۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
غفلت نصف‌جهان از ارزآوری گل و گلاب| ارزش ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌ نفت است
گزارش بازار؛

غفلت نصف‌جهان از ارزآوری گل و گلاب| ارزش ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌ نفت است

اصفهان- ارزش ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌ نفت در دنیا است و همه کشورها به رشد صادراتی از این طریق توجه ویژه دارند اما هنوز شاهد ارزآوری مناسبی از این صنعت در اصفهان به عنوان مهد تولید گل نیستیم.

بازار؛ دریا قدرتی پور: امروزه «گل رز» و «محمدی» کیمیای گران قیمتی است که کاربردهای زیادی در صنایع عطرسازی، داروسازی و گلاب گیری دارد و می تواند زمینه ای برای ارزآوری و نجات از اقتصاد تک محصولی نفت ایجاد کند.

این موضوع زمانی ابعاد با اهمیت تری به خود می گیرد که توجه کنیم که نزدیک دو دهه است اصفهان با مشکلات عظیم خشکسالی روبرو است اما به این دلیل که استان اصفهان دارای آب و هوای چهار اقلیم است توانسته جایگاه خوبی در زمینه تولید گل داشته باشد.

به گفته کارشناسان تنها راهکار عبور از وضعیت بحرانی منابع آبی در کشور به‌ویژه در استان کویری اصفهان تغییر الگوی کشت است؛ تغییری که می تواند از طریق کاشت گل محمدی و گل های زینتی ایجاد شود و اصفهان از این لحاظ دارای پتانسیل خوبی است .

در حال حاضر ایران از حیث حجم و میزان تولید گل های زینتی در جهان رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده است اما با اینکه کشورمان از نظر تولید گل در جایگاه خوبی است، از لحاظ صادرات نتوانسته آن طور که باید و شاید جایگاه مناسبی داشته باشد و از این لحاظ بر پله ۹۰ قرار گرفته ایم.

واقعیتی انکارناپذیر و تاسف آور این است که نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید از ظرفیت‌های مثال زدنی صادرات گل که به خصوص در اصفهان است، استفاده کنیم و در این ارتباط فرصت سوزی کرده ایم.

کمبود منابع آبی و کاشت گل
آرش فوده، یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه کاشان بیش از یک دهه در زمینه تولید گل کار می کند، او به بازار گفت: تولید گل و گیاه با توجه کمبود منابع آبی و تغییر الگوی کشت در اصفهان، می تواند بهترین گزینه باشد.

وی با اشاره به اینکه سالها است که کاشت گل و صادرات آن در بسیاری از کشورها باعث تحول اقتصادی شده است، تصریح کرد: ما نمی توانیم به کشت هایی وابسته باشیم که آب بر هستند، بنابراین کاشت گل و به خصوص گل محمدی می تواند جایگزین کشت های پیشین که آب بیشتری نیاز دارد، بشود و به نوعی اقتصاد اصفهان را متحول کند.

سعید فروهر خورزوقی از دیگر تولید کنندگانی است که بیش از ۱۵ سال است با پرورش گل محمدی در میمه توانسته به عنوان پرورش دهنده نمونه کشور در این زمینه اشتغالزایی کند.

غفلت نصف‌جهان از ارزآوری گل و گلاب| ارزش ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌ نفت است

او در گفت و گو با بازار گفت: وضعیت اصفهان و آب و هوای این استان به گونه ای است که می توان در بسیاری از شهرهای اصفهان گل محمدی کاشت و از طریق صادرات آن ارزآوری کرد.

وی یکی از مزایای کشت گل محمدی را قابلیت کاشت درختان دیگر در کنار این محصول برشمرد و اظهار داشت: این موضوع می تواند برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

به غیر از کاشان بسیاری دیگر از شهرستان های اصفهان مبادرت به کاشت گل محمدی می کنند اما برداشت آن به روش سنتی باعث می شود که در شهرستان های دیگر کیفیت این گل ها به اندازه شهرستان کاشان نباشد

این کشاورز نمونه با تشریح مشکلات کشاورزانی که اقدام به کشت گل محمدی می کنند، گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که برداشت این محصول فقط ۴۰ روز طول می‌کشد که باید جمع‌آوری شود اما نبود امکانات جهت فرآوری مناسب، از کیفیت آن می‌کاهد.

وی افزود: هم اکنون با اینکه به غیر از کاشان بسیاری دیگر از شهرستان های اصفهان مبادرت به کاشت گل محمدی می کنند اما برداشت آن به روش سنتی باعث می شود که در شهرستان های دیگر کیفیت این گل ها به اندازه شهرستان کاشان نباشد.

به گفته کارشناسان گل محمدی و فراورده های دیگر آن اکنون مورد تقاضای کشورهای اروپایی هم هست اما تا زمانی که نتوانیم این محصول را به شکل درست و با استانداردهای کشورهای اروپایی صادر کنیم نمی توانیم از این لحاظ موفق باشیم

کشورهای اروپایی خواستار گل ایران
به گفته کارشناسان گل محمدی و فراورده های دیگر آن اکنون مورد تقاضای کشورهای اروپایی هم هست اما تا زمانی که نتوانیم این محصول را به شکل درست و با استانداردهای کشورهای اروپایی صادر کنیم نمی توانیم از این لحاظ موفق باشیم.

غفلت نصف‌جهان از ارزآوری گل و گلاب| ارزش ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌ نفت است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با بازار در پاسخ به این سوال که اکنون در کدام شهرستان های استان اصفهان گل محمدی کشت می شود و چه میزان است گفت: هم اکنون در شهرستان شاهین شهر، میمه، گلپایگان و آران و بیدگل، نطنز و کاشان به عنوان قطب های گل محمدی کاشت این گل را داریم و در اصفهان نیز با تغییر الگوی کشت به سمت کاشت گل محمدی در برخی زمین های کشاورزی رفته ایم.

وی افزود: اکنون استان اصفهان سه هزار و ۸۱۰ هکتار گلستان گل محمدی دارد.

رئیس زاده میانگین برداشت سالیانه گل محمدی در استان اصفهان را ۱۱ هزار تن اعلام کرد و گفت: برداشت محصول، امسال نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با توجه به کاهش منابع آبی و افزایش کاشت گل محمدی چه تعداد از باغ های گل محمدی همچنان به شکل سنتی آبیاری می شود تصریح کرد: هنوز ۷۰ درصد از باغ های گل محمدی استان اصفهان به شکل غرقابی آبیاری می شود اما در نظر داریم تا این باغات را به شکل نوین و آبیاری قطره ای تجهیز کنیم تا منابع آبی کمتری نیاز باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه گل محمدی یکی از محبوب ترین محصولات باغی به شمار می رود که در طی سال های اخیر حجم بیشتری از سطح زیر کشت در اصفهان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: از ارزشمندترین و محبوب‌ترین محصولات باغی است که در سال‌های اخیر، گستره مناطق پرورش آن از مناطق سنتی و شناخته شده فراتر رفته است. بهره گیری از شیوه‌های نوین کشت و کار به خصوص آبیاری، بازده تولید و سودآوری آن را افزایش می‌دهد. موضوع مهمی که به نظر می‌رسد باید جدی‌تر دنبال شود.

فرآورده هایی که به آنسوی مرزها می رود
هم اکنون از گل محمدی می توان فراورده های زیادی از جمله گلاب، عرقیات، اسانس و غنچه خشک به دست آورد.

به گفته رئیس زاده این فرآورده ها از جمله اقلام صادراتی محسوب می شود و در سال گذشته بیش از ۹۰۰ تن انواع گلاب و عرقیات و مشتقات گل محمدی از استان اصفهان به ارزش یک میلیون دلار به کشورهای بلغارستان، آلمان، امارات متحده عربی، ژاپن و کانادا، عراق و کویت صادر شد.

با تمام اینها وقتی که اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده گل در کشور به شمار می رود ظرفیت بیشتری برای صادرات دارد و ما می توانیم از طریق تولید بیشتر جایگاه بهتری داشته باشیم.

تنها ۱۰ درصد صادر می شود
ناصر مهدوی، یکی از تولید کنندگان گل در اصفهان است که نزدیک به دو دهه است در این زمینه فعالیت دارد و در همین زمینه نیز تحصیل کرده است؛ در این رابطه گفت: کرونا، خشکسالی و افزایش قیمت گل دست به دست هم داده اند تا بازار گل اصفهان را رو به اغما ببرند.

به خاطر نبود کارخانه اسانس گیری در برخی از مناطق اصفهان نمی توانیم آن طور که باید و شاید از ظرفیت منطقه برای فراوری گل ها استفاده کنیم

مهدوی در کنار این موانع، نبود فضایی برای نگهداری گل و مشکلات مربوط به گمرک نیز را از جمله مسائلی می‌داند که باعث می‌شود جایگاه ایران و اصفهان به عنوان صادرکننده، آن طور که باید و شاید واقعی نباشد و می‌گوید: ما هر ساله با وجود تولید مناسب گل، تنها می‌توانیم ۱۰درصد از تولیداتمان را صادر کنیم و مابقی خراب یا فاسد می‌شود و روی دست ما می‌ماند.

در کنار این موارد برخی از کشاورزان دیگر هم علل دیگری را برای استفاده نکردن از تمام ظرفیت های مربوط به گل محمدی عنوان می کنند و می گویند: به خاطر نبود کارخانه اسانس گیری در برخی از مناطق اصفهان نمی توانیم آن طور که باید و شاید از ظرفیت منطقه برای فرآوری گل ها استفاده کنیم.

اصفهان، پتانسیل مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد و علاوه بر اشتغال‌زایی که در منطقه ایجاد می‌کند در تولید ثروت ملی و ارزآوری به دلیل صادرات نقش مهمی دارد در کنار این مهم توسعه کشت این نوع گیاه به جای محصولات آب بر می تواند معیشت کشاورزان را بهبود ببخشد.

غفلت نصف‌جهان از ارزآوری گل و گلاب| ارزش ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌ نفت است

کاشت گل کِشتی ارزآور
کارشناس کشاورزی و استاد دانشگاه اقتصاد اصفهان با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی کشت گل به ‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، پرورش گل و گیاه می تواند ارزآوری مناسبی برای کشور باشد، ادامه می دهد: اگر از این محصول حمایت شود و مسیر به سمت صادرات بیشتر باشد می توانیم گامی مهم در تحول اقتصاد کشور و به خصوص اصفهان برداریم.

ارز آوری ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌نفت است و در صورتی که ما بتوانیم از طریق صادرات گل محمدی و فراورده های آن موفقیت کسب کنیم می توانیم در این راستا در تولید ثروت ملی و ارزآوری به دلیل صادرات نقش داشته باشیم

ارزآوری ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌نفت است
علی عبدالهی، با اعلام اینکه کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، هلند، کنیا، کلمبیا، اکوادر، آفریفای‌جنوبی و هندوستان به عنوان پرچمداران تولید گل رُز در دنیا هستند، بیان داشت: ارزآوری ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌نفت است و در صورتی که ما بتوانیم از طریق صادرات گل محمدی و فرآورده های آن موفقیت کسب کنیم می توانیم در این راستا در تولید ثروت ملی و ارزآوری به دلیل صادرات نقش داشته باشیم.

ایران و استان اصفهان، پتانسیل مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد و به این دلیل که گل یک کالای لوکس محسوب می شود صادرات آن به کشورهای دیگر علاوه بر اشتغال‌زایی که در منطقه ایجاد می‌کند در تولید ثروت ملی و ارزآوری به دلیل صادرات نقش مهمی دارد. به خاطر اینکه اصفهان سطح زیرکشت خوبی هم دارد می توانیم از این لحاظ با حمایت بیشتر از تولید کنندگان اصفهانی به این صنعت رونق بیشتری بدهیم و رتبه های صادراتی اصفهان را در جهان بالا ببریم.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha