۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
«تجارت زیرزمینی» سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها را بی‌اثر یا کم اثر می‌سازد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

«تجارت زیرزمینی» سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها را بی‌اثر یا کم اثر می‌سازد

شیراز- فروغان، رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: پدیده قاچاق کالا سیاست‌های اقتصادی و بازرگانی که دولت‌ها برای احیای موقعیت اقتصادی کشور اعمال می‌کنند را بی‌اثر می‌کند.

خسرو فروغان در گفتگو با بازار بیان کرد؛ متاسفانه نیروهای مجری برخی از قوانین تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق را ندارند و اگر اشکالی برای محموله های مختلف کالا ایجاد شود، اولین اقدام آنها برجسب قاچاق کالاست که موجب می شود ترخیص و یا رفع اشکال آن کالا در مسیر بسیار سختی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: پدیده قاچاق بسیار گسترده است که اقتصاد را با مشکل روبرو می کند و مقابله با آن نیازمند عزم جمعی است.

قاچاق در هر سیستم اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد عاملی برای تهدید مدیریت اقتصاد سالم است

به اعتقاد او کالای قاچاق در هر سیستم اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد، دولتی و حتی تعاونی سبب مختل شدن شاخصهای رقابت، شفافیت، کیفیت، سلامت و بهداشت محصول و افت اثربخشی سیاست گذاری های داخلی و فقر کارآمدی مدیریت عرضه و تقاضا در بازار می شود و عاملی برای تهدید مدیریت اقتصاد سالم است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر آمارهایی از قاچاق در بازار داخل کشور وجود دارد که تعجب آور است و هیچ دستگاهی نیز نمی تواند کالاهای قاچاق را از بازار جمع کند.

فروغان اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور فشارهای زیادی بر وارد کننده ای که با تمام سختی ها کالای خود را از مبادی رسمی کشور وارد کرده تحمیل شده در حالی که روال برای کالای قاچاق آسان تر است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق به اقتصاد کشور ضربه عظیمی وارد می کند گفت: در برخی مواقع برای محموله کالاهای مختلف که وارد کشور می شود مشکلاتی ایجاد می شود که عمده این مشکلات به دلیل نگاه سلیقه ای یا عدم اطلاع کارگزار از نوع اجرای قوانین است.

سخت گیری در بحث ثبت سفارش و ورود و ارسال کالا مسیر را برای انجام فعالیت اقتصادی سخت کرده است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: سخت گیری هایی در بحث ثبت سفارش و ورود و ارسال کالا به محل توزیع اعمال می شود که مسیر را برای انجام فعالیت اقتصادی سخت کرده است و این درحالی است که باید مسیر ورود و صدور کالا طوری باشد که صادرکننده و وارد کننده آسیب کمتری ببیند.

دولت باید ساختاری را ایجاد کند که شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود

فروغان عنوان کرد: دولت باید ساختاری را ایجاد کند که شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود تا افراد محبور به قاچاق کالا نشوند در غیر این صورت خشکاندن ریشه قاچاق کالا بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه می توان با برنامه ریزی و اقدام مناسب جلوی گسترش روز افزون قاچاق را گرفت تصریح کرد: در مقوله حمایت از اقتصاد همه دستگاه های باید همکاری کنند زیرا پیامد کاهش مشکلات اقتصادی در بخش های دیگر نیز مشهود خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۷٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha