۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
فقدان الگوی کشت پاشنه آشیل کشاورزی | کشت قراردادی در گلستان محدود است
بازار گزارش می‌دهد؛

فقدان الگوی کشت پاشنه آشیل کشاورزی | کشت قراردادی در گلستان محدود است

‌گرگان- نبود الگوی کشت در گلستان باعث شده تا کشاورزان هرساله دست کم یک نوع از محصولات کشاورزی را با خسارت برداشت کنند، به گفته کارشناسان نسخه شفابخش برای این زخم کهنه کشت قراردادی است.

بازار؛ گروه استان ها: با توجه به اینکه کشاورزی در کشور ما در حال حاضر به صورت سنتی انجام می‌شود، یک بار کفه ترازو به نفع کشاورز و بار دیگر به نفع مصرف کننده است. یکسال کشت یک محصول انقدر زیاد است که روی دست کشاورز می‌ماند و حتی هزینه برداشت آن هم تامین نمی‌شود و سال بعد آنقدر گران می‌شود که مردم قدرت خرید آن را ندارند این غصه تلخی است که به دلیل نبود الگوی کشت در استان برای کشاورزان گلستانی هرسال برای یک محصول تکرار می‌شود.

به باور کارشناسان، کشت قراردادی می‌تواند راهکار مناسبی برای حمایت از کشاورز و تولیدکننده شود چراکه ضمن ثبات میزان محصول در بازار در این نوع کشت نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان تامین و محصولاتشان بیمه می‌شود. به اعتقاد متخصصان، کشت قراردادی مانع کشت بی رویه و غیراصولی یک محصول خاص می‌شود و به این ترتیب تناسب در عرضه و تقاضا هم حفظ خواهد شد.

با این حال کشت قراردادی در کشور ما تنها به چند محصول مانند گندم، سویا، پنبه و به تازگی برنج محدود شده و سایر محصولات بدون هیچ برنامه‌ریزی و بر طبق سلیقه کشاورزان انجام می‌شود که تا به امروز تبعات سنگینی برای آنها داشته است.

فقدان الگوی کشت پاشنه آشیل کشاورزی | کشت قراردادی در گلستان محدود است

کشاورزی به صرفه نیست

رضا قربان پور یکی از کشاورزان روستای نوده ملک در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کشت سیب زمینی ۱۰۰ میلیون تومان در هر هکتار هزینه دارد و برخی سال‌ها برداشت محصول جوابگوی هزینه‌ها نیست، گفت: سال گذشته دو هکتار سیب زمینی کاشتم اما در فصل برداشت سیب زمینی به قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان رسید، مبلغی که حتی جوابگوی هزینه برداشت هم نبود به ناچار محصول را در زمین رها کرده و زمینم را شخم زدم.

کشت قراردادی در کشور ما تنها به چند محصول مانند گندم، سویا، پنبه و به تازگی برنج محدود شده و سایر محصولات بدون هیچ برنامه‌ریزی و بر طبق سلیقه کشاورزان انجام می‌شود

یک کارشناس کشاورزی در همین رابطه به خبرنگار بازار کشاورزی در کشور ایران را فاقد مدیریت صحیح دانست و افزود: برای آنکه بتوانیم نیاز کشاورزان را برطرف کنیم، لازم است کشاورزی طبق الگوی کشت انجام شود همچنین باید گفت کشت قراردادی باعث می‌شود در هزینه‌ها و منابع آب صرفه‌جویی شود و کشاورزان خروجی بهتری داشته باشند.

علی مقصودلو ادامه داد: به طور مثال اگر قرار است در استانی پنبه کشت شود، باید فقط پنبه کشت شود و شرایط را طوری فراهم کنند که برای کشاورز توجیه اقتصادی داشته باشد. کشت چغندرقند که چند سالی است در استان ما مرسوم شده است نتیجه فقدان الگوی کشت است از سوی دیگر باید تاکید کرد که کشت چغندرقند بزرگترین خیانت به استان است زیرا هم منابع آبی استان را تهدید می‌کند هم میزبان بسیاری از آفات و بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری درستی در کشاورزی نیست، اظهار کرد: کشاورزی ما مثل کشتی بدون سکان و بادبانی است که هر کس به هر طرف که دلش بخواهد آن را هدایت می‌کند البته عدم آموزش بزرگترین معضل در کشور ایت لیکن آموزش‌ها باید به طور جدی‌تری در خانه، مدرسه، دانشگاه و اصناف صورت بگیرد در نتیجه مرکز خدمات کشاورزی باید در مورد نحوه استفاده از سموم و عوارض ناشی از استفاده نادرست آن به کشاورزان آموزش دهد تا کشاورزان ما کشت اصولی و با کیفیت داشته باشند.

فقدان الگوی کشت پاشنه آشیل کشاورزی | کشت قراردادی در گلستان محدود است

حمایت از کشاورز با کشت قراردادی
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار کشاورزی قراردادی را راهکاری مطمئن برای حمایت از کشاورز اعلام کرد و گفت: از این طریق تامین نهاده‌های مورد نیاز، بیمه محصولات و خرید تولیدات کشاورزان به درستی انجام می‌شود معمولاً کشاورزان در زمان کاشت محصولات خود به دلایل مختلف از جمله نداشتن نقدینگی در تامین نهاده‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند و همین مسئله موجب عدم تناسب استفاده از کودهای شیمیایی در مزارع می‌شود.

برای آنکه بتوانیم نیاز کشاورزان را برطرف کنیم، لازم است کشاورزی طبق الگوی کشت انجام شود

محمدرضا عباسی با بیان اینکه در کشت قراردادی نهاده‌های اصلی در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود و در زمان برداشت محصول، هزینه آن از کشاورزان اخذ می‌شود و با این شیوه دیگر کشاورز دغدغه تامین نهاده را ندارد، بیان کرد: در کشت قرار دادی کشاورزان ملزم هستند محصولات خود را بیمه کنند و در صورت بروز خسارت می‌توانند بخشی از ضرر و زیان خود را جبران کنند.

وی افزود: مزارعی که تحت کشت قراردادی قرار می‌گیرند زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی قرار گرفته و آموزش‌های لازم به کشاورز داده می‌شود و در زمان برداشت هم دغدغه فروش محصول را نخواهند داشت.

با توجه به ضرورت اجرای الگوی کشت برای استانی که قطب کشاورزی در کشور به شمار می رود، به نظر می رسد مسئولان باید برای اجرای این طرح در گلستان تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا در سال های آتی شاهد خسران کشاورزان یا کمبود و گرانی یک محصول تولیدی در منطقه و کشور نباشیم.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha