۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
واردات با روش فعلی ۳۵ درصد گرانی به خودرو می افزاید| آئین نامه واردات محرمانه خودرو؟!
دبیر انجمن واردکنندگان در گفت و گو با «بازار»

واردات با روش فعلی ۳۵ درصد گرانی به خودرو می افزاید| آئین نامه واردات محرمانه خودرو؟!

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به «بازار» گفت: با این سیاست بعید می دانم کاهش قیمت خودرو با واردات رخ دهد، واردات خودرو با شیوه فعلی ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت در بازار ایجاد می کند.

بازار؛ گروه خودرو: وزارت صمت بارها اعلام کرده است که در شهریورماه سال جاری واردات خودرو انجام خواهد شد. مجلس شورای اسلامی نیز خبر از ابلاغ اجرا واردات به دولت داده است، اما ظاهرا بدنه وزارت صمت تاکنون قصد شفاف سازی برنامه واردات را ندارد. این موضوع تا جایی پیشرفته که انجمن واردکنندگان خودرو، از بررسی آئین نامه اجرایی واردات اظهار بی اطلاعی کرده است. اگر هدف واردات کاهش قیمت خودرو در بازار مشروط بر افزایش تولید و ایجاد رقابت باشد، این شرایط سازوکار لازم را فراهم نمی کند. شاید بهتر باشد دولت بحث واردات خودرو در یک کارگروه تخصصی خارج از بدنه وزارت صمت دنبال کند، شاید این موضوع زودتر به نتیجه برسد. برای بررسی زمان و شیوه واردات با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت و گو پرداختیم:

هدف کاهش قیمت خودرو در بازار کشور را با این سیاست بعید می دانم. شاید این پیش بینی نیز اشتباه باشد، اما واردات خودرو با شرایط مذکور ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت در بازار رخ خواهد داد

* دولت و مجلس شورای اسلامی یکسو با یک دیگر اعلام کردند که واردات خودرو از شهریورماه سال جاری آغاز می شود، به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از زمان واردات خودرو مطلع هستید؟

خیر، انجمن واردکنندگان خودرو هیچ اطلاعی از زمان و تصمیم دقیق واردات نداشته و فقط درحد همین اخبار منتشره نسبت به واردات اطلاع یافته ایم. ولی، آن چیزی که روی آن تاکید هست و معتقد به آن هستم، واردات خودرو با تصمیمات فعلی قرار است چه هدفی را دنبال کند؟ اگر کاهش قیمت هدف است، براساس شنیده ها از دستورالعملی که آقایان از آن گفتند و به دنبال واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار و کلیدواژه خودرو اقتصادی در کنار واردات خودروهای غیراقتصادی با قیمت بیشتر از ۱۰ هزار دلار مشروط بر سرمایه گذاری در تولید داخل، از سوی تعرفه گمرک برای خودروهای غیراقتصادی به صورت افزایشی باشد، هدف کاهش قیمت خودرو در بازار کشور را با این سیاست بعید می دانم. شاید این پیش بینی نیز اشتباه باشد، اما واردات خودرو با شرایط مذکور ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت در بازار رخ خواهد داد. تحلیل بازاری که از واردات خودرو داریم، موضوع مذکور نمی تواند منجربه کاهش قیمت شود.

واردات با سیاست فعلی افزایش ۳۵ درصدی قیمت به دنبال دارد| آئین نامه واردات خودرو محرمانه؟

انجمن واردکنندگان خودرو تاکنون آئین نامه مذکور را بررسی نکرده است. کمااینکه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود؛ «آئین نامه واردات خودرو محرمانه بوده و به ما نیز نشان نداده اند.»

* به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکنون آئین نامه اجرایی واردات را بررسی کرده اید؟ زیرا مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است متن آئین نامه را برای دولت ارسال کرده، نظر شما در این خصوص چیست؟

خیر، انجمن واردکنندگان خودرو تاکنون آئین نامه مذکور را بررسی نکرده است. کمااینکه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود؛ «آئین نامه واردات خودرو محرمانه بوده و به ما نیز نشان نداده اند.»

* شما سال هاست به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو سخنگو این صنف هستید، فکر می کنید با این شیوه هدف و نیت واردات خودرو وجود دارد؟

خیر، موضوع واردات خودرو بیشتر مصرف روانی دارد و معتقدم این مساله اولویت نیست. نگاه تولیدی در دولت وجود داشته و این دیدگاه بسیار خوب است، اما نکته ای در این موضوع نهفته است؛ شاید علاقه وجود داشته باشد با خودروسازان هر کاری کنند، ولی تکلیف بازار چه می شود؟ کسی حاضر به پاسخگویی در خصوص بازار نیست. بازار یعنی تکلیف جیب مردم در خصوص موضوع خودرو، کسی حاضر به پاسخگویی در این خصوص نیست.

همین که بتوان قیمت شاخص اصلی بازار را با آزادسازی واردات به صورت «عادلانه» نه «انحصاری» و نه براساس فرمول های که سبب انحصار شود، با آغاز واردات کاهش قیمت خودرو رخ خواهد داد

* چندی پیش یک کارشناس طی گفت و گو با «بازار» اعلام کرد؛ اگر قیمت خودرو در بازار بخواهد روند کاهشی داشته باشد باید یک میلیون دستگاه خودرو به بازار وارد شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

فکر نمی کنم نیازی به واردات یک میلیون دستگاه خودرو برای کاهش قیمت در بازار باشد، همین که بتوان قیمت شاخص اصلی بازار را با آزادسازی واردات به صورت «عادلانه» نه «انحصاری» و نه براساس فرمول های که سبب انحصار شود، با آغاز واردات کاهش قیمت خودرو رخ خواهد داد. میخواهیم با اهرم واردات در شرایط عادلانه و تعرفه منطقی و به دور از دست اندازی ها و دست درازی های دولت مشتریان به کالا مناسب دسترسی یابند. دست پنهان بازار، بازار را هدایت می کند. مشکل اصلی انحصار طلبی به حدی بالا است که دولت در فروش خودرو بخش خصوصی نیز دخالت می کند.

واردات با سیاست فعلی افزایش ۳۵ درصدی قیمت به دنبال دارد| آئین نامه واردات خودرو محرمانه؟

تدوینگران دستورالعمل های ترخیص خودرو در چهارسال پیش، همان افراد بازیگر در آئین نامه اجرایی واردات خودرو فعلی هستند، گاهی این دستورالعمل ها نتیجه آتش زدن مال مردم و ایجاد پرونده قضایی دارد

* اخیرا خبری در خصوص حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در گمرک بوشهر منتشر شد که مقام عالی قوه قضاییه دستوراتی در خصوص پیگیری آن داده اند، تکلیف این خودروها چه می شود؟ آیا از سرنوشت آن ها مطلع هستید؟

بله، این خودروها چهار سال هست که در آن گمرک است. این خودروها همان محصولاتی هستند که چهار سال پیش اعلام کردیم اگر قصد گره گشایی از مشکل مردم و از بین نرفتن اموال آن ها است، خودروها را ترخیص کنید. اما نتیجه ابلاغ چهار دستورالعمل بی نتیجه بود. نکته قابل توجه اینجاست که تدوینگران آن دستورالعمل ها، همان افراد بازیگر در آئین نامه اجرایی واردات خودرو فعلی هستند، گاهی این دستورالعمل ها نتیجه آتش زدن مال مردم و ایجاد پرونده قضایی دارد. قانون تسهیل فضای کسب و کار در ماده دو و سه اعلام کرده؛ دولت موظف است نظر تشکل های تخصصی را در آئین نامه واردات بگیرد، دولت تاکنون اینگونه عمل نکرده است. انتظار اجرایی قانون از دولت داشتن را شاید سخت است.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • منصور IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      ازین اینکه نمی‌تونید رانت اطلاعاتی داشته باشید ظاهراً خیلی ناراحت هستید ،،،،،
    • ناشناس IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      ازپسراقاز مخبرسرگروه واردکنندها ی خودرو بپرسین ای ش ون درجریان ماوقع کامل قراردارن....