۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
دولت جلوی خلق پول بدون پشتوانه را بگیرد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت جلوی خلق پول بدون پشتوانه را بگیرد

باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مشکل اساسی در اقتصاد ایران افزایش بی‌رویه نقدینگی و خلق پول است که مجلس و دولت باید جلوی آن را بگیرند.

به گزارش بازار، محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درمورد راهکارهای کوتاه مدت مجلس برای کاهش نرخ و مهار تورم گفت: هر دولتی برای کاهش و کنترل تورم شعارهایی داده اما در پایان دولتها شاهد افزایش تورم بودیم.

وی با اشاره به چرایی این مطلب افزود: مشکل اساسی در اقتصاد ایران افزایش بی رویه نقدینگی و خلق پول است که مجلس و دولت باید جلوی آن را بگیرند اما مجلس و دولت هم کارهایی می کنند که عملاً برای تأمین هزینه ها بالاجبار خلق پول باید انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارکرد: مجلس یازدهم در تلاش است که هر طور شده از خلق پول توسط بانک مرکزی و بانکها جلوگیری شود.

باقری یادآورشد: دولت سیزدهم و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول هایی دادند مبنی بر اینکه افزایش قیمت و هزینه های جاری دولت را کنترل می کنند اما این مهم، نیازمند هماهنگی دولت و مجلس و فراهم کردن مقدماتی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رادیو گفت وگو تأکید کرد: مجلس و دولت باید عزم خود را جزم کرده و تصمیم قاطع بگیرند که ضمن کاهش دادن هزینه های دولت و نقدینگی از بخش خصوصی نیز به معنای واقعی حمایت و به آن اعتماد کند.

در ادامه، دکتر میثم خسروی، عضو گروه بازارهای مالی مرکز پژوهشهای مجلس گفت: به عقیده برخی کارشناسان و مسئولان، علت اصلی تورم، افزایش نرخ ارز است درصورتیکه همین رویکرد پیامدهای بدی برای کشورمان داشته و دارد.

وی بر این باور است که عامل اصلی افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم سایر دارایی ها و سبد مصرفی خانوار این است که نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی رشد نمی کند.
عضو گروه بازارهای مالی مرکز پژوهشهای مجلس به دو علت رشد بی رویه نقدینگی در اقتصاد ایران اشاره و اظهارکرد: کسری و ناترازی بودجه دولت و ناترازی بانکها از مهم ترین دلایل رشد بی رویه نقدینگی به شمار می روند.

خسروی با تأکید بر اینکه ما با ثبات بخشی به بازار ارز موافقیم گفت: نرخ ارز طی این سالها اگرچه روند صعودی پیدا کرد اما نوسان هم زیاد داشت و اگر مداخلات منسجمی اتفاق می افتاد قطعاً بازار ارز باثبات تری را هم تجربه می کردیم.

وی اصلاح نظام بانکی را ضروری خواند و افزود: اینکه بانکها بدون هیچ پشتوانه پولی و بدون هراس خلق پول کنند پیامدهای منفی دارد و لذا اصلاح نظام بانکی بسیار ضروری و لازم است.

کد خبر: ۱۱۴٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha