۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
عوارض آتش زدن بقایای محصول کشاورزی | ۳۰هکتار از اراضی گندم روستای آق قلا طعمه حریق شد
معاون جهاد کشاورزی گلستان :

عوارض آتش زدن بقایای محصول کشاورزی | ۳۰هکتار از اراضی گندم روستای آق قلا طعمه حریق شد

گرگان- عباسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: آتش زدن بقایای محصول کشاورزی در روستای «شور حیات دلیجه» شهرستان آق قلا منجر به حریق ۳۰ هکتار از مزارع گندم شد.

محمد رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: این روزها فصل برداشت گندم در گلستان است اما متأسفانه براساس یک رفتار غلط در کشاورزی پس از برداشت، بقایای محصول را برای کاشت بعدی آتش می‌زنند که این باعث آتش سوزی ۳۰ هکتار از محصول کشاورز زمین مجاور شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان رقم خسارت را یک میلیارد و ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: کشاورز خسارت دیده باید به دادگاه شکایت کند و جهاد کشاورزی استان هم از این کشاورز حمایت خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه سوزاندن بقایای گیاهی منع شده و جرم محسوب می‌شود، افزود: این آتش سوزی‌ها علاوه بر اینکه مشکلات زیست محیطی زیادی بر جای می‌گذارد، سبب تخریب بافت و ساختمان خاک، از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌های خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش میزان تولید به دلیل افت کیفیت خاک می‌شوند.

عباسی به کشاورزان توصیه کرد: به جای آتش زدن بقایای محصول، عملیات خاک ورزی انجام دهند و بعد از برداشت محصول اول با استفاده از عملیات دیسک زدن و دیسک عمود بر هم، تسطیح و آبیاری مزرعه را برای کشت دوم در مدت یک هفته آماده و برای کشت نیز از دستگاه‌های کارنده مستقیم استفاده کنند.

او در خاتمه با بیان اینکه بقایای گیاهی محصولات عناصر غذایی فراوانی مانند پتاس و ریز مغذی دارد ادامه داد: آتش نزدن، سبب کاهش حداقل دو نوبت آبیاری زمین می‌شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha