۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را داشته باشد
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:

خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را داشته باشد

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: واردات خودرو بر اساس آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب هیات وزیران و بر اساس قانون خودرو انجام می‌شود.

به گزارش بازار، محسن صالحی نیا رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: واردات خودرو به وسیله دولت یا ارکان دولت مد نظر نیست و شرکت‌هایی که می‌خواهند این کار را انجام دهند باید امکان ارائه خدمات فروش، پس از فروش و تامین قطعات را داشته باشند.

وی گفت: خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را نیز داشته باشند.

صالحی نیا افزود: برخی خودرو سازان برای تکمیل سبد کالا واردات داشتند که اگر بتوانند ضوابط خدمات پس از فروش و شاخص‌های استاندارد را رعایت کنند می‌توانند درخواست واردات خودرو داشته باشند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه در دوره‌های گذشته واردات خودرو تابع مقررات عمومی بود گفت: از نظر کارشناسی واردات ۷۰ هزار خودرو لطمه‌ای به تولید داخل نمی‌زند.

وی افزود: به طور میانگین در سال‌های گذشته ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار هزینه هر خودرو وارداتی بود که اگر بخواهیم واردات انجام شود به حدود ۱/۴ میلیارد دلار نیاز است و باید بررسی شود آیا ظرفیت تامین این منابع را داریم.

صالحی نیا گفت: ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولید داخل نبود بلکه در سه سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین المللی و تامین ارز با محدودیت‌هایی روبرو بودیم.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: ممنوعیت واردات خودرو تصمیم جلسه سران قوا بود، زیرا در آن زمان امکان تامین ارز حتی برای برخی کالاهای اساسی نیز وجود نداشت بنابراین تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو گرفته شد.

وی گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تغییر نکرد و از ۴۰ تا ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودروهاست.

صالحی افزود: برای خودروهای هیبریدی و برقی کمترین تعرفه قرار داده شده است.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: یکی از دستورات رئیس جمهور در زمینه خودرو حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.

وی با بیان اینکه دولت در ایران خودرو ۶ درصد و در سایپا ۱۷ درصد سهام دارد افزود: در سال‌های گذشته به دلیل تصمیمات نادرست خود سهام داری ایجاد شد و اکنون سهم‌هایی به عنوان خود سهام داری در دو شرکت خودروساز مطرح کشور وجود دارد.

صالحی نیا گفت: اگر با شرایط و ضوابط به سمت بخش خصوصی دارای اهلیت برنامه و منابع حرکت کنیم افزون بر افزایش تولیدات کیفیت نیز بهبود می‌یابد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: تعرفه هر سال را حداکثر ۱۵ بهمن به دولت پیشنهاد می‌دادیم و دولت تصویب می‌کرد، اما امسال به دلیل اینکه امکان واردات خودرو وجود نداشت پیشنهادی نیز برای تعرفه ارائه نکردیم، اما از پیشنهادها درباره کاهش یا افزایش تعرفه استقبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha