۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با طرح تحول برای اولین بار در کشور رونمایی شد
به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان;

برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با طرح تحول برای اولین بار در کشور رونمایی شد

اصفهان - به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان رونمایی از برنامه راهبردی با طرح تحول برای اولین بار در کشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان از برنامه راهبردی با طرح تحول برای اولین بار در کشور رونمایی شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در مراسم رونمایی از برنامه راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع ، معاون و کشاورزی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک برای اولین بار در کشور اظهار کرد: با توجه به تدوین برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق اصفهان، از این پس، این سند نقشه راه فعالان اقتصادی استان خواهد بود.

مسعود گل شیرازی افزود: منابع ما محدود و انتظارات نامحدود است و باید توازن در این ارتباط برقرار شود تا منابع در سمت و سو و جهت کلی سامان پیدا کند.

سند مطالعات استراتژیک نقشه راه رفع چالشهای کشور است

در ادامه نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اظهار کرد: تغییرات و تحولات اساسی در اقتصاد کلان باعث می‌شود چالش‌هایی در فضای کلان اقتصادی کشور پیرامون اتاق‌های بازرگانی از جمله اتاق اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی را مشاهده کنیم.

حمیدرضا قلمکاری ادامه داد: این مطلب ناشی از این است که هنوز یک ساختار کلان اقتصادی در کشور نداریم، نرخ های چندگانه ارز، بیمه، مالیات گرفتن و مواردی همانند آن از جمله موضوعاتی است که چالش برانگیز است و در این گونه موارد اتاق باید تلاش کند تا ذینفعان خود را به ساحل امن و آرامش برساند.

رئیس شورای مطالعات استراتژیک تاکید کرد: به این موضوع در سند مطالعات استراتژیک به عنوان مسیر راهی که کمترین هزینه و بیشترین بهره وری را دارد، توجه شده است و نقشه و چراغ راهی در این موارد محسوب می شود.

چالش های موجود در اقتصاد کلان کشور

قلمکاری با اشاره به چالش های موجود در اقتصاد کشور بیان کرد: در شاخص سهولت کسب و کار کشور ایران در سال ۲۰۲۰ در میان ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۷ را دارد که نشان از ۱۱ رتبه تنزل نسبت به سال پیش از آن دارد و در شاخص رقابت پذیری نیز در بین ۱۴۱ کشور رتبه ۹۹ را داریم؛ در حالی که در سال قبل از آن ۱۰ پله بالاتر از مکان فعلی قرار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه از ۱۲ رکن شاخص رقابت پذیری ایران تنها چهار رکن را داراست که اتفاقاً بر منابع و نیروهای انسانی اتکا دارد، بیان کرد: در شاخص آزادی اقتصاد، ایران در میان ۱۷۸ کشور رتبه ۱۶۸ را دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به شاخص G.I.I (شاخص جهانی نوآوری) در قالب هفت رکن با ۸۱ زیر شاخص (پنج رکن شاخص‌های ورودی و دو رکن شاخص‌های خروجی) گفت: در شاخص‌های ورودی ایران جایگاه ۸۶ را دارد و نکته جالب اینکه از بدترین زیرشاخص‌های مرتبط با شاخص‌های ورودی مربوط به نهادهاست؛ همانهایی که گستره و پیچیدگی نهادهای نظارتی ما را مبتلابه کرده است.

پیچیدگی کسب و کار از جمله دیگر شاخص‌های ورودی

رئیس شورای مطالعات استراتژیک با اشاره به اینکه از جمله دیگر شاخص‌های ورودی، پیچیدگی کسب و کار است، تاکید کرد: در مورد شاخص‌های خروجی زیر شاخص‌های خوبی مشاهده می شود از جمله اینکه در زمینه خروجی های دانش و فرآوری رتبه ۴۲ و رتبه ۴۴ در زمینه خلاقیت را داریم که اتکای ما محسوب می‌شود.

قلمکاری تاکید کرد: پارلمان بخش خصوصی با توجه به چالش‌هایی که بیان شد باید روی نقاط قوت قابل اتکای خود بیشتر سرمایه گذاری کند و سایر نهادها را در ارتباط با موضوعاتی که بیان خواهد شد به نوعی همسویی استراتژیک برساند تا از این چالش ها رها شویم.

سهم اقتصاد اصفهان از GDP به میزان ۵.۸ است

وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم اقتصاد اصفهان از GDP به میزان ۵.۸ است، گفت: در زمینه ارزش افزوده صنعت حدود ۱۰ درصد و سهم مالیاتی در بودجه از ۷.۲ در سال ۱۴۰۰ تا هشت در سال‌های گذشته بوده است، همچنین سهم اصفهان از تملک دارایی سرمایه ای یا همان بودجه مالی ۲.۹ است و برای سال ۱۴۰۱ میزان۳.۱ درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: این بدان معناست که اگر منسجم نشویم و کار تیمی مطابق قانون انجام ندهیم، شرایط نامناسب تری در پیش رو خواهیم داشت چراکه در طول سنوات مثلاً در سال ۱۳۹۷ تقریباً سهم استان از بودجه تملک دارایی سرمایه ای دو برابر پیش بینی در بودجه ۱۴۰۱ بوده است.

ضرورت همسویی استراتژیک برای عبور از چالش های اقتصادی

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید مجدد بر ضرورت همسویی استراتژیک برای عبور از چالش های اقتصادی تاکید کرد: در بهار ۱۳۹۹ شاخص محیط کسب و کار رتبه ۲۶ کشور را داشت اما تنها با یک همسویی استراتژیک و کار تیمی چابک و چالاک ما در بهار ۱۴۰۰ به رتبه هشت ارتقا پیدا کردیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مبحث مهم پنجره جمعیتی ادامه داد: در دو دهه گذشته کشور چین به اتکای پنجره جمعیتی (جمعیت کارا و جوان از جوانی تا میانسالی) توانست بیشترین میزان ارزش افزوده را بهره برداری کند و حداقل ۱۵ درصد ارزش افزوده خود را در دو دهه قبل مدیون همین پنجره جمعیتی است.

تنها ۱۰ سال برای استفاده از پنجره جمعیتی در ایران فرصت داریم

قلمکاری با اشاره به اینکه در شرق آسیا تا ۴۰ درصد ارزش افزوده وابسته به پنجره جمعیتی عنوان شده است، افزود: این در حالی است که ما ۱۰ سال از عمر یک جمعیت پیک را که مربوط به دهه ۶۰ است از دست داده‌ایم و تنها ۱۰ سال دیگر فرصت داریم.

وی افزود: انباشت سرمایه ثابت در دهه هشتاد و به ویژه در دهه ۹۰ شرایط خوبی نداشته است همان جایی که ما باید به عنوان دو نهاده اصلی «توسعه انباشت سرمایه فیزیکی» و «سرمایه انسانی» را شاهد باشیم و این در حالی است که سرمایه های انسانی ما بسیار قابل اتکا است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه در زمینه انباشت سرمایه های فیزیکی در دهه ۹۰ سرمایه‌گذاری جدی نداشتیم، بیان کرد: در این دهه برای اولین بار نسبت سرمایه به تشکیل سرمایه منفی شد، بدین معنا که استهلاک دستگاهها و سرمایه های ما از سرمایه‌گذاری پیشی گرفت.

تکنولوژی های نوآورانه مغفول مانده است

وی با بیان اینکه این اتفاق در اصفهان وضعیت بدتری داشته است چراکه ما ۱۱ درصد صنعت و هشت درصد اشتغال صنعتی را داریم، بیان کرد: همچنین این اتفاق در سال ۱۳۹۹ نیز وضعیت نامناسب تری پیداکرد چراکه در سال ۹۹ سرمایه‌گذاری در صنعت تا ۷۵ درصد و در معدن تا ۴۰ درصد کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که ما تکنولوژی های نوآورانه را نیزبه کار نبسته ایم.

قلمکاری تاکید کرد: همچنین در زمینه جمعیت سرمایه گذاری استان اصفهان که در سال ۱۳۹۹ توسط مرکز پژوهش های مجلس بررسی شد از آخر رتبه سوم را داریم.

وی تصریح کرد: ما باید برای عبور از همه این مشکلات، با یک همسویی استراتژیک و نقشه و سند راهبردی و تخصیص منابع بهینه گام به گام به عنوان یک بازوی مشورتی موثر برای قوای سه گانه عمل کنیم.

۷ توصیه اساسی رهبر انقلاب برای اتاقهای بازرگانی در بیانیه گاوم دوم

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هفت توصیه اساسی برای اتاق های بازرگانی داشتند، گفت: عبور و گذر از نسل ها را باید در دستور کار خود داشته باشیم که این امر خود موجب تحکیم نسلهای بعدی خواهد شد و می طلبد تمام ارکان اتاق به همسویی و تناسب استراتژیک برسند.

قلمکاری تاکید کرد: ما درباره اتاق نسل سومی صحبت می‌کنیم که باید با صنعت نسل ۳ و ۴ و دانشگاه‌های نسل چهارم برای رسیدن به یک جامعه توسعه یافته در هم تنیده باشند.

وی اضافه کرد: وقتی اتاق‌های فکر اتاقهای نسل سوم را در دنیا بررسی می کنیم همگی یک شورای مطالعات استراتژیک داشتند تا چالش‌ها را بررسی و اولویت ها را مدنظر قرار دهند و به عنوان یک اتاق فکر و جایی که سطح تحلیل بالاتری دارد تصمیم سازی و تصمیم یاری برای هیئت‌رئیسه داشته باشند.

آینده پژوهی و دیدبانی استراتژیک و شنیدن‌صدای ذینفعان

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در این میان طرف مشورت نیز نخبگان و خبرگان در راستای آینده پژوهی و دیدبانی استراتژیک هستند، ماموریت نیز تصمیم سازی های استراتژیک و یکپارچه سازی استرتژیک در فرایندهای اتاق بازرگانی با دیدگاه تعالی سازمانی و اهدافی مشخص از جمله شنیدن‌صدای ذینفعان است.

وی اضافه کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که شنیدن صدای ذی نفعان به شکل فرآیند مستمر تحت عنوان ارزیابی استراتژیک باید وجود داشته باشد.

قلمکاری گفت: بر این اساس ایجاد یک سند راهبردی به عنوان سند بالادستی در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد و در هیئت رئیسه با فضای خوبی که حاکم است ایجاد این سند در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این همسویی از خرداد ماه به شکل جدی در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و امروز تفکر استراتژیک را باید در دستور کار قرار دهیم.

انتخاب کنیم چه کارهایی را نباید انجام دهیم

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به جمله ای از استیو جابز گفت: وی می گوید که «اگر سازمان استراتژی مشخصی نداشته باشد و مقصد مشخصی برای وی معلوم نباشد هر دستاورد کوچکی را می تواند به عنوان یک دستاورد مهم و یک افتخار سازمانی قلمداد کند» و این در حالی است که خود می‌گوید «من بیشتر به خاطر کارهایی که انجام ندادم احساس غرور می کنم» بنابراین از یک دیدگاه کارشناسانه ماهیت یک برنامه و کار استراتژیک این است که انتخاب کنیم چه کارهایی را نباید انجام دهیم.

اگر استراتژی های غلط تدوین کنیم فرصت جبران نخواهیم داشت

وی گفت: برای عبور از این چالش ها و اجرای مباحثی که وظایف ذاتی اتاق محسوب می شود باید یک سند بالادستی تمام عیار داشته باشیم و در این راستا دقت کنیم که اگر استراتژی های غلط هم تدوین کنیم فرصت جبران نخواهیم داشت.

قلمکاری ابراز کرد: بر اساس آنچه بیان شد، امروز باید تفکر، اهداف و برنامه ریزی استراتژیک برای رسیدن به برنامه‌های استراتژیک را در دستور کار قرار دهیم و در زمان اقدام برای تحول استراتژیک از گوش دادن به صدای ذینفعان تا تغییر و تحول باید مد نظر ما باشد.

وی ادامه داد: به یقین چشم انداز بدون عمل خوش خیالی است و بر این اساس باید حتما در سند بالادستی بدانیم در ۱۰ سال آینده در کجا قرار خواهیم داشت و چگونه به اهداف خود خواهیم رسید.

قلمکاری با اشاره به بخشی از چشم انداز اتاق اصفهان در این سند، گفت: در این بخش آمده است« با مدیریت مبتنی بر تفکر استراتژیک و هوشمندی جهت‌دهی به تصمیم‌های قوای سه گانه و رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی همگرایی شفافیت و پاسخگویی و انصاف و عدالت اتاقی مرجع الگوی سایر اتاق ها در کشور و منطقه است».

سند راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان منحصر به فرد است

وی افزود: بدون تردید سندی که امروز با آن مواجه هستیم به خاطر حجم کار زیاد تخصصی که برای نگارش آن انجام شده است است منحصر به فرد است و در هیچ اتاقی در کشور به این شکل ما شاهد سندی نبودیم که با جامعیتی مطلوبی برای انطباق پذیری حداکثری در شرایط مکان وزمان آینده پیش بینی شده باشد.

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان با یان اینکه امروز باید این سند در تمامی ارکان به عنوان یک سند بالادستی تفهیم استراتژیک شود و همسویی استراتژیک در این زمینه داشته باشم، گفت: همه باید برای تخصیص منابع به یک اتحاد استراتژیک دست پیدا کنند تا یک اتاق به رهبر در جشم انداز ۱۰ ساله آینده داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که این مجموعه ارزشمند که به پشتوانه مطالعات تطبیقی سنگین تدوین شده است بتواند در سطح ملی و منطقه ای و فرامنطقه ای فراگیر شود تا چراغ راهی برای این دوره و حتی دوره‌های بعدی اتاق بازرگانی اصفهان باشد.

اسدالله کردناییچ در ادامه اظهار کرد: تفکر استراتژیک مبتنی بر توانایی نگاه به آینده با تمرکز بر وابستگی های متقابل کلیدی یک سازمان، فرد یا کشور در برابر محیط پیرامون است.

وی با بیان اینکه این توانایی اکتسابی است، افزود: از جمله توانایی های مدیریتی می توان به مهارتهای ادراکی اشاره کرد، ما همیشه به توانایی فنی، انسانی، ارتباط عالمانه با افراد گروه ها و سازمان ها توجه می‌کنیم اما مهارتی که کمتر به آن توجه شده است توانایی مدیریت استراتژیک است که رهبر انقلاب نیز به این مطلب و کمبود آن در کشور اشاره کردند.

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و مجری و مدیر طرح تدوین برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مهارت ادراکی که در نهایت به تفکر استراتژیک ختم می شود، چند مولفه دارد، بیان کرد: توانایی تحلیلی فکر کردن، استراتژیک اندیشیدن و عمیق نگریستن در راستای حل مسایل پیچیده سه مولفه مهم برای رسیدن به مهارت ادراکی است.

کردناییچ ادامه داد: فردی که مهارت ادراکی دارد از یک بعد به قضایا نگاه نمی کند بلکه مسایلی را می بیند که بقیه متوجه آن نیستند، عمیق و از بالا به مسایل می‌نگرد و به همین دلیل قادر به رفع معضلات خاص است.

مجری و مدیر طرح تدوین برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: ما در اتاق اصفهان برای نگارش سند راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک به این سند پرداختیم که نوآورانه است؛ این نوآوری استراتژیک سه ویژگی حیاتی بودن، بلندمدت و رقابتی بودن را با خود به همراه دارد و زنجیره ارایه خدمت به فعالان و ذی نفعان در آن جاری می شود.

برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان کاربرد فرا منطقه‌ای دارد

استادتمام دانشگاه اصفهان و مشاور عالی شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید اینکه این سند با توجه به اسناد بالادستی تدوین شده است اظهار داشت: برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک در مقیاس داخلی، بین المللی و منطقه‌ای تدوین شده است.

آرش شاهین ادامه داد: در ابتدای تشکیل شورای مطالعات استراتژیک به گونه‌ای کار را پیش بردیم که منافع جمع بر شخص حاکمیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه فراگیر بودن روش تدوین سند از دیگر ویژگی‌های برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک است، افزود: مصاحبه با بیش از ۲۵۰ نفر از نخبگان از محیط داخل و پیرامون اتاق براساس ذی نفعان داخلی و خارجی از نقاط قوت این سند است.

محمد طالاری مشاور استراتژی شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان نیز سند مزبور را عینیت یافتن گذار پاردایمیک از برنامه‌ریزی استراتژیک به مدیریت استراتژیک دانست و گفت: امروز با توجه به‌سرعت تحولات دیگر نمی‌توان برنامه‌های ده‌ساله، بیست‌ساله یا بلندمدت را تنها مبنا قرارداد و لازم است به سمت استراتژی باز باقابلیت هماهنگ شدن در برابر تحولات و پیش رو بودن حرکت کرد.

گفتنی است در پایان رویداد از برنامه راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک با حضور آقایان گلشیرازی، قلمکاری، کردنائیچ و دیگر مدعوین رونمایی شد.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha