۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»
بازار گزارش می‌دهد

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

در بازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بسترن بی ۳۰ و فردا ۵۱۱ دو محصول انتخابی مشتریان در بازار هستند، خودروهای مذکور دارای ضعف خدمات پس از فروش و عدم تامین قطعه هستند.

بازار؛ گروه خودرو: خرید خودرو معمولا جز دغدغه اصلی مشتریان در بازار تلقی می‌شود، مخصوصا اگر انتخاب مشتریان محصولات چینی باشد. خودروهای چینی در بازار داخلی برای مدت طولانی از کیفیت مناسب برخوردار نبودند، اما در پنج سال گذشته کیفیت و طراحی را ارتقا و بازار خودرو کشور را جولانگاه محصولات خود کردند. شرکت‌های خودروهای فراوانی و محصولات عدیده را به بازار معرفی کردند که پاشنه آشیل هر یک از آن‌ها ضعف در خدمات پس از فروش است. با چشم پوشی از افت بهای برخی از خودروهای چینی به سراغ بررسی دو محصول فردا ۵۱۱ به عنوان خودرو تازه وارد و بسترن بی ۳۰ محصول کهنه کار بازار در بازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان رفتیم که در ادامه از نظر خواهید گذارند.

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

نکته منفی طراحی کابین فردا ۵۱۱ که بسیار خودنمای می‌کند، قرارگیری صفحه نمایشگر در قسمت فوقانی داشبورد خودرو است

طراحی فردا
فردا ۵۱۱ یک خودرو سدان سگمنت B است که با هدف عرضه محصولات با تکنولوژی پا به بازارهای خاورمیانه از جمله کشور ما گذاشته است، این محصول در نمای ظاهری شباهت‌های فراوانی به سایر محصولات چینی از جمله بسترن دارد. در نمای جلو این خودرو چراغ‌های کشیده، جلوپنچره عریض و خطوط ساده و حجیم در کنار سپر عضلانی خودنمای می‌کند. در نمای عقب نیز الگو برداری از طراحی محصولات کره‌ای برای چراغ‌های بزرگ و سپر مرتفع بیشتر از هر چیزی خودنمایی می‌کند. طراحی مینیمال این خودرو برخلاف سایر محصولات چینی، پس از مدتی حس خستگی به مالک خودرو نمی‌دهد.

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

کابین فردا ۵۱۱ مشابه خودروهای کره‌ای به ویژه هیوندای طراحی و تولید شده است، چیدمان قطعات براساس اروگونومی دقیق انجام شده که علاوه بر راننده، سرنشینان نیز به اجزای کابین دسترسی داشته باشند. نکته منفی طراحی کابین فردا ۵۱۱ که بسیار خودنمای می‌کند، قرارگیری صفحه نمایشگر در قسمت فوقانی داشبورد خودرو است. این مساله می‌تواند منجربه عدم توجه راننده به مسیر حرکتی و بروز تصادف باشد. هرچند که این محصول در سگمنت B قرار دارد، اما کابین آن براساس ابعاد بزرگ به لطف طراحی عمومی داشبورد ایجاد شده است. کلاستر این خودرو تلفیقی از دیجیتال و آنولوگ را برای راننده به ارمغان آورده است. هرچند فردا سعی کرده در ۵۱۱ نشان سدان هوشمند به روز را به بازار عرضه کرده، اما در کابین آن چندان هوشمندی وجود ندارد.

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

بسترن بی ۳۰ دارای کابینی با طراحی و مواد بکار رفته در آن غیرارگونومیک و روکش صندلی‌ها چرم مصنوعی بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کیفیت پایین آن به چشم می‌آید

طراحی بسترن بی ۳۰
شرکت خودروسازی اف‌ای‌دبیلیو برای طراحی بسترن بی۳۰ از محصولات ژاپنی الگو گرفته است. تا جایی که با نگاهی به نمای جلو خودرو، می‌توان سبک طراحی مشابه محصولات سوبارو را دید. از طرفی خط مواج تیز روی بدنه که به صورت افقی طراحی شده، کارکتر اسپرت به این خودرو می‌دهد. در نمای عقب بسترن بی۳۰ شاهد طراحی مشابه محصولات نیسان است. اگرچه طراحی جوان پسند دارد، اما همچنان عدم رعایت تناسب تایر با بدنه جزو مهم‌ترین نکات منفی این خودرو است.

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

کابین بسترن بی۳۰ ساده طراحی شده است. زیرا داشبورد تخت با نمایشگر ۷ اینچی کنسول میانی و دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در زیر آن این سادگی را به خوبی نشان می‌دهد. داشبورد بسترن بی۳۰ از پلاستیک نامرغوب و سخت ساخته شده که در بلند مدت ایجاد سر و صدا زیادی خواهد داشت. اگرچه تنظیمات سیستم تهویه مطبوع برقی و نمایشگر لمسی برای رفاه بیشتر سرنشینان طراحی شده، اما کیفیت ساخت پایین در قطعات کاملا مشهود است. از سوی دیگر کروز کنترل به همراه سایر دکمه‌های تنظیمات روی غربیلک فرمان طراحی شده، اما به دلیل نوع طراحی و مواد بکار رفته در آن غیرارگونومیک است. از سوی دیگر روکش صندلی‌ها چرم مصنوعی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کیفیت پایین آن به چشم می‌آید.

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

قوای فنی ۵۱۱
فردا ۵۱۱ نیز مانند سایر خودروهای چینی مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری است، این پیشرانه می‌تواند ۱.۶ اسب بخار قدرت تولید کند. آنطور که به نظر می‌رسد، فرداموتورز این پیشرانه را براساس شرایط جوی و سوختی کشور کالیبره کرده است. از آنجایی که مشتریان داخل کشور همواره از قدرت پایین خودروها رضایت ندارند، ۵۱۱ به یک گیربکس ۵ سرعته دوکلاچه مجهز شده است. این گیربکس می‌تواند شتاب مناسبی را در زمان حرکت برای خودرو ایجاد و سبب رضایتمندی مشتریان شود. نقطه ضعف این محصول افت توان ملموس آن در زمان استفاده از سیستم تهویه مطبوع است، نباید انتظار قدرت ایده آل از این خودرو در زمان حرکت را داشت.

قوای فنی بسترن بی ۳۰
بسترن بی ۳۰ به یک پیشرانه ۱.۶ لیتر با قدرت ۱۰۷ اسب بخار مجهز است، قدرت تولید شده در این پیشرانه به وسیله یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین به سر چرخ‌ها منتقل می‌کند. این خودرو هرچند دارای حجم بیشتر است، اما قدرت برابری با ۵۱۱ تولید می‌کند. پیشرانه بسترن چندان تعریف کیفی مناسبی ندارد، اما گیربکس آن با کیفیت مناسب طراحی و تولید شده که نرمی در تعویض دنده دارد، اما نباید انتظار شتاب تولید شده ۵۱۱ را در این خودرو داشت. پیشرانه بسترن بی۳۰ چندان عملکرد مناسبی با شرایط جوی و سوختی کشور نداشته و برای راننده مشکل ایجاد می‌کند.

امکانات فردا ۵۱۱
فردا برای اینکه یک سدان با تکنولوژی روز در سگمنت B به بازار عرضه کند، آپشن‌های از جمله سیستم کنترل پایداری، سیستم کمک حرکتی در سربالایی، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی، سانروف و دوربین دنده عقب را تعبیه کرده است.

امکانات بسترن بی ۳۰
آپشن‌های از جمله سیستم کنترل پایداری، سیستم کمک حرکتی در سربالایی، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی، سانروف و دوربین دنده عقب و سیستم ناوبری باید اشاره کرد. بسترن مجهز به سیستم کروز کنترل برای تثبیت سرعت خودرو است.

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

بسترن بی ۳۰ و فردا ۵۱۱ هر دو با ضعف خدمات پس از فروش و تامین قطعه مواجه هستند، اما فردا ۵۱۱ تکنولوژی و کیفیت به روزتری نسبت به بسترن دارد

کدام محصول را بخریم؟
این مقایسه به دلیل یکسان بودن سگمنت و محدود قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان هر دو خودرو انجام شده است، بسترن بی ۳۰ حدود ۴ سال هست که به بازار ایران راه یافته، در این چهار سال آنطور که باید و شاید نتوانست در بازار جایگاه مناسبی برای خود ایجاد کند. زیرا کیفیت محصول به ویژه در قوای فنی و اجزای کابین، رضایتمندی مشتریان را به دنبال نداشته است. فارغ از ضعف‌های فنی این محصول، بسترن از خدمات پس از فروش مناسب یا دسترسی آسان به قطعات برخوردار نیست. از سوی، فرداموتورز به عنوان یک شرکت خودروی جدید، محصولاتی را به بازار عرضه کرده که از نظر کیفیت تا کنون نسبت به سایر محصولات چینی به ویژه بسترن گروه بهمن، برتری داشته است. اما، این شرکت خودروی نیز مانند سایر خودروسازان چینی با ضعف تامین قطعه و خدمات پس از فروش مواجه شده است.

چه خودرویی دربازه قیمتی ۵۵۰ میلیون تومان بخریم؟ | ضعف خدماتی «فرداموتور» و «گروه بهمن»

در مقام قیاس، اگر مالک خودرو یک محصول سدان جدید و متفاوت نسبت به خودروهای موجود در بازار کشور را می‌خواهد خریداری کند، ۵۱۱ گزینه مناسبی است. این موضوع مشروط بر عدم توجه به ضعف خدمات پس از فروش است. اما در صورتی که تمایل به خرید محصول نه چندان جذاب اما به نسبت ۵۱۱ خدمات پس از فروش مناسب هستنید، بسترن بی ۳۰ گزینه قابل قبولی است. باتوجه به فروش ۵۱۱ در بازارهای خاورمیانه، می‌توان گفت این محصول نسبت به بسترن از تکنولوژی و فناوری روز بالاتری برخوردار است. شاید گروه بهمن و فرداموتورز برای توسعه محصولات خود، ابتدا باید خدمات پس از فروش را توسعه دهند تا مشتریان با طیب خاطر بهتری اقدام به خرید کنند.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha