۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
رونق اقتصادی با احیاء صنایع راکد| چرخ ۲۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی به حرکت در آمد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رونق اقتصادی با احیاء صنایع راکد| چرخ ۲۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی به حرکت در آمد

بیرجند- راه‌اندازی مجدد ۲۰ واحد صنعتی راکد خراسان جنوبی با وجود مشکلات اقتصادی، از خبرهای امیدوارکننده‌ای است که با ادامه اجرای آن شاهد رونق اقتصادی و بازگشت نیروهای کار به عرصه فعالیت خواهیم بود.

بازار، گروه استان‌ها: طرح بازگردانی واحدهای راکد، سبب پایش واحدهای مختلف صنعتی و استخراج اطلاعاتی نظیر تمایل به راه‌اندازی، فروش، جذب شریک و … شده است. راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و رفع موانع پیش‌روی آنها خیز بسیار مؤثری در تحقق جهش تولید، رونق صادرات و افزایش اشتغال پایدار خواهد بود که بایستی در اولویت مسئولان مربوطه باشد.

در اولویت قرار گرفتن احیای واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل واحدهای صنعتی از خبرهای داغ و خوشایند این روزهایی است که تعداد زیادی از صنایع به دلایل مختلف در مسیر رکود قرار گرفته‌اند. دولت سعی دارد با راهکارهایی مانند تقبل برخی بدهی‌ها، تأمین سرمایه در گردش، تزریق نقدینگی، سرمایه‌گذار جدید و مواردی دیگر بنگاه‌های تولیدی راکد و شاغلین آن را از بحران نجات دهد.

حال با توجه به وعده‌های مسئولان در رابطه با بازسازی واحدهای تعطیل امید می‌رود تلاش بیشتری در سال آینده برای احیای این مراکز تولیدی راکد و نیمه فعال انجام شود. در همین راستا با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم و وضعیت کنونی استان را مرود بررسی قرار دادیم.

زمینه فعالیت ۲۰ واحد راکد مهیا شد
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در برنامه سال ۱۴۰۰ احیاء و راه‌اندازی ۱۹ واحد راکد صنعتی در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی هدف‌گذاری شده بود، گفت: در سال جاری تاکنون ۲۰ واحد راکد زمینه فعالیت مجدد آنها با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی مهیا شده است.

مهدی پارسا تصریح کرد: از این تعداد ۵۰ درصد آنها که ۱۰ واحد می‌شود سرمایه‌گذار جدید دارند که البته همان واحد راکد دوباره احیا شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶ واحد به مرحله تولید رسیده است، عنوان کرد:  از این واحدها دو واحد در گروی بانک بود که به سرمایه‌گذار جدید واگذار شده است و ۱۴ واحد دیگر در مرحله اخذ پروانه بهره‌برداری و مقدمات تولید هستند.

به گفتۀ وی این واحدها در حوزه‌های مختلفی مانند سنگ‌های ساختمانی، مصنوعات چوبی ساختمان، صنایع غذایی و خدمات بودند و اشتغال مجوزی آنها ۲۶۰ نفر بود ولی از آنجایی که در ابتدای شروع کار هستند حدود ۹۸ نفر مشغول به کار شده‌اند.

رونق اقتصادی با احیاء صنایع راکد| چرخ ۲۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی به حرکت در آمد

ارائه واحدهای راکد به جای زمین
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی تأکید کرد: یکی از کارهای مهم انجام شده ارائه اطلاعات واحدهای راکد به بخش برنامه‌ریزی شرکت که واگذاری زمین به سرمایه‌گذار را انجام می دهد، بود تا سرمایه گذار جدید به سمت واحدهای راکد در ابتدا سوق داده شوند.

پارسا تصریح کرد: این کار دو حسن دارد که اول چهره شرکت‌های صنعتی از واحدهای راکد خارج می‌شود و دوم اینکه برای زمین‌های جدید نیاز به زیرساخت است که خود هزینه‌هایی برای دولت ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای راکد سرمایه‌های ملی هستند، بیان کرد: برای تأمین زیرساخت و پروانه‌های ساخت زمین جدید، پروسه طولانی وجود دارد که با ارائه واحدهای راکد، پروسه‌های تولید آنها سریع‌تر انجام می‌شود.

به گفتۀ وی همچنین اطلاعات واحدهای راکد به ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف که سرمایه‌گذار به آنها مراجعه می‌کند نیز داده شده،که در صورت حضور سرمایه‌گذار در ابتدا این واحدها معرفی شوند.

حمایت‌های کاربردی شرکت شهرک‌ها از واحدهای تولیدی
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در زمینه حمایت‌هایی که شرکت شهرک‌ها از واحدهای خود انجام می‌دهد نیز گفت: حمایت‌ها برای واحدهای راکد در ابتدا معرفی سرمایه‌گذار جدید است.

پارسا تصریح کرد: ارائه مشاوره به واحدهای تولیدی، ارائه طرح‌های توجیهی، کمک هزینه برای اخذ استانداردهای مختلف برای محصولات، پیش مطالعات سرمایه‌گذاران خارجی، ایجاد کنسرسیوم، شرکت مدیریت صادرات برای کمک به فروش از جمله حمایت‌های شرکت شهرک‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای واحدهای صنعتی ۸۰ درصد هزینه‌ها را متقبل می‌شویم، همچنین در زمینه هزینه‌های پذیرش در فرابورس برای صورت‌های مالی نیز کمک می‌شود.

این مقام مسئول یکی از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط را برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها، نبود وثیقه دانست و عنوان کرد: وزارت صمت از طریق صندوق ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در مناطق محروم در قبال محل اجرای طرح، سفته، چاه و موارد دیگر، ضمانت‌نامه صادر می‌کند.

به گفتۀ وی حمایت از مطالعات پیش امکانسنجی (PFS) به منظور جذب شریک خارجی برای واحدها در دستور کار قرار دارد، که تاکنون سرمایه‌گذار خارجی برای واحد لبنیات آنا و کاشی ترنج اعلام شده که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

رونق اقتصادی با احیاء صنایع راکد| چرخ ۲۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی به حرکت در آمد

تعطیلی ۲۸ درصدی واحدهای موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اعلام کرد: کلینیک کسب و کار در شهرک صنعتی بیرجند فعال شده است که مشاوران در آنجا حضور دارند و به کسب و کارها مشاوره‌های لازم را در بخش‌های مختلف می‌دهند.

پارسا ادامه داد: همچنین قرار است پنجشنبه‌های صنعت را داشته باشیم که کلینیک کسب و کار به صورت سیار به شهرستان‌های مختلف استان می‌رود و به واحدهای مختلف متقاضی، مشاوره می‌دهد.

۲۸ درصد از واحدهای تولیدی  موجود در شهرک ها و نواحی صنعتی استان راکد هستند و  ۲۵ تا ۳۰ درصد نیز نیمه فعال و زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

وی با بیان اینکه ۳۶۰ واحد در ۲۳ شهرک و نواحی صنعتی خراسان جنوبی دارای پروانه بهره‌برداری هستند، اظهار کرد: ۲۸ درصد از این واحدهای تولیدی راکد هستند و  ۲۵ تا ۳۰ درصد نیز نیمه فعال و زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

به گفتۀ وی هنوز برای سال آینده برنامه و هدف‌گذاری در راستای احیاء واحدهای راکد اعلام نشده است و در چند ماه آینده مشخص خواهد شد.

کمبود نقدینگی و فقدان بازار مهمترین مشکل واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی یکی از مشکلات به دلیل افزایش هزینه‌ها در زیرساخت‌ها است که مشکل ساز شده که در این زمینه نیاز به کمک داریم.

پارسا عمده مشکلات واحدها را به ترتیب اهمیت و فراوانی، کمبود نقدینگی، فقدان بازار، مشکل در تأمین منابع اولیه، فرسودگی ماشین آلات، سوء مدیریت و مشکلات بین شرکا دانست.

وی به افرادی که تازه وارد به کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌شوند، توصیه کرد: در ابتدا حتما طرح توجیهی خود را تهیه کنند چرا که بسیاری از افراد فقط طرح خود را توجیه می‌کنند و خود طرح آنها طرحی با توجیه اقتصادی نیست که در آینده مشکل ساز می شوند.

به گفتۀ وی همچنین در ابتدا از اعتبارات داخلی خود استفاده کنند و حتماً بازار فروش خود را به خوبی رصد کنند که در آینده با مشکل فروش که اصلی‌ترین گزینه است، روبرو نشوند.

کد خبر: ۱۲۴٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha