۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
گرانی قطعات در پی افزایش نرخ ارز | طرح شناسایی لوازم یدکی تقلبی عامل جدید رکود بازار شد
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی در گفتگو با «بازار»:

گرانی قطعات در پی افزایش نرخ ارز | طرح شناسایی لوازم یدکی تقلبی عامل جدید رکود بازار شد

کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، گفت: در پی افزایش نرخ ارز تمام قطعات به خصوص لوازم یدکی وارداتی پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

بازار؛ گروه خودرو: گرانی لوازم یدکی یکی از دلایل اصلی کاهش ایمنی و افزایش آلودگی هوا در چهار سال گذشته است. زیرا به طور روز افزون قیمت این قطعات افزایش و گرانی در بازار ایجاد می شود. این مساله قدرت خرید مشتریان را برای تعمیر خودرو یا تعویض قطعه روز افزون کاهش داده و در نهایت رکود نسبی در بازار ایجاد می کند. از آن سو شاهد هستیم که وزارت صمت با اجرایی طرح شناسایی قطعات تقلبی به دنبال کنترل قیمت این بازار است. هرچند که تاکنون به زعم فعالان این بازار، توفیقی شامل حال وزارت صمت نشده، اما شاهد افزایش بها لوازم یدکی به همین دلیل بوده ایم. همچنین این افزایش بها عامل دیگری نیز به نام گرانی ارز دارد که فشار مضاعف برای رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد می کند. برای بررسی وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی با مهدی کاظمی سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران به گفت و گو پرداختیم:

در پی افزایش نرخ ارز تمام قطعات به خصوص لوازم یدکی وارداتی پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کردند

* باتوجه به افزایش نرخ ارز طی یک ماه اخیر قیمت لوازم یدکی در بازار نسبت به گذشته گران تر شده است؟
بله، از ابتدا سال جاری به دلیل افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها و گرانی مواداولیه، شاهد افزایش بها ۲۰ درصدی قیمت لوازم یدکی به ویژه کالاهای تولید داخل بودیم. پس از این موضوع به تازگی شاهد افزایش قیمت ارز بودیم، این مورد سبب شد که تمام قطعات به خصوص لوازم یدکی وارداتی پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

گرانی قطعات در پی افزایش نرخ ارز|طرح شناسایی لوازم یدکی تقلبی عامل جدید رکود بازار شد

* طرح شناسایی قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی اکنون در چه مرحله ای است و آیا به قطعات مذکور در طرح افزوده شده است؟
باتوجه به اینکه دو قطعه دیگر به لیست طرح شناسایی قطعات تقلبی افزوده شده است، اکنون لیست لوازم یدکی این طرح به ۵۳ قطعه رسیده است. اما باتوجه به اینکه اجرایی این طرح بسیار سخت و به آسانی نمی توان آن را عملیاتی کرد، جلسات متعددی با مسئولین این طرح داشتیم که فرصتی به بازار لوازم یدکی داده شود که آمادگی لازم برای فروشندگان و واردکنندگان لوازم یدکی ایجاد شود. هرچند که به صورت کتبی اجازه داده نشده است، اما تعامل های داشتند. زیرا به این نتیجه رسیدند که این طرح ظرف یک ماه اجرایی نخواهد شد و به اعضا صنف اعلام کردیم که در آینده برای قطعات تولیدی یا وارداتی جدید شناسا کالا تعیین شود. تلاش داریم که قطعات فعلی موجود در انبارها و فروشگاه را لیست کرده و برای دریافت شناسا کالا به وزارت صمت ارسال کنیم.

یک قطعه حداقل پنج دست می چرخد تا به مشتری نهایی برسد. تنوع در بازار لوازم یدکی بسیار زیاد است، زمانی که یک خودرو ۵ هزار قطعه یدکی دارد و هر قطعه حداقل ۱۰۰ شرکت ایرانی و خارجی آن را تولید می کند

* گاهی شنیده می شود که طرح شناسایی لوازم یدکی تقلبی در بازار می تواند رقابت را کاهش دهد، نظر شما در این خصوص چیست؟
نسبت به شفافیت کالاها علاقمند و آمادگی داریم که شناسایی کالا برای تمام محصولات وجود داشته باشد. در بعضی از کالاها و اجناس معیشتی مردم اجرایی این طرح بسیار سهل و شدنی است. زیرا اکثریت کالاهایی معیشتی در کشور تولید می شود. ولی متاسفانه در صنف لوازم یدکی، یک قطعه حداقل پنج دست می چرخد تا به مشتری نهایی برسد. تنوع در بازار لوازم یدکی بسیار زیاد است، زمانی که یک خودرو ۵ هزار قطعه یدکی دارد و هر قطعه حداقل ۱۰۰ شرکت ایرانی و خارجی آن را تولید می کند. حقیقتا اجرایی طرح شناسا کالا برای این بازار مشکل است، به هر صورت برای شفافیت لوازم یدکی باید این طرح را انجام داد. ولی اجرایی درست این طرح حدود سه سال زمان می برد. البته اجرایی این طرح برای قطعات تولید داخل چندان سخت نیست. اتحادیه لوازم یدکی درخواست کرده است که اجرایی این طرح در گام نخست برای قطعات تولید داخل باشد، هر قطعه داخلی که اکنون در بازار موجود است با شرایط قبلی به فروش برسد، پس از این برای محصولات جدید این طرح اجرا شود.

* زمزمه کمبود قطعات الکترونیکی و الکتریکی در بازار شنیده می شود، یان موضوع صحت دارد؟
خیر، قطعات خودروهای که تیراژ بسیار بالایی در کشور دارند، هیچ گونه کمبودی در تامین قطعات داخلی و خارجی ندارند. اما خودروهای که تیراژ پایین تری دارند که شامل خودروهای داخلی و خارجی می شوند، قطعا کمی کسری دارد. برای تامین قطعات این خودروها، فروشندگان بنا به درخواست مشتریان آمادگی دارند از کشورهای همجوار برای تامین قطعات این خودروها اقدام کنند.

بازار لوازم یدکی در رکود قرار دارد. این رکود نیز به دلیل فشار وزارت صمت برای اجرایی طرح شناسایی لوازم یدکی تقلبی و افزایش نرخ ارز است

* باتوجه به شرایط فعلی در بازار لوازم یدکی، رکود برای این بازار وجود دارد یا خیر؟
گاهی بازار در شرایطی از رکود خارج می شود، گاهی نیز مانند اکنون بازار لوازم یدکی در رکود قرار دارد. این رکود نیز به دلیل فشار وزارت صمت برای اجرایی طرح شناسایی لوازم یدکی تقلبی و افزایش نرخ ارز است. البته به طور کلی کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار نیز یکی از دلایل اصلی این موضوع است.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha