۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
خرید و نگهداری حافظه کامپیوتر

خرید و نگهداری حافظه کامپیوتر

یکی از اصلی ترین قطعات کامپیوتر حافظه داخلی آن است که یا از هارد HDD و یا از حافظه های SSD استفاده می شود.

به گزارش بازار، یکی از اصلی ترین قطعات کامپیوتر حافظه داخلی آن است که یا از هارد HDD و یا از حافظه های SSD استفاده می شود. تفاوت های این دو باعث شده تا کاربرد ها و موارد استفاده آن ها متفاوت باشد. در این مقاله نگاهی انداخته ایم به نحوه انتخاب، خرید و نگهداری حافظه های کامپیوتر تا این کار ها را به بهترین شکل انجام دهید.

تفاوت این دو حافظه در چیست؟

هارد HDD از چند دیسک بر روی هم تشکیل شده است اما حافظه SSD سیستمی مشابه فلش دارد. تفاوت هارد HDD و SSD در ساختار قابلیت های آن هاست. حافظه SSD سرعتی چند برابر هارد های HDD دارد و همین مسئله باعث شده تا این نوع حافظه به انتخاب اول همه تبدیل شود اما مزایای آن به همین مورد ختم نمی شود.

حافظه های SSD در مقابل هارد های دیسکی عمر بیشتری دارند زیرا ضربه پذیری آن ها کمتر است و با ضربه ها کمتر آسیب می بینند. با مزایا و قابلیت های خوب آن قیمت حافظه SSD بشدت بالاست و بسیاری تصمیم می گیرند تا از هارد های HDD استفاده کنند. این هارد ها قیمتی ارزان تر نصبت با حافظه های سخت افزاری دارند.

با وجود مشکلات اقتصادی موجود در ایران این هارد در بسیاری از مواقع نسبت به حافظه SSD ترجیح داده می شود. حافظه های SSD در اکثر مواقع برای حافظه های داخلی کامپیوتر ها استفاده می شود و هارد های اکسترنال یا حافظه های اکسترنال SSD به ندرت در بازار یافت می شود. سرعت انتقال داده SSD ها یکی از بهترین مزایای آن است.

طرافداران بازی های کامپیوتر یکی از مشتریان هارد های SSD هستند. گیمر ها تجهیزات پر سرعت و خوبی برای سیستم های خود انتخاب می کنند. یکی از آن ها هارد های SSD است که در کنار پردازنده و خنک کننده ها وظیفه تامین سرعت کامپیوتر را دارند. بهترین خنک کننده های کامپیوتر گیمینگ خریداری می کنند تا پردازنده سیستم آن ها عمر و بازدهی بیشتری داشته باشد. برای استفاده از هارد های اکسترنال از هارد های HDD استفاده می شود.

چگونه از هارد خود مراقبت کنیم؟

روش های نگه داری هارد ها بسیاری ساده است. هارد های HDD بسیاری حساس هستند و مراقبت از آن ها باید به گونه ای باشد که در زمان فعالیت به هیچ عنوان نباید تکان داده شوند. هارد های دیسکی به دلیل این که سوزنی بر روی این دیسک ها می چرخد تا اطلاعات را بخواند و بنویسد بسیار حساس هستند. با تکان ها زیاد یا شدید ممکن است این دیسک ها و سوزن مورد نظر بر اثر فشار زیاد شکسته و هارد دچار مشکل شود. اگر حافظه داخلی لپ تاپ شما هم از HDD هاست حتما در زمان فعالیت از تکان دادن لپ تاپ خودداری فرمائید.

حافظه های SSD به دلیل ساختاری متفاوت و شبیه به فلش مموری ها، با تکان دادن دچار مشکل نخواهند شد. در زمان قطع اتصال هارد خارجی یا هارد اکسترنال باید قطع ارتباط امن را انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است در طولانی مدت حافظه خارجی شما صدمه ببیند.

هارد خود را از هر گونه رطوبت و خیسی دور نگه دارید. بسیاری از هارد ها به صورت ضد ضربه طراحی می شوند اما قطعات الکترونیکی همیشه با رطوبت و آب دشمنی داشته و به محض برخورد قطعات الکترونیکی با آب دچار مشکل خواهند شد. هارد ها هم از این قضیه مستثنا نیستند بلکه بسیار مهم تر هم هستند. اطلاعات شما در هارد ها معمولا مهم بوده و باید از آن ها به خوبی نگه داری کنید. اگر اطلاعات بسیار مهم هستند حتما آن را در گاو صندوق نگه دارید کنید.

کدام حافظه را بخریم؟

اگر قصد خرید سیستمی برای کار های سنگین مانند تدوین و بازی دارید حتما برای کامپیوتر خود از حافظه های داخلی SSD استفاده کنید. برای خرید هارد اکسترنال نیز چنانچه فایل های شما شخصی است و استفاده مداومی از ان ها ندارید می توانید از هارد های HDD برای هارد اکترنال استفاده کنید. این هارد ها قیمت های مقرون به صرفه ای دارند و برای کاربرد های شخصی بسیار مناسب هستند.

اما در صورتی که اطلاعات شما مهم هستند و به صورت مداوم نیاز به انتقال ان ها دارید از هارد های اکسترنال SSD استفاده کنید.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha