۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
با شعار حمایت از تولید، موانع جدید درست می‌کنند
رئیس اتاق بازرگانی کاشان:

با شعار حمایت از تولید، موانع جدید درست می‌کنند

تولایی، رئیس اتاق کاشان گفت: تجربه نشان داده است که هر جا مردم پای‌کار باشند، هم عیار تولید محصول بالا می‌رود، هم واردات متوقف می‌شود هم با ترقی کیفیت، صادرات آن تقویت می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کاشان با گلایه از مجلس و دولت در مورد سیاست‌های مرتبط با تولید، گفت: ما مجلس ابتدای سال با شتاب‌زدگی با دستاویز حمایت از دانش‌بنیان قانونی مصوب کرده است که مانع واردات همه ماشین‌آلات به کشور می‌شود و عملاً با شعار حمایت از تولید، موانع درست شده است.

محمود تولایی در ششمین همایش فرش ماشینی ایران که در دانشگاه آزاد کاشان برگزار شد، افزود: تقاضای ما این است که به تولید کمک نکنند اما چوب هم به دست و پای تولیدکننده نزنند تا حداقل مشکل جدید برای تولید و صنعت ایجاد نشود.

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: فرش ماشینی تنها لوازم‌خانگی است که باوجود همه محدودیت‌ها ۱۰۰ درصد ایرانی است و به‌واسطه کیفیت بسیار بالا، امکان قاچاق محصول مشابه آن وجود ندارد. البته همه این‌ها به خاطر این است که بخش خصوصی اختیار تولید آن را به کار گرفته است و دولت نقشی ندارد.

تولایی افزود: تجربه نشان داده است که هر جا مردم پای‌کار باشند، هم عیار تولید محصول بالا می‌رود، هم واردات متوقف می‌شود هم با ترقی کیفیت، صادرات آن تقویت می‌شود؛ ازاین‌رو باید همه مطالبه کنیم که بخش خصوصی پا به میدان بگذارد و استقلال و آبادانی کشور را تضمین کند.

وی تصریح کرد: اگر صادرات فرش ماشینی با مشکل مواجه است به خاطر عیار تولید نیست. موانع دیگر مانع شده است. در حوزه سیاست‌های خارجی و مبادله ارز مشکلات وجود دارد. معتقدم هنوز هم تولید و تولیدکننده در وزارت صنعت جدی گرفته نمی‌شود. هنوز شرکت‌های خصولتی موردتوجه وزارت صنعت است که یک کالایی با ۵ برابر قیمت و ۱۰ درصد کیفیت جهانی به مردم بدهند و هر وقت کسی اعتراض کند می‌گویند استراتژی کشور است. باید مطالبه گر باشیم که بتوانیم بخش خصوصی را حمایت کنیم.

تولایی یادآور شد: اعتقاد دارم هرچند ممکن است باوجود همه این مشکلات و موانع بخشی از تولیدکنندگان خسته شده و از این صنعت بروند ولی شاکله فرش ماشینی خسته نخواهد شد و با ابتکار و خلاقیت، طرح و رنگ و نقش و ترنج و محراب را به هم گره زده و خواهد بافت و با کمال تواضع محصولی تولید خواهد کرد تا زیر پای مردم را فرش کند. به خاطر این تولیدکننده ایرانی به تولید و اشتغال و ثروت برای کشور پایبند است.

فرش ماشینی رتبه پنجم صادرات ایران را دارد
افسانه محرابی، صادرات را چالش اصلی و مهم صنعت فرش ماشینی کشور دانست و تأکید کرد: باید به تولید دانش‌بنیان صادراتی در این صنعت دست یابیم.

وی افزود: از ۹۳۳ واحد تولیدکننده فرش ماشینی ۱۵ واحد دارای جواز R&D (خلاقانه) هستند که دانشگاه‌ها برای توسعه و دانش‌بنیان کردن این واحدها به کمک صنعت بشتابند.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت، اظهار داشت: با توجه به نیاز صنایع، باید به پژوهش‌ها و پایانه نامه‌های دانشگاهی امتیازهایی داده شود ا در این مسیر قرار گیرند که بتوان به سمت واحدهای دانش‌بنیان گام برداریم.

وی وجود تعداد زیادی کارخانه‌های فرش ماشینی کوچک را از دیگر مشکل‌های صادرات این صنعت در کشور بیان و اضافه کرد: این مشکل باید با کمک سازمان توسعه تجارت رفع شود.

محرابی تأکید کرد: تمامی واحدهای صنعت فرش ماشینی به‌خصوص واحدهای بزرگ باید با هدف افزایش صادرات این صنعت به سمت فعالیت‌های خلاقانه هدایت شوند و در این راه از دانش‌آموختگان نخبه دانشگاهی بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: برای توسعه صادرات فرش ماشینی، بخش خصوصی باید منافع خودش را در راستای منافع ملی ببیند و دولت نیز حمایت واقعی از تولیدکنندگان و بخش خصوصی داشته باشد تا با همدلی، یکپارچگی و وفاق بین بخش‌های خصوصی و دولتی این صنعت به جایگاه اصلی‌اش برسد.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از افزون بر ۷۰ کشوری که هدف صادرات کشور هستند، ۸۴ درصد صادرات ایران فقط به کشورهای اطراف صادر می‌شود که باید صادرات به‌تمامی کشورها بیشتر شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha