۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
گره کور پایانه صادراتی فارس| جلسه درمانی فایده ای نداشت
گزارش بازار؛

گره کور پایانه صادراتی فارس| جلسه درمانی فایده ای نداشت

شیراز- پروژه پایانه صادراتی فارس سال‌هاست که نیمه تمام مانده و جلسات و اقداماتی که برای تسریع این پروژه پیگیری شده تاکنون بی نتیجه مانده است.

بازار؛ گروه استانها: در حالی که قرار بود پس از گذشت ۱۵ سال بالاخره سرنوشت ساخت پایانه صادراتی فارس مشخص شود و هر چه زودتر این پروژه به سرانجام برسد اما پیگیری های بازار حکایت از این دارد که ساخت این پروژه با بن بست روبه رو است.

در سال ۸۶ کلید صدور مجوزهای لازم برای خرید زمین و شروع عملیات اجرایی پایانه صادراتی استان فارس زده شد اما هم اکنون باوجود گذشت ۱۵ سال، ساخت و ساز این پروژه در حالی متوقف شده که کارشناسان اعتقاد دارد سرمایه گذار این پروژه بیش از ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار از استان گرفته و ۱۵ سال است که نه پول را برگردانده و نه پروژه را به سرانجام رسانده است.

قرار بود این پروژه، صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز مصرفی را تسریع و تسهیل کند اما با وجود گذشت بیش از ۱۵ سال از شروع فرآیند اجرایی پروژه، اما متاسفانه تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۵۰ درصد پیشرفت هزینه‌ای در مصرف منابع مالی داشته ‌است.

سه موضوع بسته‌بندی، فرآوری و نگهداری کالاهایی نظیر میوه در سردخانه در این پایانه صادراتی لحاظ شده بود که اگر به سرانجام می رسید بسیاری از مشکلات استان فارس در این حوزه رفع می شد.

این پروژه در زمینی به وسعت ۲۲۰هزار مترمربع شروع به فعالیت کرد که زمین پیشنهادی در مجموعه شهری شیراز بوده و نخستین پروانه تاسیس پروانه در تاریخ تیرماه ۹۵ صادر و سالانه نیز از طرف مراجع ذی ربط تمدید شده است.

اما متاسفانه طی چند سال اخیر با وجود پیگیری های بسیار از سوی نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولان استانی این موضوع همچنان راکد مانده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که طی چند سال گذشته به هر خواسته ای که سرمایه گذار این پروژه داشته عمل کرده اند اما سرمایه گذار همچنان به تعهدات خود عمل نکرده و ضرورت دارد که هر چه سریعتر راه اندازی پایانه صادراتی استان فارس تعیین تکلیف شود.

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند طی این مدت اقداماتی برای راه اندازی پایانه صادراتی در دیگر نقاط استان از جمله شهرستان آباده و فسا انجام شده است اما پایانه صادراتی در شیراز دارای اهمیت بسیاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پایانه صادراتی استان فارس سرمایه گذار قرص و محکمی ندارد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در گفتگو با بازار با انتقاد از عدم تعیین تکلیف پروژه پایانه صادراتی استان فارس گفت: متاسفانه با وجود اینکه سالیان سال از آغاز این پروژه می گذرد اما همچنان راه اندازی آن بی نتیجه مانده است.

گروه کور پایانه صادراتی فارس| جلسه درمانی فایده ای نداشت

جعفرقادری با اشاره به اینکه این پروژه سرمایه گذار قرص و محکمی ندارد، ادامه داد: با وجود اینکه طی این سالها اقدامات زیادی از سوی دستگاه های مختلف برای حمایت از این سرمایه گذار انجام شده اما صاحب این پروژه به تعهدات خود تاکنون عمل نکرده است.

سرمایه گذار، پروژه را گرو برداشته و کار را به طور کامل متوقف کرده است

وی بیان کرد: در حال حاضر سرمایه گذار پایانه صادراتی استان فارس با شهرداری شیراز اختلافی در رابطه با یک موضوع دیگر دارد و متاسفانه این پروژه را گرو برداشته و کار را به طور کامل متوقف کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس به شناسایی یک سرمایه گذار جدید اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری توانمند که مربوط به شرکت فاتح صنعت است برای به سرانجام رسیدن این پروژه شناسایی و برای سرمایه گذاری در پروژه پایانه صادراتی اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه سرمایه گذار اصلی کارشکنی می کند.

قادری با تاکید بر اینکه طی این سالها از سرمایه گذار اصلی حمایت های زیادی شده، بیان کرد: به اعتقاد بنده نباید تمام تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت و از این سرمایه گذار حمایت کرد زیرا افراد دیگری هم هستند که حاضرند برای به سرانجام رسیدن این پروژه ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه این سرمایه گذار توان مالی کافی ندارد، گفت: در این راستا ضرورت دارد که برای تعیین تکلیف پایانه صادراتی فارس سرمایه گذار شریک بیاورد اما حاضر به انجام این کار نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم در گفتگو با بازار با اشاره به جایگاه مهم استان فارس در حوزه تولید محصولات کشاورزی بیان کرد: با وجود اینکه این استان دارای ظرفیت های بسیاری است اما آنگونه که باید در حوزه صادرات محصولات کشاورزی نتوانسته به جایگاه قابل قبولی دست یابد.

گروه کور پایانه صادراتی فارس| جلسه درمانی فایده ای نداشت

خسرو فروغان با انتقاد از عدم وجود زیرساختها برای صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر پایانه صادراتی مناسبی در استان وجود ندارد و بعضا فعالان این حوزه مجبورند برای صادرات محصولات کشاورزی از طریق گمرکات استان های همجوار استفاده کنند.

۱۵ سال قبل یک سرمایه گذار میلیون ها تومان برای سرمایه گذاری پایانه صادراتی استان فارس از مسئولان کمک بلاعوض گرفت اما مشخص نیست کمک بلاعوض در کجا هزینه شد

وی افزود: بیش از ۱۵ سال قبل یک سرمایه گذار میلیون ها تومان برای سرمایه گذاری پایانه صادراتی استان فارس از مسئولان کمک بلاعوض گرفت، سالیان سال از آن زمان گذشته و نه تنها پایانه ای ساخته نشد بلکه مشخص نیست کمک بلاعوض در کجا هزینه شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با انتقاد از برگزاری جلسات متعدد برای به سرانجام رسیدن این پروژه، ادامه داد: هر از چند مدت یک بار جلسه ای برای این پروژه گرفته می شود و بدون خروجی تمام می شود به اعتقاد بنده باید یک بار برای همیشه این پروژه تعیین تکلیف شود.

فروغان گفت: پایانه صادراتی یکی از ظرفیت هایی است که به صادرات محصولات کشاورزی به خارج از استان و یا حتی خارج از کشور کمک می کند.

گروه کور پایانه صادراتی فارس| جلسه درمانی فایده ای نداشت

وی اظهار کرد: ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی ظرفیت بی نظیری در حوزه صادرات و حمل و نقل و اشتغال در استان فارس و استان های مجاور ایجاد می کند از این رو ضرورت دارد به این پروژه به عنوان یک اولویت توجه شود.

با توجه به جایگاه مهم استان فارس در حوزه کشاورزی ضرورت دارد هر چه سریعتر وضعیت پایانه صادراتی استان فارس به عنوان یک اولویت در دستور کار دستگاه های ذی ربط قرار بگیرد و یک بار برای همیشه سنگ های پای سرمایه گذار این پروژه بازکرده و بیشتر از این اتلاف وقت نکنند.

مسئولان امر ابتدا باید بررسی های ویژه ای را پیرامون روندهای طی شده سرمایه گذاری طی دهه اخیر در این حوزه انجام دهند و ضمن تعیین تکلیف سرمایه گذار فعلی، برای تسریع روند ساخت، اقدامات جدی انجام دهند.

پایانه صادراتی فارس فرصت بزرگی برای اقتصاد استان به شمار می رود که باید برای رفع موانع پیش روی احداث پروژه اقدامات موثری انجام داد.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha