تاکید برحضور بخش خصوصی در توسعه بازارهای منطقه‌ای
رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران مطرح کرد

تاکید برحضور بخش خصوصی در توسعه بازارهای منطقه‌ای

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران گفت: بخش خصوصی به عنوان پیشران حوزه اقتصاد است که باید در سیاست گذاری‌ها و تصمیم سازی‌ها از آن استفاده می‌شد، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش بازار، امیر عابدی رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق ایران درباره نقش بخش خصوصی و تاثیر گذاری آن در سیاست گذاری‌ها افزود: نقش بخش خصوصی به عنوان پیشران حوزه اقتصاد است، ولی طی چند سال گذشته تجربه کردیم که بخش خصوصی را به میدان نیاوردند و مشکلات زیادی برای بخش خصوصی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: زمانی که صحبت از بخش خصوصی می‌کنیم باید در سیاست گذاری و تصمیم سازی از آن استفاده شود، اما متاسفانه از بخش خصوصی استفاده نشده که یکی از ضعف‌های ساختاری، عدم حضور بخش خصوصی در سیاست‌ها و همکاری هاست.

عابدی گفت: با توجه به اینکه سازمان توسعه تجارت، روز ملی صادرات را در دو روز آینده برنامه ریزی کرده، ولی فعالان اقتصادی مطلع نبودند؛ سال‌ها اتاق بازرگانی روز ملی صادرات را ۲۹ مهر ماه اعلام کرده بود که به عنوان روز نمادین تشکر و قدردانی از سربازان و افسران خط مقدم بوده، ولی امسال ۲۲ آذر انتخاب شده است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران با اشاره به اینکه هر سال اتاق‌های بازرگانی از هزینه شخصی روز ملی صادرات را برگزار می‌کردند، افزود: امسال این وضع غافلگیرانه ما را متعجب کرد.

امیر عابدی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: صادرات یک زنجیره از حلقه های عوامل کنار هم هستند که موجب موفقیت در صادرات می شوند، قطعاً یکی از این حلقه ها دیپلماسی فعال اقتصادی است.

عابدی گفت: زمانی که می گوییم سفارتخانه ها باید راه های اقتصادی را خوب آموزش دهند و دیدگاه اقتصادی داشته باشند به این خاطر است که تاکنون نداشتند و ما در حوزه کارشناسی محدودیت نیروی انسانی توانمند داریم و اینجا باید بخش خصوصی به کمک بیاید.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق ایران افزود: ایجاد بازارها تنها با رایزن اتفاق نمی افتد و در بحث کلان در حوزه صادرات، ثبات نرخ ارز کمک کننده است.

وی ادامه داد: مشوق های صادراتی را باید به صادر کنندگان بدهیم و اگر مشوقی وجود دارد باید به کانتینربرهای یخچال دار بدهیم نه به کشتیرانی، که متأسفانه در حوزه خزر شکایت های زیادی از این مجموعه شده است، ما در بخش کشتیرانی، لجستیک، ناوگان و زیرساخت در حوزه خزر مشکل داریم، بنابر این پیشنهاد دادیم که اتاق بازرگانی در حوزه دفتر تجاری بازاریابی و خدمات مشاوره ای می توانند کمک کند و در حوزه کشتی رورو هم به لحاظ اینکه دو مرز خروجی ما به اوراسیا در کشورهای ترکمنستان و آذربایجان با محدودیت ها و موانعی روبرو شده است چرا از بستر دریای خزر به خوبی استفاده نکردیم؟ چرا در کشتی رو - رو سرمایه گذاری نکردیم؟

عابدی خاطرنشان کرد: قطعاً دولت در سیاست گذاری و زیرساخت ها دارای مسئولیت است.

وی تصریح کرد: رتبه شاخص محیط کسب و کار ما ۱۲۷ است که مناسب نیست، فضای ما، فضای سالمی نیست تا در حوزه تجارت وارد شویم یعنی صادر کننده ما مطمئن نیست که فردا دلار چه شرایطی خواهد داشت تا قرارداد ببندد یا نه؟

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق ایران گفت: افزایش نرخ ارز به نفع ما نیست.

کد خبر: ۱۲۲٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha