۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
افزایش ۱۵درصدی صادرات ایران به بازار اوراسیا
مدیرکل همکاری‌های بین المللی گمرک خبر داد

افزایش ۱۵درصدی صادرات ایران به بازار اوراسیا

کاخکی، مدیرکل همکاری‌های بین المللی گمرک از افزایش ۱۵ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به بازار اوراسیا در سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، حسین کاخکی در نشست تخصصی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان این که اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۰ با حضور ۵ کشور آغاز بکار کرد، افزود: ایران هم در سال ۱۳۹۸ برای مشارکت و تبادل تجاری با این اتحادیه تفاهم نامه ۳ ساله منعقد کرد.

حسین کاخکی از روسیه به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در این اتحادیه نام برد و گفت: مجموع تجارت ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۱ ماهه پارسال، ۵ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار، ۶۹ درصد افزایش داشته است.

وی مجموع صادرات ایران به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را حدود یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و میزان واردات را بیش از ۴ میلیارد دلار بیان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ صادرات کالای ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشت.

کاخکی افزود: ایران به کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و گیاهی صادرات داشته و کالاهایی مانند گندم، جو، ذرت، نهاده‌های دامی و محصولاتی که برای تولید کاربرد دارد را وارد می‌کند.

مدیرکل همکاری‌های بین المللی گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انتقادات کارشناسان اقتصادی مبنی بر روسیه محور بودن این اتحادیه افزود: با توجه به تمایل هند و کشورهای دیگر از جمله کشورهای غرب آسیا برای پیوستن به این اتحادیه، کشورهای عضو از جمله ایران در دراز مدت منفعت بیشتری خواهند داشت و پیش بینی می‌شود گردش تجارت از غرب یعنی اروپا و آمریکا به شرق و آسیای غربی یعنی هند و چین سوق پیدا کند.

حسین کاخکی در ادامه درباره مشکلات ابتدایی ایران درباره عضویت در این اتحادیه گفت: عمده‌ترین مشکل ما در صادرات کالا به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، صدور گواهی مبدا بود که تاکنون بخش بیشتر آن رفع شده است. دومین چالش، نداشتن اطلاعات کامل و کافی درباره توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان‌های کشور در زمینه تولید کالاست البته آشنا نبودن صادرکنندگان نسبت به این موضوع و مزیت‌هایی که می‌توانستند بهره‌مند شوند هم از دیگر مشکلات ما در صادرات کالاها به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.

عضویت در سازمان های اقتصادی دریچه ای به سوی جهانی شدن اقتصاد است
مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجاری هم با بیان اینکه ایران برای عضویت در سازمان جهانی WTO (سازمان تجارت جهانی) ابراز تمایل کرده است، گفت: تحریم های ظالمانه و کارشکنی برخی کشورهای غربی تاکنون مانع عضویت ایران در این زمینه شده اند.

میرهادی سیدی افزود: با عضویت ایران در این سازمان و سایر سازمان های بین المللی اقتصادی و جذب سرمایه های خارجی به داخل کشور، روند تولید و رقابت در کشور مطلوب تر خواهد شد.

وی با اشاره به اتمام زمان عضویت ایران در سازمان همکاری های اوراسیا تا آبان ماه، گفت: مذاکرات لازم برای تمدید این زمان در حال انجام است.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha