۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
نبض گردشگری سلامت دوباره به تپش افتاد| مشهد دومین مقصد مسافران سلامت در ایران
بازار گزارش می‌دهد؛

نبض گردشگری سلامت دوباره به تپش افتاد| مشهد دومین مقصد مسافران سلامت در ایران

مشهد- خراسان رضوی تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، سالانه بیش از سی میلیون نفر زائر و سه و نیم میلیون گردشگر خارجی را میزبانی می‌کرد و به‌عنوان قطب اول کشور در حوزه گردشگری به‌حساب می‌آمد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر آمار منتشره افزون بر یک هزار پزشک و بیش از ۳۰ کلینیک پوست و مو و ۴۴ شرکت گردشگری سلامت در استان خراسان رضوی در حوزه گردشگری سلامت در حال فعالیت هستند که بنا بر اظهارات مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد این شهر پس از تهران دومین مقصد گردشگری سلامت را در ایران محسوب می شود.

برخورداری خراسان رضوی از جاذبه‌های زیارتی، گردشگری و هم‌چنین مراکز درمانی مجهز موجب شده تا گردشگران سلامت از ۵۶ ملیت مختلف خصوصاً از کشورهای عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، کویت، پاکستان، عربستان، عمان، تاجیکستان ، قطر، آذربایجان به مشهد سفر کنند که بیشترین میزان گردشگران ورودی به شهر مشهد از کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و پاکستان هستند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ از ابتدای آبان ماه سال جاری که توافقات دو جانبه ای با مقامات کشور های همسایه در حوزه گردشگری به انضا رسیده است لذا آمار مسافران و گردشگران خارجی به مشهد نیز رو به فزونی گذاشته است به گونه ای که بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران را اتباع عراقی و افغانستانی تشکیل می‌دهند که باید از این ظرفیت گسترده برای توسعه گردشگری سلامت در استان خراسان رضوی بهره برد.

اکثر درخواست‌ها و مراجعات گردشگران سلامت در استان جهت استفاده از خدمات متنوع و متعدد درمانی شامل جراحی قلب باز، جراحی عروق، جراحی عمومی، ارتوپدی، خدمات پوست، مو و زیبایی، خدمات دندانپزشکی، زنان و نازایی است.

تعداد گردشگران سلامت که در سال ۱۳۹۸ برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی سرپایی در مطب‌ها و سایر مراکز درمانی مشهد مراجعه کرده‌اند به میزان ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده‌شده است اما متأسفانه با شیوع کرونا این صنعت نیز در طی دو سال گذشته به رکود رسید و روز های سختی را پشت سر گذاشته است.

صنعت گردشگری سلامت در خراسان رضوی البته با آسیب‌های جدی مانند فعالیت دلالان همراه بوده است و یکی از موضوعاتی که در این حوزه بنا بر اظهارنظر کارشناسان مشکل‌ساز بوده جولان دلالانی است که در این حوزه منجر به شکایت‌های فراوان به دلیل دریافت اضافی هزینه درمان و یا مغایرت در نحوه خدمات درمانی اقدام ورزیده اند.

در سال‌های اخیر اقدامات متعدد و مؤثری جهت سامان بخشی وضعیت گردشگری سلامت در استان خراسان رضوی انجام‌شده که ازجمله می‌توان به تشکیل کارگروه گردشگری سلامت در استان با حضور فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد که بخشی از موضوع گزارش ما هم هست.

نبض گردشگری سلامت دوباره به تپش افتاد | مشهد دومین مقصد مسافران سلامت در ایران

ساماندهی حوزه گردشگری
رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی در گفت و گو بابازار پیرامون مشکلاتی که صنعت گردشگری کشور و هم چنین خراسان رضوی از زمان شیوع بیماری کرونا با آن روبرو شده است اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا آسیب های جدی را به این حوزه وارد کرد و با انسداد مرز ها و ممنوعیت ورود مسافران خارجی عملا آمار حوزه گردشگری سلامت ایران و به ویژه خراسان رضوی به صفر رسید.

حسین نکونام در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر با رونق گرفتن مجدد این حوزه پس از واکسیناسیون عمومی برای جلوگیری از تخلفات و یا ساماندهی دلالان چه اقداماتی انجام دادید بیان کرد: از اقدامات مهم در حوزه گردشگری سلامت، صدور مجوز تأسیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان اولین انجمن حرفه‌ای کشور، از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی است.

وی افزود: این انجمن یک تشکل غیرانتفاعی، غیرسیاسی و دارای شخصیت حقوقی با استقلال مالی است که به‌منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی ذینفعان گردشگری سلامت، همکاری و همیاری با دستگاه‌های اجرایی،سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی ذی‌ربط در جهت پیشبرد اهداف گردشگری سلامت و نیز بهبود وضع اقتصادی اجتماعی اعضاء تأسیس‌شده است.

وی ادامه داد: در مدت کوتاهی که از شروع فعالیت‌های این انجمن می‌گذرد توانسته ایم با هماهنگی‌های به وجود آمده با معاونت هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری و ادارات کل استانی ازجمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نمایندگی وزارت امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی استان اقداماتی را جهت سامان بخشی امور گردشگری سلامت استان به انجام برسانیم.

حسین نکونام در پاسخ به این سؤال که چند واسطه در این صنعت فعالیت داشته و چه مشکلاتی تاکنون برای این صنعت ایجاد کرده‌اند افزود: از آنجایی‌که فعالیت حدود ۳ هزار نفر از واسطه‌های غیرمجازی که بعضاً با مداخلات پزشکی و دریافت پورسانت ۳۰ تا ۴۰ درصدی، یکی از آسیب‌های جدی گردشگری سلامت به شمار می‌آید لذا برنامه‌ریزی برای آموزش و ساماندهی آن‌ها در اولویت قرار گرفت و با حمایت معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی و با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در کشور ابتدا سامانه‌ای برای ثبت‌نام این افراد طراحی و با فراخوان عمومی از آن‌ها ثبت‌نام به عمل آمد.

وی ادامه داد: در این رابطه کلاس‌های آموزشی مربوطه هم در محل موزه بزرگ خراسان و سالن اجتماعات پارک کوه سنگی شروع شد و حدود ۱۲۰۰ نفر از این افراد در کلاس‌های توجیهی شرکت کردند اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد.

وی به ما گفت: طرح آموزش کارکنان مراکز درمانی و شرکت‌های گردشگری سلامت و راهنمایان زائر باجه‌های شهرداری مشهد نیز از دیگر برنامه‌های آموزشی در این حوزه است.هدف از اجرای این طرح، ساماندهی واسطه‌ها ، مترجمان و راهنمایان گردشگری، آموزش موارد مهم و کاربردی به آنان و جلوگیری از فعالیت افراد غیرمجاز به استناد ماده هفت قانون توسعه صنعت ایران‌گردی و جهانگردی و سایر قوانین و مقررات گردشگری است.

راه‌اندازی سایت جامع اطلاع‌رسانی
نکونام از دیگر اقدامات مهم این حوزه را ایجاد سایت جامع اطلاع‌رسانی به منظور آشناسازی گردشگران با ظرفیت های پزشکی و درمانی و پیراپزشکی کشور و ارائه خدمات گردشگری سلامت در ایران به زبان‌های مختلف دنیا خبر داد و گفت: یکی از بخش‌های مهم این سامانه ثبت ورود و خروج گردشگران سلامت خارجی است.

وی ادامه داد: این سامانه باهدف مدیریت امنیت تبادل اطلاعات بر روی سرورهای امن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انتقال تبادل اسناد و مدارک بین نمایندگان خارجی و داخلی شرکت‌های گردشگری سلامت و مراکز درمانی دارای مجوز پذیرش گردشگر خارجی ایجاد شده و در راستای شفاف‌سازی و دیجیتالی کردن فعالیت‌های دست‌اندرکاران این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در این رابطه توضیح داد: تمامی مراحل ثبت‌نام و دریافت مدارک پزشکی و هویتی افراد و همچنین اطلاعات تمامی شرکت‌های گردشگری سلامت ایرانی مستقر در استان و طرف‌های خارجی این شرکت ها در کشورهای مبدأ در این سامانه ثبت می‌شود و فرآیند ورود گردشگران خارجی سلامت از زمان ورود و خروج ، اقدامات درمانی انجام‌شده در هر مرحله و طول دوره درمان در آن ثبت می‌شود.

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی همچنین از مزیت‌های دیگر سامانه، امکان نظارت و دریافت گزارش‌های دقیق فعالیت بخش خصوصی درزمینهٔ گردشگری سلامت عنوان کرد و افزود: چنانچه این موضوع کاملاً عملیاتی شود می‌تواند طرح مبدأ به مبدأ را در حوزه گردشگری سلامت پیاده و فرآیندهایی برای آن تعریف کند به‌طوری‌که تمام اقدامات گردشگر از زمان ورود و درمان تا لحظه خروج از کشور را پیگیری و رصد کند.

نبض گردشگری سلامت دوباره به تپش افتاد | مشهد دومین مقصد مسافران سلامت در ایران

وی بیان کرد: تبلیغات و بازاریابی، ساماندهی تعرفه‌ها و تدوین و تکمیل پروتکل‌های بهداشتی زائران و گردشگران خارجی سلامت در استان از دیگر اقداماتی است که موردتوجه جدی قرارگرفته است.

نکونام گفت: ازآنجایی‌که با توجه به شرایط کرونا ضرورت داشت تا اطمینان حاصل شود تا گردشگران سلامتی که وارد کشور می‌شوند ناقل بیماری کرونا نباشند و از طرفی به بیماران نیز بایستی اطمینان داده می شد که در فضایی سالم و ایمن می‌توانند پیگیر امور مربوط به درمان خود باشند لذا بدین منظور پروتکل‌های بهداشتی ویژه ورود گردشگران خارجی سلامت در استان را تهیه و تدوین کردیم.

شیب زائران خارجی به سمت مراکز درمانی مشهد
معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز با اشاره به نشست هم‌اندیشی با مدیران شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری در طی ماه های گذشته در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: این اقدامات موجب شده تا شیب مسافران خارجی به‌ویژه زائران عراقی به سمت مشهد افزایش یابد.

یوسف بیدخوری در گفت و گو با بازار اذعان کرد: ازآنجاکه از ابتدای آبان ماه ویزای گردشگری برای کشورهای خارجی در نظر گرفته شد لذا بیشترین زائران خارجی ورودی به مشهد را اتباع کشور عراق تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حضور زائران و گردشگران خارجی به این استان دغدغه‌ای موج جدیدی از بیماری کرونا و یا «اُمیکرون» را ایجاد نمی‌کند نیز پاسخ داد: در این راستا با توجه به شرایط موجود ناشی از بیماری کرونا تمامی هماهنگی‌های لازم برای میزبانی از زائران و گردشگران خارجی انجام پذیرفته است.

بیدخوری وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تأسیسات گردشگری استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: حضور مسافران خارجی بر اساس دستورالعمل نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور در جلسه کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی موردبررسی و برای اجرای این دستورالعمل با دستگاه‌هایی که وظایفی برای آن‌ها تعیین‌شده، هماهنگی لازم انجام‌شده است.

سفر در قالب دستورالعمل‌های بهداشتی
وی با اشاره به دستورالعمل نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور بیان کرد: بر اساس این دستورالعمل ارائه کارت واکسیناسیون، آزمایش «پی.‌سی.‌آر» منفی، بیمه کرونایی و تأییدیه رزرو اتاق در هتل از سوی زائران الزامی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: برابر این دستورالعمل ضرورت دارد که گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند در واحدهای اقامتی مجاز اقامت داشته باشند.

نبض گردشگری سلامت دوباره به تپش افتاد | مشهد دومین مقصد مسافران سلامت در ایران

وی هم‌چنین در خصوص فعالیت برخی واسطه‌ها و دلالان در این حوزه نیز گفت: در نشستی که چندی پیش با حضور متولیان حوزه گردشگری و برخی از مقامات عراقی در مشهد مقدس داشتیم اتفاقاً راهکارهای بخش دولتی و خصوصی به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیتی که این دستورالعمل در اختیار ما قرار داده مطرح شد و ایجاد محدودیت و جلوگیری از فعالیت واسطه‌ها و افراد غیرمجاز در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت.

معاون گردشگری اداره کل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره اقدامات انجام‌شده برای پذیرش زائران و گردشگران گفت: واکسیناسیون کارکنان شاغل در تأسیسات گردشگری استان، برنامه‌هایی برای نظارت بر واحدهای اقامتی و برنامه‌هایی برای نظارت بر نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ویژه کرونا در استان انجام‌شده است. و لذا حضور گردشگران و زائران خارجی در این استان منعی نداشته و در قالب رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

افزایش مجوزهای فعالیت
در همین حال مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش دو برابری مراکز دارای مجوز گردشگری سلامت اعم از دولتی و خصوصی در مشهد نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

داود خوش شکن در این رابطه اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ مرکز شامل بیمارستان، کلینیک و درمانگاه در مشهد مجوز گردشگری سلامت دارند که از این تعداد هشت بیمارستان شامل خاتم‌الانبیا (ص)، امام رضا (ع)، ولایت، شهید هاشمی نژاد، طالقانی، قائم (عج) و بیمارستان‌های شیخ و اکبر در حوزه کودکان به‌صورت دولتی و بقیه در بخش خصوصی فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: طبق شیوه‌نامه جدید هر بیمارستان، درمانگاه و یا کلینیک می‌تواند با رعایت استانداردهای لازم مجوز گردشگری سلامت را بگیرد اما برای مطب‌های پزشکی که کار زیبایی انجام می‌دهند، هنوز شیوه‌نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت ابلاغ نشده است.

وی از سه برابر شدن تعداد شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت در مشهد خبر داد که اکنون ۱۰۰ شرکت گردشگری بدین منظور فعالیت دارند.

در شرایط پاندمی کرونا و با انتشار سویه اومیکرون، ورود گردشگران سلامت از کشورهای پرخطر مانند انگلستان، دانمارک و آلمان به کشور و نیز مشهد ممنوع است اما ورود اتباع دیگر کشورها مشروط به داشتن آزمایش پی.سی.آر منفی طی ۴۸ ساعت پیش از آن و گواهی تزریق واکسن امکان‌پذیر است که کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان نیز در این زمره قرار دارند

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در شرایط پاندمی کرونا و با انتشار سویه اومیکرون، ورود گردشگران سلامت از کشورهای پرخطر مانند انگلستان، دانمارک و آلمان به کشور و نیز مشهد ممنوع است اما ورود اتباع دیگر کشورها مشروط به داشتن آزمایش پی.سی.آر منفی طی ۴۸ ساعت پیش از آن و گواهی تزریق واکسن امکان‌پذیر است که کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان نیز در این زمره قرار دارند.

ظرفیت‌های خراسان رضوی در حوزه گردشگری سلامت
استان خراسان رضوی با برخورداری از زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری و با مجموع ۲۳۲۶ تأسیس گردشگری و مجموع ۱۱۸۳۵۷ تخت در استان شامل ۲۴۲ هتل و متل ، ۳۰۶ هتل‌آپارتمان ، ۳۸۵ مهمان‌پذیر ، ۱۱۷ اقامتگاه بوم گردی و سنتی ، ۶۸۳ خانه مسافر ، ۱۰ سفره‌خانه سنتی ، ۶۹ مجتمع بین‌راهی ، ۶۵ مجتمع پذیرایی ، ۲ مرکز تفریحی و سرگرمی و محوطه گردشگری ، ۴۳۳ دفتر و شرکت مسافرتی و گردشگری و ۴۱۵ راهنمای تور دارای کارت و باتجربه و سیستم حمل‌ونقل مناسب(جاده‌ها، راه‌آهن، فرودگاه بین‌المللی و …)، مراکز پیشرفته درمانی و تنوع ارائه خدمات تخصصی پزشکی، بیمارستان‌های دارای مجوزIPD، برخورداری از پزشکان و متخصصین ورزیده و مجرب، تعرفه‌های خدمات درمانی بسیار پائین، جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی بسیار زیاد وضعیت مناسبی برای جذب گردشگران پزشکی و سلامت دارد.

۱۲ بیمارستان در خراسان رضوی شامل بیمارستان‌های رضوی، جوادالائمه، بنت‌الهدی، سینا، مهر، طالقانی، پاستور، اکبر، امام رضا، قائم، آریا و امام زمان و ۴ مرکز جراحی دارای مجوز پذیرش گردشگر سلامت یا دپارتمان پذیرش بیماران بین‌الملل (IPD) هستند که در این راستا بنا بر اظهارات مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد چهار بیمارستان و چهار مرکز جراحی محدود دیگر نیز در حال گذراندن مراحل نهایی جهت اخذ مجوز مربوطه هستند.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha