۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
لزوم بهره مندی از فرصت های موجود برای گسترش ارتباطات کشاورزی ایران و ازبکستان
معاون اول وزیر کشاورزی ازبکستان خواستار شد؛

لزوم بهره مندی از فرصت های موجود برای گسترش ارتباطات کشاورزی ایران و ازبکستان

همدان - معاون اول وزیر کشاورزی ازبکستان با بیان اینکه پتانسیل ارتباطات کشاورزی ایران و ازبکستان بسیار است، گفت: باید از فرصت های موجود برای گسترش روابط دوطرفه بهره برد.

به گزارش خبرنگار بازار، کاسمیوف نودیر جان عصر یکشنبه در جلسه دیدار تجار بخش کشاورزی دو کشور ایران و ازبکستان با اشاره به اینکه ازبکستان و ایران از قدیم روابط تاریخی و تجاری زیادی باهم داشتند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی ازبکستان است.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته مراودات تجاری ایران و ازبکستان بیشتر شده است، ادامه داد: روز گذشته و امروز در تهران و همدان دیدارهای خوب و سودمندی بین تجار ایرانی و ازبکستانی برگزار شده است.

معاون اول وزیر کشاورزی ازبکستان با بیان اینکه ما آگاه هستیم که پتانسیل خوبی برای ارتباطات کشاورزی بین ایران و ازبکستان وجود دارد، افزود: از هیئت ایرانی برای حضور در ازبکستان دعوت می کنم تا تبادل و همچنین دیداری در زمینه کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی در ازبکستان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دیدار امروز فرصت بزرگی بود که همکاری‌های فی ما بین دو کشور را گسترش دهیم، اضافه کرد: در هیئت همراه ما ۱۵ کار آفرین و فعال تجاری حضور دارند که می توانند زمینه را برای گسترش همکاری‌ها فراهم کنند.

کاسیموف با تاکید بر اینکه چنین دیدارهای رودر رو می تواند زمینه ساز ارتقا تجاری بین دو کشور باشد، بیان کرد: آرزو می‌کنم دیدارهای بین کار آفرینان دو کشور ثمر آفرین باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه ضمن خوشامد گویی به هیئت تجاری ازبکستان با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های قدیمی است و از نظر تاریخی با ازبکستان مشابهت‌هایی دارد، اظهار کرد: این دو منطقه همچنین از نظر فرهنگی شباهت هایی با هم دارند.

تفاهم چهارجانبه‌ای بین چهار کشور ایران، ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان صورت گرفته تا به صورت حمل و نقل ریلی محمولات خود را از چابهار حمل کنند

علی اصغر زبردست با یادآوری اینکه از زمانی که ازبکستان کشور مستقلی از شوری شد، ۵۴ سند همکاری بین ایران و ازبکستان به عنوان سند همکاری امضا شده است، ادامه داد: در بخش ترانزیت و حمل و نقل تفاهم چهارجانبه‌ای بین چهار کشور ایران، ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان صورت گرفته تا به صورت حمل و نقل ریلی محمولات خود را از چابهار حمل کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور ازبکستان نیز یک کشور کشاورزی خیز است و محصولات خوبی در این کشور تولید می‌شود، افزود: صادرات محصولات سبزیجات، تره بار و میوه ازبکستان به ۲۱ کشور انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه امیدوارم در این سفر صادر کنندگان و تولید کنندگان در بخش سیب زمینی و محصولات باغی در استان همدان با تجار ازبکستان به توافق برسند، اضافه کرد: استان همدان در جمهوری اسلامی رتبه نخست تولید سیب زمینی و دو سه محصول دیگر را دارد و امیدوارم امروز و فردا بازدیدی از این ظرفیت و از امکانات بخش صادراتی استان داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه انجمن سیب زمینی استان همدان که نقش انجمن ملی کشور را بر عهده دارد، یکی از بزرگترین انجمن های تولید و صادر کننده سیب زمینی در کشور است، بیان کرد: در بخش انگور و کشمش، انجمن تولید و صادر کنندگان یکی از انجمن‌های قوی و فعال است.

زبردست با اشاره به اینکه استان همدان و شهر تویسرکان بزرگترین تولید کننده گردو است، ادامه داد: انجمن تولید کنندگان گردو می‌توانند به توافق خوبی با تجار ازبکستان برسند.

همدان در بخش تولید ماشین آلات کشاورزی از استان‌های پر پتانسل و قوی است
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان یادآور شد: همدان در بخش تولید ماشین آلات کشاورزی نیز یکی از استان‌های پر پتانسل و قوی است و تولید خوبی در این زمینه وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: میانگین بارندگی استان همدان ۳۶۲ میلیمتر در سال است.

علی محمودی با اشاره به اینکه ۲۸.۵ درصد اشتغال با ۲۴ درصد ارزش افزوده اقتصادی استان همدان در بخش کشاورزی است، ادامه داد: ۳.۸ درصد تولیدات با ارزش افزوده ۳.۲ درصد در کشور مربوط به بخش کشاورزی استان همدان است.

وی با بیان اینکه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولیدات بخش کشاورزی استان همدان در بخش زراعت، باغبانی و دام و طیور است، افزود: سطح اراضی زیر کشت زراعت در استان همدان ۱۸۸ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۲۵ هزار هکتار به صورت اراضی دیم است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه ۸۰ هزار هکتار اراضی باغی در استان همدان وجود دارد، اضافه کرد: حدود ۵.۲ میلیون راس دام و ۱۲ میلیون قطعه طیور و ۶۳ هزار تن ماهی و ۲۳ هزار تن عسل در استان همدان تولید می‌شود.

استان همدان دارای ۲۷۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی و با ظرفیت فرآوری یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن مواد خام است

وی با اشاره اینکه استان همدان دارای ۲۷۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی و با ظرفیت فرآوری یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن مواد خام است، بیان کرد: در استان همدان ۵۱۱ هزار هکتار جو و ذرت کشت و ۹۷۰ هزار تن جو و ذرت تولید می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت حبوبات استان همدان ۱۹ هزار و ۷۱۳ هکتار با تولید ۱۵ هزار و ۶۲۸ تن است، ادامه داد: محصولات کشاورزی صنعتی مثل چغندرقند، آفتابگردان و کلزا در سطح ۱۰ هزار و ۶۷ هکتار  کشت می‌شود و ۳۰۹ هزار تن چغندر قند، آفتابگردان و کلزا تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش سیب زمینی، سیر و پیاز افزون بر یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن محصول تولید می‌شود، افزود: در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان همدان کشت سیب زمینی انجام می‌شود.

سیب زمینی استان همدان به بیش از ۱۱ کشور صادر می‌شود
محمودی با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در ۲۰ رقم در استان همدان کشت می‌شود، اضافه کرد: سیب زمینی استان همدان به بیش از ۱۱ کشور صادر می‌شود.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه پتانسیل‌های خوبی در استان همدان در رابطه با ساخت ادوات کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: استان همدان همچنین در زمینه تولید گیاهان دارویی و دارو سازی از پتانسیل خوبی برخوردار است.

استان همدان در زمینه موارد غیر کشاورزی مثل معدن از جمله معادن سنگ تزیینی و سنگ آهک ظرفیت دارد

خسرو طالبی رحیق به ظرفیت استان همدان در زمینه تولید سموم شیمیایی کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه استان همدان در زمینه موارد غیر کشاورزی مثل معدن از جمله معادن سنگ تزیینی و سنگ آهک ظرفیت دارد، ادامه داد: همدان بار انداز منطقه غرب کشور است.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان خدمات گردشگری و تفریحی خوبی وجود دارد، افزود: همچنین صنایع ریخته گری و صنایع غذایی آشامیدنی و صنایع تبدیلی و تکمیلی خوبی در استان همدان فعال است و بیشترین تولید سیب زمینی کشور در استان همدان انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha