرفی عوارض گمرک کالای ایرانی هم بی دلیل بالا برده اند. در آفریقا ولی از اسم و نام ایران به نیکی یاد می کنند و حضور ما در آفریقا نسبت به کالاهای چینی و اروپایی مزیت دارد.

منابع سرمایه گذاری برای کشت فرا سرزمینی خوب است توجیه پذیری این نوع کشت برای کشور ما ۱۰۰ درصد است

اگر بخواهیم در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده در تامین منابع آبی و غذایی مشکلی نداشته باشیم باید در آفریقا برای خودمان شرایط مناسبی داشته باشیم. یعنی به این قاره صادرات انجام دهیم و از زمین های آفریقا برای کشت فرا سرزمینی استفاده کنیم.

زیرساخت های صادرات به آفریقا مهیا است؟

کشتیرانی ایران برای آفریقا تنها دو کشتی اختصاص داده است و دولت زیرساخت و بستری مهیا نکرده است. خط کشتیرانی قوی نداریم و وظیفه دولت است که این زیر ساخت ها را مهیا کند. با وجود این ظرفیت ها حتی کشتیرانی بخش خصوص نیز می توان راه اندازی کرد تا در این حوزه هم سرمایه گذاران وارد شوند. دیپلماسی خارجی ما بر روابط اقتصادی در کشور آفریقا صفر بوده است. دریایی از کار می توان در آفریقا انجام داد ولی متاسفانه کسی به فکر نیست.

تمام تلاش ها برای صادرات در بخش اوراسیا است؟

اگر در این سال هایی که به دنبال اوراسیا بودیم تا ما را به عنوان علی البدل عضو کند و در نهایت هم عوارض گمرکی ۲۸ درصدی برای ما در نظر گرفتند، در آفریقا کار می کردیم تا الان می توانستیم بازار آفریقا را مال خودمان کنیم و سود بالایی داشته باشیم.

قوانین صادراتی در ایران از تولید کننده حمایت می کند؟

باید شرایط صادراتی وضع شود که در شرایط تحریم به نفع تولیدکننده باشد و باید با کشورهای چین، ترکیه و تعدادی از کشورهای اروپایی رقابت کنیم. دولت تنها پیشنهادی که برای ما دارد بخشش ۹درصد ارزش افزوده است. در ترکیه این ارزش افزوده بیش از ۱۴ درصد است و در چین نزدیک به ۱۲ درصد است. تسهیلاتی که این کشورها به صادرات خود می دهند براساس صادراتی است که انجام داده اند به آن ها تسهیلات ارزان قیمت می دهند. روابط دیپلماسی ما برای فعالین اقتصادی باید به صورت جاده صاف کن باشد تا بتوانیم به راحتی از کشورهای دیگر جلو بیافتیم.

شما چه کاری می توانید انجام دهید؟

به شرکت های خصوصی می گویم که این مسیر، مسیر امنی است و می توانند وارد شوند و چرخه تولید کارخانه خود را با سرعت بیشتری بچرخانند.

کد خبر: ۱۸۰٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا GH ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 0
      سلام. با تشکر از مطالب مفید شما آفریقا یک کشور نیست، آفریقا یک قاره پهناور است که بعد از آسیا دومین خشکی بزرگ پیوسته زمین است و شامل ۵۴ کشور و در مجموع بیش از یک میلیارد نفر جمعیت است. سپاسگزارم