اتاق‌های ایران و قرقیزستان، تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی امضا کردند
در حاشیه وبینار روز اقتصاد قرقیزستان؛

اتاق‌های ایران و قرقیزستان، تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی امضا کردند

شافعی، رئیس اتاق ایران برقراری روابط بانکی با قرقیزستان، افزایش تعداد پروازهای مستقیم و مذاکره فعال جهت رفع موانع حمل‌ونقل را از جمله موارد تسهیل‌کننده روابط تجاری دو کشور برشمرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، وبینار روز اقتصاد قرقیزستان با حضور رئیس اتاق ایران، نایب‌رئیس اتاق قرقیزستان، سفرا و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد. در حاشیه این وبینار تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی اتاق‌های ایران و قرقیزستان به امضای روسای دو اتاق رسید.

محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران در این وبینار با اشاره به اهمیت امضای این تفاهم‌نامه گفت: گذشته از عضویت در سازمان اکو، اوراسیا و شانگهای که می‌تواند مزیتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی زیادی بین دو کشور در عرصه‌های مختلف باشد اما ظرفیت‌های دوجانبه گسترده‌ای در بخش‌های مختلف تجاری، خدماتی، خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و علاقه‌مندی فعالان اقتصادی ایران برای همکاری با قرقیزستان روزافزون است.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست با اظهار خوشحالی از اینکه پس از سال‌ها فرصت امضای تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین اتاق‌های بازرگانی ایران و قرقیزستان در قالب همایش روز اقتصاد قرقیزستان فراهم شده است گفت: حضور سفرای دو کشور در این نشست نشان از حمایت دولتمردان از بخش خصوصی و تلاش مسئولین بلندپایه دو کشور در جهت رفع موانع موجود و ترسیم پایه‌های مناسبات بر اساس اصول محکم و قابل اعتماد دارد.

او با بیان اینکه وجود زمینه‌های بالقوه و بالفعل تجاری، صنعتی و سرمایه‌گذاری میان ایران و قرقیزستان موجبات نزدیکی و همکاری بیش از پیش دو کشور را فراهم کرده است ادامه داد: تشکیل کمیته مشترک و همچنین برگزاری این قبیل همایش‌ها می‌تواند آثاری سازنده و مثبت همچون شناساندن فرصت‌های تجاری و ارتقا سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را در پی داشته باشد.

شافعی با اظهار تأسف از بالفعل نشدن بخش اعظمی از ظرفیت‌های همکاری دوجانبه میان ایران و قرقیزستان بیان کرد: در سال ۲۰۲۰ مجموع کل مراودات تجاری دو کشور فقط ۱۸ میلیون دلار بوده است. این میزان تنها ۰,۰۳ درصد از کل حجم ۵.۵ میلیارد دلاری تجارت قرقیزستان با جهان در این سال بوده است که مؤید عدم استفاده از پتانسیل‌های موجود است.

او تأکید کرد: اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد در جهت افزایش تعاملات با کشور قرقیزستان در زمینه‌های مختلف به ویژه حمل‌ونقل، گردشگری، توریسم سلامت، صنایع غذایی، کشاورزی، پتروشیمی، معدن، خودروسازی، زیست محیطی، فناوری‌های نوین و خدمات فنی و مهندسی و ساختمانی حمایت‌ها و اقدامات عملی لازم را انجام دهد.

برخورداری ایران از زیرساخت‌های مناسب شامل ۱۰ بندر بین‌المللی، ۹۶ فرودگاه فعال مسافربری، بیش از ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن و ۱۹۰ هزار کیلومتر جاده بین شهری، ۱۲ هزار کیلومتر خط لوله نفت و گاز و قرار گرفتن آن در ردیف پانزدهمین کشور دنیا از نظر منابع غنی فلزی و غیرفلزی از جمله مزیت‌های اقتصادی کشور بود که شافعی به آن‌ها اشاره کرد.

شافعی با بیان اینکه ایران به‌عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب با دو گذرگاه آبی از طریق خلیج‌فارس درجنوب و دریای خزر در شمال از جایگاه منحصربه‌فردی در جهان برخوردار است ادامه داد: با بهره‌گیری از توان متخصصان بومی آمادگی خود را برای حضور گسترده در پروژه‌های اجرایی قرقیزستان در زمینه‌های ایجاد زیرساخت‌های صنعتی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، توسعه همکاری‌های کشاورزی، احداث نیروگاه، جاده و مسکن، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی و دارو، سیمان و صادرات هر نوع کالای مجاز اعلام می‌کنیم.

رئیس اتاق ایران برقراری روابط بانکی بین دوکشور، افزایش تعداد پروازهای مستقیم و مذاکره فعال جهت رفع موانع حمل‌ونقل را از جمله موارد تسهیل‌کننده روابط تجاری دو کشور نام برد.

شافعی عضویت ایران و قرقیزستان در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)، سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO)، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین پیمان شانگهای را زمینه توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور برشمرد و گفت: عضویت قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی نیز می‌تواند به‌عنوان پشتوانه ایران برای عضویت در این سازمان قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه امضای این تفاهم‌نامه نقطه عطفی در روابط تجاری دو کشور خواهد بود بیان کرد: در این راستا پیشنهاد می‌کنم طرفین ظرف مدت یک ماه پس از امضای این تفاهم‌نامه نمایندگان خود را برای حضور در جلسات کمیته معرفی کنند و به این ترتیب به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی دو شکور اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را ارائه کنند.

اجرای پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در قرقیزستان ظرف دو سال
کرباسی در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه باید پروازهای بین ایران و قرقیزستان از طریق مقامات دولتی دو کشور افزایش یابد گفت: ایران ظرفیت خوبی در اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی در قرقیزستان دارد. ما می‌توانیم در یک پروسه زمانی دوساله بیش از یک میلیارد پروژه خدمات فنی و مهندسی در قرقیزستان و زیرساخت‌های مورد نظر آن کشور اجرا کنیم. اما این نیازمند حمایت مقامات دولتی قرقیزستان از فعالان اقتصادی ایران و شرکت‌های مهندسی آن است. با تأسیس این کمیته و معرفی نمایندگان منتخب اتاق‌های یا دو کشور و حمایت‌های همه‌جانبه سفرای دو کشور می‌توان به این هدف دست یافت.

نمایشگاه کالاهای ایرانی در بیشکک برگزار خواهد شد
رومان قاسم‌اف نایب‌رئیس اتاق قرقیزستان هم در این نشست با بیان اینکه قرقیزستان عضو سازمان تجارت جهانی است گفت: این فرصت امکانات جدیدی در اختیار تجار قراریم دهد تا بیش از ۶ هزار قلم کالا به قرقیزستان صادر کنند. همچنین با توجه به عضویت قرقیزستان در اوراسیا این کشور پتانسیل ترانزیتی خوبی بین شمال و جنوب آسیا دارد.

قاسم‌اف با استقبال از امضای تفاهم‌نامه میان اتاق‌های ایران و قرقیزستان گفت: این تفاهم‌نامه فرصت‌های جدیدی برای تجار دو کشور فراهم خواهد کرد و سطح همکاری‌ها را افزایش خواهد داد.

او با بیان اینکه قرقیزستان شرایط برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در بیشکک را فراهم کرده است گفت: امیدوارم این امکان در ایران هم برای تجار قرقیزی فراهم شود.

در کوتاه‌مدت می‌توان حجم مبادلات دو کشور را به ۱۵۰ میلیون دلار رساند
سعید خرازی سفیر ایران در قرقیزستان در این وبینار با تأکید بر نقش بخش‌های خصوصی دو کشور برای گسترش روابط ایران و قرقیزستان گفت: معتقدم امروز در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم روابط دو کشور را وارد مرحله جدیدی کنیم. روی کار آمدن دولت جدید در ایران و تأکید آن بر گسترش روابط با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای آسیای مرکزی و از سوی دیگر دیدگاه مثبت دولت قرقیزستان برای گسترش روابط اقتصادی با ایران زمینه را برای ورود دو کشور به مرحله جدیدی از روابط فراهم کرده است.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات و موانع گسترش روابط دو کشور عدم وجود پروازهای مستقیم به تعداد زیاد میان ایران و قرقیزستان است تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا تعداد پروازهای مستقیم دو کشور افزایش یابد. در این صورت رفت‌وآمد تجار و شهروندان دو کشور افزایش خواهد یافت.

خرازی با اشاره به اینکه یکی از فرصت‌های همکاری میان دو کشور همکاری‌های بین استانی است بیان کرد: در سفر خود به مشهد با مقامات خراسان رضوی دیدار کردم و آن‌ها نیز از توسعه روابط اقتصادی با قرقیزستان استقبال کردند. اما باید زمینه این همکاری‌ها از طریق افرایش پروازها میان دو کشور فراهم شود.

بر اساس آخرین آمار اعلامی گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت دو کشور در ۷ ماهه اول ۱۴۰۰ در حدود ۴۲ میلیون دلار بوده که حجم پایینی است و نشان‌دهنده ظرفیت همکاری‌های دو کشور نیست. این در حالی است که می‌توان حجم مبادلات را در کوتاه‌مدت به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار رساند و این ظرفیت در دو کشور وجود دارد.

او با اشاره به اقداماتی برای ایجاد مرکز تجاری ایران در بیشکک و برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک در خرداد سال آینده تأکید کرد: امیدواریم این اقدامات بتواند فرصت‌های مناسبی در اختیار تجار ایرانی و قرقیزی برای افزایش حجم همکاری‌ها قرار داد.

همچنین تورداکن سی دیکف سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران نیز با ابراز امیدواری از اینکه امضای این تفاهم‌نامه فرصتی جدید برای رشد اقتصادی روابط دو کشور باشد گفت: در سال ۲۰۲۲ سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دوکشور را جشن خواهیم گرفت و برای این منظور قصد داریم سفرهایی در سطوح بالا برقرار کنیم و زمینه افزایش روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری دو کشور را فراهم کنیم.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در خردادماه در بیشکک گفت: امیدوارم چنین نمایشگاهی از کالاهای قرقیزی نیز در تهران برگزار شود.

او با تأکید بر اینکه سفارت قرقیزستان برای تقویت تعامل بین اتاق‌های دو کشور از ارائه هیچ خدماتی دریغ نخواهد کرد ادامه داد: قرار است یک برنامه بیزنس فورم برای مشارکت بیشتر تجار ایرانی و قرقیزی تدوین کنیم و امیدوارم با بهبود شرایط کرونایی بتوانیم این برنامه‌ها را پیش ببریم.

امضای تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان
در پایان تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی میان اتاق‌های ایران و قرقیزستان امضا شد. قرار است این سند از طریق سفارتخانه‌های دو کشور مبادله شود و پس از امضای رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان ظرف مدت یک ماه نمایندگان کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور معرفی خواهند شد و در عمل فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha