۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
یک میلیارد دلار درآمد ارزی سالانه با خوراک پتروشیمی| طرح های توسعه ای پالایش پارسیان سپهر ادامه دارد
بازار گزارش می دهد

یک میلیارد دلار درآمد ارزی سالانه با خوراک پتروشیمی| طرح های توسعه ای پالایش پارسیان سپهر ادامه دارد

طرح پالایش پارسیان سپهر با ظرفیت تولید سالانه ۳.۳میلیون تن اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی و برآورد درآمدزایی یک میلیارد دلاری به عنوان یکی از دستاوردهای گروه توسعه انرژی تدبیر شناخته می شود.

بازار؛ گروه انرژی: طرح پالایش پارسیان سپهر یکی از دستاوردهای مهم گروه توسعه انرژی تدبیر است که به همت مهندسان ایرانی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید سالانه این مجموعه بالغ بر ۳.۳ میلیون تن از انواع اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی است. از همین رو کارشناسان معتقدند که می توان از محل این پروژه بزرگ هر سال برای کشور بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری به ارمغان آورد. در این راستا امیر حسین سرکاری، مهندس پروژه شرکت پالایش پارسیان سپهر به بازار گفت: «مراحل راه اندازی طرح پالایش پارسیان سپهر از سال ۱۳۹۲ آغاز شد، طرحی که به همت مهندسان ایرانی در سال ۱۴۰۰ با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.»

وی در خصوص با اشاره به مزایای طرح استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر، اضافه کرد: «با استحصال اتان از پالایشگاه و چاه های موجود در منطقه محصولاتی که تولید می کنیم که شامل اتان به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، پروپان و بوتان به میزان یک میلیون تن در سال و نفت های سبک نیز به میزان یک میلیون تن در سال می شود. »

مهندس پروژه شرکت پالایش پارسیان سپهر با اشاره به ظرفیت های صادراتی که این مجموعه در اختیار کشور قرار می دهد، بیان کرد: «تمام محصولاتی که در شرکت پالایش پارسیان سپهر تولید می شوند ظرفیت صادراتی دارند.» با این حال قرار است یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن کاندنسیت تولیدی این شرکت در مسیر صادرات و ارزآوری قرار گیرد.

از تیرماه توانسته ایم برنامه صادرات محصولات مان را با ارسال اولین محموله آغاز کنیم که قرار است به نزدیک به شش مقصد ارسال محصول داشته باشیم

کیفیت بالا رمز موفقیت در صادرات
این مهندس پروژه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر با توجه به ادامه تحریم ها نحوه صادرات محصول قرار است به چه شکل انجام شود، گفت: «با توجه به اینکه محصولاتی که تولید می کنیم به عنوان خوراک میانی شرکت های پتروشیمی شناخته می شود و کاربرد دارد، در حال حاضر با اقداماتی که داخل مجموعه بازرگانی خود انجام دادیم صادرات هم داریم.»

سرکاری در خصوص وضعیت کیفی محصولات تولیدی در شرکت پالایش پارسیان سپهر اظهار داشت: «تمام تولیدات شرکت از کیفیت خیلی بالایی برخوردار هستند که همین موضوع یک مزیت مهم نسبت به دیگر پروژه های مهم در شرکت های دیگر است. علاوه بر این همانطور که اشاره کردم با توجه به اینکه واردات خوراک پتروشیمی بسیار حائز اهمیت است می توانیم تمام محصولات را صادر کنیم.»

وی با اشاره به زمان شروع صادرات محصولات اضافه کرد: «خوشبختانه از تیرماه توانسته ایم برنامه صادرات محصولات مان را با ارسال اولین محموله آغاز کنیم که تا زمان ضبط این مصاحبه کشتی در لنگرگاه است و محصول ما را جهت تحویل به مقاصد مختلف از جمله چین، کشور های جنوب شرقی آسیا، هند و پاکستان، افغانستان و حتی آفریقا ارسال و بارگیری می شود.»

درآمد ارزی از تولید خوراک میانی پتروشیمی ها
سرکاری در خصوص درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات شرکت پالایش پارسیان سپهر بیان کرد: «همانطور که اشاره کردم محصولاتی که تولید می کنیم به عنوان خوراک میانی پتروشیمی ها معرفی می شود که در برخی از کشور ها از پروپان بوتان به عنوان سوخت استفاده می شود لذا تمام فروش ما به صورت ارزی و با قیمت روز فروخته می شود و درآمد حاصل از آن به صورت ارز به کشور باز می گردد.»

وی در خصوص اینکه آیا می توان در آینده ارز آوری صادراتی را افزایش داد، اضافه کرد: «اگر بخواهیم ارز آوری محصولات خود را افزایش دهیم باید به عنوان خوراک پتروشیمی های داخلی و با تکمیل زنجیره ارزش این کار را انجام دهیم که برنامه هایی در راستای توسعه در این زمینه داریم.»

سرکاری در خصوص نقش تحریم ها در ادامه فعالیت های مجموعه تاکید کرد: «خوشبختانه در زمانی که در حال فعالیت بر روی طرح بودیم به رغم وجود مباحث تحریمی توانستیم از بهترین سازندگان اروپای غربی دستگاه های لازم را تهیه و وارد کنیم اما به طبیعی تحریم ها بی تاثیر نیست اما توانستیم طرح را در زمان مقرر و در اوج تحریم ها و اپدیمی کرونا به نتیجه برسانیم که این نشان از توانمندی افراد فعال در این طرح و شرکت های حامی ما است.»

نیازمند حمایت ارکان تصمیم گیر همچون شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وزارت نفت و ... از این شرکت هستیم تا پروژه های بعدی خود را افتتاح کنیم

نیاز به حمایت متولیان دولتی برای ادامه طرح های توسعه ای
این مهندس پروژه شرکت پالایش پارسیان سپهر در خصوص آینده صادرات محصولاتی که در مجموعه تولید می شود با کنار رفتن تحریم ها تصریح کرد: «وقتی تحریم ها برداشته شود که امیدواریم این اتفاق صورت گیرد تنوع مشتریان افزایش پیدا می کند که این موضوع خود سبب می شود دست مان برای شرایط فروش بهتر باز شود و ارز سریعتر به کشور وارد شود.»

وی در خصوص مهمترین مانع برای افزایش حجم صادرات خوراک پتروشیمی به خارج از کشور و ارزآوری از طریق آن گفت: «در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلاتی که تحریم ها ایجاد کرده همان موضوع تعاملات بانکی است که فقط مختص ما هم نیست و تمام کشور با این مسئله درگیر است. با این حال شرکت با روش های اتخاذی خود خوشبختانه تاکنون توانسته موانع را کنار بزند و تاکنون به مشکل جدی ای در این زمینه برنخورده ایم که نتوانیم ارز فروش صادراتمان را وارد کنیم.»

سرکاری با اشاره به اینکه فعالیت شرکت پالایش پارسیان سپهر در قالب یک طرح زیست محیطی است افزود: «یعنی از گازی که در گذشته وارد منازل می شد سنگین بود و همین منجر به این شده بود که شعله های زرد ایجاد شود و به دنبال آن شاهد ایجاد آلودگی در منازل بودیم اما الان نه تنها این مشکلات مرتفع شده بلکه توانسته ایم ارزش افزوده تهیه کنیم و با استحصال گاز های سنگین، گاز تمیز تری را وارد خانه ها کنیم.

وی ادامه داد: «در واقع محصولی را تولید می کنیم که به دنبال کیفیت بالای خود قابلیت فروش هم دارد و برای کشور ارزآوری به دنبال دارد. از همین رو نیازمند حمایت ارکان تصمیم گیر همچون شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وزارت نفت و ... از این شرکت هستیم که با توانمندی خود توانسته در اوج تحریم و کرونا با ایمنی فعالیت کند تا پروژه های بعدی خود را افتتاح کنیم.»

سرکاری در خصوص حمایتی که از مسئولان می خواهند تاکید کرد: «سازمان های مختلف از مجرای گوناگونی می توانند حمایت کنند، برای مثال تخصیص زمین، ارائه مجوز ها، تسهیل در صادرات، تامین به موقع خوراک، موارد بانکی و... مواردی است که اگر در آن حمایت شویم می تواند در حفظ تولید پایدار و واردات موثر باشد.»

برنامه تولید پروپیلن از پروپان در آینده
گفتنی است ظرفیت اسمی تولید اتان ۱.۳۰۰ هزار تن، بوتان و پروپان ۱.۰۰۰ هزار تن و کاندنسیت ۱.۰۰۰ هزار تن استکه در حال حاضر شرکت توانایی تولید به این میزان را دارد. ظرفیت مخازن شرکت برای محصولات مختلف بین ۲۰ تا ۳۰ روز است.

محصول اتان تولیدی شرکت به خط لوله اتان منطقه متصل شده و به شرکت گاز تحویل می‌ شود. خط لوله محصولات بوتان، پروپان و کاندنسیت تولیدی به خطوط شرکت مخازن سبز متصل شده و با اتصال به خطوط لوله پتروشیمی پارس به سمت اسکله صادراتی منتقل می‌ شود. با توجه به اتصال خطوط شرکت به خطوط پتروشیمی پارس و نیز شرکت مخازن سبز، در شرایط خاص شرکت می‌ تواند از مخازن پتروشیمی پارس و پتروشیمی بوشهر نیز استفاده کند. همچنین پروژه احداث مخازن جدید شامل دو مخزن پروپان و یک مخزن بوتان در زمین مجاور سایت درحال تعریف است. ایجاد اسکله صادراتی اختصاصی و جایگاه بارگیری محصولات برای انتقال جاده‌ ای محصولات توسط کامیون از دیگر برنامه‌ های آتی این شرکت است. در عین‌ حال به نظر می‌ رسد مهمترین پروژه شرکت برای سال‌ های آتی طرح تولید پروپیلن از پروپان بوده و شرکت درحال رایزنی برای طراحی آن است.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha