۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
صادرات نخ از پشم دباغی شده آزاد شد

صادرات نخ از پشم دباغی شده آزاد شد

دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران با صدور بخشنامه ای، رفع ممنوعیت صادرات نخ از پشم دباغی شده را ابلاغ کرد.

به گزارش بازار، علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نامه‌ای به کلیه واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی، مصوبه بلامانع بودن صادرات نخ تولید شده از پشم دباغی را برای اقدام، ابلاغ کرد.

به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیات دولت اواسط خردادماه اخیر اختصاص تعرفه برای صادرات نخ پشم دباغی را تصویب کرده بود.

نخ تولید شده از پشم دباغی که صادرات آن از اواخر ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، از پشمی تولید می‌شود که پس از ذبح دام و در ابتدای فرایند دباغی چرم، از پوست گوسفند برداشت می‌شود. پشم دباغی به دلایل مختلف، بی کیفیت‌تر از پشم چیده شده از دام زنده است و برخی از فعالان صنعت فرش دستبافت، یکی از علل افت جایگاه فرش ایرانی در بازارهای جهانی را استفاده روز افزون از نخ پشم دباغی می‌دانند که دوام و رنگ پذیری کمتری نسبت به پشم چیده شده دارد.

کارشناسان معتقدند قیمت بسیار پایین پشم نسبت به گوشت، باعث بی رغبتی دامداران به چیدن پشم گوسفندان شده و اغلب آن‌ها ترجیح می‌دهند بجای هزینه کردن برای چیدن پشم، گوسفند را با اندکی وزن بیشتر به کشتارگاه بسپارند.
با آزاد شدن صادرات این محصول پیش بینی می‌شود که عرضه آن در بازار داخل کاهش یافته و ضمن ارز آوری و سودآوری صادرات برای کشور و تولیدکننده، استفاده از پشم دباغی در صنعت فرش دستبافت نیز کاهش یابد.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha