۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
همدان نیازمند آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی| میز ملی صادرات سیب زمینی سهم همدان شد
گزارش خبری؛

همدان نیازمند آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی| میز ملی صادرات سیب زمینی سهم همدان شد

همدان- طی هفته های اخیر ضرورت راه اندازی آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی درهمدان به بحث اصلی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبدیل شده تاآنجاکه حاضران به دنبال ارائه راهکار برای محقق شدن این خواسته هستند.

بازار؛ گروه استان ها: همانطور که در مطالب چند هفته گذشته بارها به این موضوع اشاره شده نبود آزمایشگاه ویروس‌شناسی و آنالیز ویروسی در همدان سبب شده صادرکنندگان کالاهای کشاورزی برای دریافت گواهی سلامت سرگردان آزمایشگاه‌های تهران شوند که این وضعیت خسارت هایی را به بازرگانان وارد می کند.

این هفته نیز حاضران در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان که ظهر شنبه برگزار شد به بررسی و ضرورت راه اندازی این آزمایشگاه در همدان پرداختند به نحوی که رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه دستگاه آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی در استان همدان موجود نیست، گفت: استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه و دیگر استان های غربی برای آنالیز محصولات خود را به تهران ارسال می‌کنند چراکه در کل کشور دو آزمایشگاه آنالیز محصول در تهران و قشم قرار دارد.

کشت گوجه فرنگی در استان همدان در حال فرا گیر شدن است اما از طرفی دولت باید بستر صادرات و ارائه خدمات را به درستی انجام دهد چراکه دراین زمینه عقب ماندگی احساس می‌شود و تجهیزات به روز نیست و صادر کنندگان با مشکلاتی مواجه هستند

علی محمودی به موضوع صادرات گوجه فرنگی اشاره کرد و با بیان اینکه فصل برداشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای از یک ماه گذشته آغاز شده است، ادامه داد: کشت گوجه فرنگی در استان همدان در حال فرا گیر شدن است اما از طرفی دولت باید بستر صادرات و ارائه خدمات را به درستی انجام دهد چراکه دراین زمینه عقب ماندگی احساس می‌شود و تجهیزات به روز نیست و صادر کنندگان با مشکلاتی مواجه هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه دستگاه آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی در استان همدان موجود نیست، افزود: برای صادرات یک کامیون گوجه فرنگی باید نمونه گیری انجام و نمونه‌ها به تهران ارسال شود سپس جواب آزمایش از تهران برگردد تا محصول صادراتی قابل پلمب شود.

همدان نیازمند آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی| میز ملی صادرات سیب زمینی سهم همدان شد

محمودی با اشاره به اینکه پیگیر ایجاد آزمایشگاه تخصصی شدیم که معاون اقتصادی استاندار همدان از نهادهای کشوری توانمند از نظر مالی در این زمینه کمک خواست، بیان کرد: نهادهای کشوری مثل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قول مساعد دادند تا با استان همکاری کرده و برای خرید دستگاه آزمایشگاه به استان همدان تسهیلات بدهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در جلسه‌ای با رئیس سازمان غذا و دارو موضوع QR کد و آزمایشگاه مطرح شد، ادامه داد: براساس تحقیقاتی که انجام دادیم دستگاه آنالیز را می‌توان با هفت تا هشت میلیارد تومان در استان همدان مستقر کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه اگر دستگاه آنالیز در همدان مستقر شود، استان همدان بارانداز غرب کشور می‌شود، در رابطه با پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرده که بانک‌ها باید قوانین ماسبق را در پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان کنار بگذارند، اظهار کرد: بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی بانک‌ها پرداخت تسهیلات به تولید کننده را باید بروز انجام دهند اما بانک‌ها از این مورد تمکین لازم را انجام نمی‌دهند و بهانه می‌آورند و پای بانک مرکزی را پیش می‌کشند.

۱۵ میلیارد تومان برای ایجاد آزمایشگاه آنالیز نیاز است که مبلغ زیادی نیست و با توجه به ارز آوری باید این آزمایشگاه در همدان مستقر شود

وی با اشاره به اینکه در استان همدان ۲۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد و باید سالانه ۱۰۰ هکتار گلخانه ساخته شود، اضافه کرد: نهایت ۱۵ میلیارد تومان برای ایجاد آزمایشگاه آنالیز نیاز است که مبلغ زیادی نیست و با توجه به ارز آوری باید این آزمایشگاه در استان مستقر شود.

محمودی با اشاره به اینکه در آینده برای سیب زمینی هم نیاز به آزمایشگاه خواهیم داشت وگرنه نمی‌توانیم به کشورهای اوراسیا صادرات داشته باشیم، تاکید کرد: استان همدان یک استان کشاورزی و داشتن این آزمایشکاه لازم است.

وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی آزمایشگاهی ایجاد کند باید زیر نظر سازمان غذا و دارو فعالیت کند، ادامه داد: میز ملی صادرات سیب زمینی به استان همدان داده شده است.

همدان نیازمند آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی| میز ملی صادرات سیب زمینی سهم همدان شد

نماینده معاون سازمان غذا و داروی علوم پزشکی همدان هم در ادامه با بیان اینکه براساس مکاتبات با جهاد کشاورزی استان همدان برای ۳۶۰ تن محموله گوجه فرنگی گواهی انطباق صادر شد، اظهار کرد: صدور گواهی انطباق برای ۴۰۰ تن تقاضا شده بود و ۴۰ تن عدم انطباق گرفت و برای ۳۶۰ تن صادر شد.

حجت الله کمکی با تاکید بر اینکه ثبات در اقدامات و حتی در صادرات وجود ندارد، ادامه داد: باید تا جای ممکن از تولید کننده و صادر کننده حمایت شود.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم‌ پزشکی معتبرترین آزمایشگاه منطقه خود ما است، افزود: تک به تک محصولات مشمول اخذ گواهی انطباق از کشورهای مختلف می‌شوند، حالا از کجا به این کشورها گرا می‌دهند مشخص نیست به هر حال اگر برای هر محصول گواهی انطباق بخواهد باید مدیریت کنیم تا کشورها این گواهی را از ما نخواهند.

نماینده معاون سازمان غذا و داروی علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند و نمی توانند برای این همه محصولات گواهی انطباق صادر کنند، اضافه کرد: باید مقاومت کنیم و اینکه هر کشوری گواهی سلامت خواست به راحتی زیر بار نرویم چراکه برای ما تبعات دارد.

وی در ادامه به نقش QR کد اشاره کرد و با تاکید بر اینکه مشکل اساسی صادرات محصولات کشاورزی داشتن این کد نیست، بیان کرد: در برخی از استان‌ها مزارع شناسه دار شده اند و شیوه تولید این مزارع مشخص است اما در استان همدان مزرعه شناسه دار به ما معرفی نشده است.

جهاد کشاورزی استان همدان باید شناسه دار کردن مزارع و محصولات کشاورزی را تسریع کند تا در زمان صادرات محموله منتظر نماند

کمکی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی باید شناسه دار کردن مزارع و محصولات کشاورزی را تسریع کند تا در زمان صادرات محموله منتظر نماند، ادامه داد: آزمایشگاه سموم، فلزات سنگین و نیترات می‌خواهد تقبل مسئولیت کند باید مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد.

همدان نیازمند آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی| میز ملی صادرات سیب زمینی سهم همدان شد

مسئول انجمن صنعت گلخانه استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۹۸ به بعد در صنعت گلخانه تنها کمک دولت نرخ ارز بود که آن هم آزاد شد، اظهار کرد: همکاران ما سه سال هیچ کمک دولتی دریافت نکردند و سال گذشته بحران صادرات فلفل دلمه‌ای داشتیم.

فرهاد منافی با اشاره به اینکه صادرات فلفل دلمه‌ای در فروردین و اردیبهشت ماه سال‌جاری بهتر شد، ادامه داد: چند روزی است که قیمت فلفل کاهش داشته و صنف ما با وجود اهمیتی که در حفظ‌ منابع آبی دارند، کمترین کمک دولتی را دریافت می‌کنند.

بعد از مشکلاتی که برای صادرات فلفل دلمه‌ای پیش‌آمد، در وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شد محصول تولیدی هر گلخانه مشخص و ردیابی شود

وی در ادامه در خصوص QR کد با بیان اینکه بعد از مشکلاتی که برای صادرات فلفل دلمه‌ای پیش‌آمد، در وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شد محصول تولیدی هر گلخانه مشخص و ردیابی شود، افزود: باید مجموعه‌ای که محصول سالم تولید می‌کند، مشخص شود و در این راستا مقرر شد برای گلخانه‌ها QR کد تعریف شود.

رئیس کمیته کشاورزی ملایر نیز در ادامه با اشاره به اینکه مشکل صادرات محصولات فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی به خکشبار و کشمش هم کشیده می‌شود، اظهار کرد: مقرر شده یک آزمایشگاه تشخیص کیفیت در استان همدان تاسیس شود و شرکت شهرک‌ها برای تخصیص زمین قول داده است.

احمد رستمی با بیان اینکه برای صادرات تره بار هم‌ می‌توان از فرصت وجود این آزمایشگاه استفاده کرد، ادامه داد: شرایط خاص کشور ما باعث شده هرچه دور بزنیم به حلقه اول بر می‌گردیم.

طی ۶ ماه گذشته دولت ارزش زمین‌های شرکت شهرک‌های صنعتی را ۸۰ درصد گران کرده است

وی با اشاره به اینکه دولت پول ندارد و نتیجه آن که به تولید کننده فشار می‌آورد، افزود: طی ۶ ماه گذشته دولت ارزش زمین‌های شرکت شهرک‌های صنعتی را ۸۰ درصد گران کرده است و در حالی که چندین واحد تولید نهاده کشاورزی کار خود را تا نیمه راه پیش برده اند الان شرکت شهرک‌ها می‌گویید باید یک میلیارد تومان بیشتر پرداخت کنید.

همدان نیازمند آزمایشگاه تخصصی آنالیز ویروسی| میز ملی صادرات سیب زمینی سهم همدان شد

رئیس کمیته کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه با این نرخ سود بانکی تولید کننده در همه بخش‌ها بریده است، اضافه کرد: کوته فکری وجود دارد و هر بار خدمات دولتی گران‌تر می‌شود و کار تولید کننده یک سال به عقب می‌افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی و عضو اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه بحران صادرات یکی مربوط به مباحث شیمیایی و باقیمانده سموم است، اظهار کرد: روش‌های آزمایش متفاوت است.

احمد سلطانی با اشاره به اینکه گروه دوم آفات و بیماری‌ها هستند، ادامه داد: آزمایشگاه ویروس شناسی دو یا سه دستگاه خاص دارد و دستگاه‌های این بخش با دستگاه‌های حوزه سموم متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها در دانشگاه بوعلی سینا وجود دارد، افزود: در پارک علم و فناوری هم برخی از دستگاه‌ها وجود دارد و اگر آزمایشگاه تخصصی بخواهید باید دو آزمایشگاه را از هم تفکیک کنید.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه تخصصی می‌تواند یک آزمایشگاه مرجع ملی باشد و ارزش افزوده زیادی برای استان داشته باشد که از این طرح استقبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha