۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
نمره منفی با تعلل در انتساب رئیس جدید بانک مرکزی| رئیسی حواسش به گزارش ۱۰۰ روزه باشد!
کارشناسان در گفتگو با «بازار» عنوان کردند:

نمره منفی با تعلل در انتساب رئیس جدید بانک مرکزی| رئیسی حواسش به گزارش ۱۰۰ روزه باشد!

کارشناسان تاکیددارند: نابسامانی بازار ارز ناشی از تعلل دولت در معرفی رئیس کل جدید بانک مرکزی است، بنابراین وزیر اقتصاد هرچه زودتر رئیس کل را به هیئت دولت معرفی کندتا آشفته بازار ارز ساماندهی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز، طلا و سکه مدتی است نوسانی با شیبی ملایم روبه بالاست. طوری که از زمان فعالیت دولت سیزدهم تا کنون دلار حدود ۳ هزار تومان گران و سکه نیز با افزایش قیمت همراه شده است.
رشد قیمت ها که به گفته کارشناسان ناشی از نبود مدیریتی منسجم و قوی است باعث شده تا بازار ارز هیجانی و نرخ گذاری ها خارج از اصول و واقعیت ها تعیین شود. آنگونه که بانک مرکزی قیمت ارز را به صرافی ها اعلام و بازار آزاد نیز با مشاهد قیمت ارز در تابلو صرافی های مجاز قیمت های را به تبع با افزایش تعیین و مورد داد و ستدد قرار می دهد.

انتظار مردم این است که رئیس کل جدید بانک مرکزی  برنامه ریزی و سیاست گذاری های ارزی را آنگونه که به نفع مردم و اقتصاد کشور است طرح ریزی و عملیاتی  کند چرا که افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار، از نرخ ارز تبعیت می کنند

تا زمانی که مدیریتی قوی در بانک مرکزی بازار ارز را رصد نکند آشفتگی و بی ثباتی در این بازار پابرجاست
خیلی ها مقصر گرانی ارز را خود بانک مرکزی عنوان می کنند، برخی دیگر نرخ بالای تورم را علل رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه می دانند. اما به گفته خبرگان اقتصادی و فعالان بازار ارز تا زمانی که مدیریتی قوی در بانک مرکزی حاکم نباشد و سیاست گذاری های ارزی در مسیر درست اصلاح نشود بازارارز همچنان با آشفتگی روبه رو خواهد بود. حال در چنین شرایطی ۳۶ روز از عمر دولت جدید می گذرد اما هئیت دولت هنوز رئیس کل بانک مرکزی را که اتاق فرمان بازار پولی کشور محسوب می شود معرفی نکرده است و سیاست گذاری های ارزی در بازار همچنان توسط مدیران دولت گذشته در بازار عملی می شود. از طرفی انتظار مردم این است که رئیس کل جدید بانک مرکزی برنامه ریزی و سیاست گذاری های ارزی اصولی را آنگونه که به نفع مردم و اقتصاد کشور منجر شود طرح ریزی و عملیاتی  کند چرا که افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار، از نرخ ارز تبعیت می کنند.

تعلل دولت در معرفی رئیس کل بانک مرکزی موجب می شود بازار همچنان آشفته و قیمت ها غیر واقعی و با نوسان همراه باشند، اشتباه دولت جدید این است که رئیس کل بانک مرکزی را دیر معرفی کرده و مردم فکر می کنند که این دولت نیز توانایی لازم را در مدیریت بازار ارز ندارد 

تعلل در معرفی بانک مرکزی اشتباه است
کامران ندری، اقتصاددان و معاون پژوهشی پژوهشکده بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت رشد قیمت ها در بازار ارز پس از سکانداری دولت جدید گفت: نرخ ارز طی یک ماه اخیر به دلایلی چون موضع گیریها دربرابر مذاکرات و نیز عوامل بنیادی چون پابرجا بودن تحریم ها و کاهش منابع ارزی روندی افزایشی به خود گرفت از سویی نیز خیلی ها فکر می کردند با رفتن روحانی سیاست گذاریها در دولت جدید به نفع مردم در بازار طوری خواهد شد که بازارارز ساماندهی و قیمتها متعادل می شود تا جایی که نرخ دلار حداقل به ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان و حتی پایین تر مد نظر بود اما برخلاف پیش بینی ها قیمت ها در بازار افزایشی شد و همچنان مدیریت خاصی در این بازار به چشم نمی خورد.

وی با بیان اینکه تعلل دولت در معرفی رئیس کل بانک مرکزی موجب می شود بازار همچنان آشفته و قیمت ها غیر واقعی و با نوسان همراه باشند گفت: اشتباه دولت جدید این است که رئیس کل بانک مرکزی را دیر معرفی کرده و مردم فکر می کنند که این دولت نیز توانایی لازم را در مدیریت بازار ارز ندارد در چنین شرایطی اعتماد عمومی در این روزهای نخستین فعالیت دولت سیزدهم به دلیل گرانی ارز و قیمت کالاها تاحدودی سلب می شود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بازار ارز خیلی حساس است با این وجود برخی اظهار نظرها سیاسی بخصوص درباره مذاکرات و مسائل بین المللی تاثر خود را مستقیما بر روی بازار می گذارد و اینکه قیمت ها در بازار ارز طی یک ماه اخیر سیر سعودی به خود گرفته است بخشی از این موضوع به روند کند مذاکرات و نتیجه بخش نبودن آن بر می گردد.

ندری گفت: توجه دولت با برنامه ریزی کارشناسانه بر روی کنترل نرخ تورم و تلاش برای مهار و کاهش این شاخص مهم اقتصادی می تواند کمک کند تا نرخ ارز نیز با کاهش نرخ تورم در کشور متعادل شود، بنابراین شخصی باید سکاندار بانک مرکزی شود که توان وتخصص لازم را در مسائل پولی و اقتصادی داشته باشد.

دولت باید طی کمتر از ۲ ماه باقی مانده از فعالیت ۱۰۰ روزه خود در گزارشی که معمولا دولت ها به مردم ارایه می کنند، برنامه ریزی و اقدامات  خود را طوری به کار گیرد که در ارایه گزارش ۱۰۰ روزه چیزی برای گفتن داشته باشد این درحالی که بیش از یک ماه از فعالیت دولت می گذرد اما هنوز رئیس کل بانک مرکزی تعیین و معرفی نشده است

با معرفی یک مدیر قوی برای ریاست کلی بانک مرکزی و ساماندهی بازار ارز اعتماد عمومی به مردم بر می گردد
وی افزود: با مهار نرخ تورم و ساماندهی بازار ارز همچنین کنترل قیمت ها در بازار مردم به دولت اعتماد کرده و این اعتماد سازی خودش مسیر پیشرفت در اجرای برنامه های اقتصادی را هموار می کند حال در چنین شرایطی دولت باید طی کمتر از ۲ ماه باقی مانده از فعالیت خود در گزارش ۱۰۰ روزه ای که معمولا دولت ها به مردم ارایه می کنند، برنامه ریزی و اقدامات خود را طوری به کار گیرد که در ارایه گزارش ۱۰۰ روزه چیزی برای گفتن داشته باشد این درحالی که بیش از یک ماه از فعالیت دولت می گذرد اما هنوز رئیس کل بانک مرکزی تعیین و معرفی نشده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: زمانی که مدیریتی دقیق و قوی در بازار ارز به چشم نمی خورد خود بازار دچار تغییر قیمت و نابسمان می شود و این نابسامانی بیانگر قضاورت فعالان بازار از بی برنامگی ها دولت دارد بنابراین دیده می شود که اکنون قیمت ها در بازار ارز و سکه به جایی اینکه متعادل شوند روندی افزایشی داشته و سیر نزولی را نمی پیمایند.

وی افزود: اگر تیم اقتصادی دولت جدید برنامه ریزهای خود را برای مهار نرخ تورم، تسهیل امور اقتصادی، ساماندهی بازارها آنگونه که تغییری محسوس در قیمت کالاها همچنین رفاه نسبی در جامعه طی ۱۰۰ روز نخست فعالیت ارایه و اجرایی نکند بی تردید مردم به عملکرد اولیه دولت نمره منفی خواهند داد.

افراد زیادی برای تصدی بانک مرکزی پیشنهاد شدند اما گویا تا کنون گزینه مناسبی در حد مدیریت این بانک نبوده اند، در چنین شرایطی باید به دولت حق داد تا معرفی فردی لایق، توانا، متخصص و مسلط برای سکانداری بانک مرکزی از میان افراد متخصص گزینه توانمند تر را نتخاب کند چرا که بانک مرکزی پست بسیار حساسی است

حساسیت دولت در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی
سید یاسین رضوی پور، اقتصاددان نیز درباره علل تعلل دولت در معرفی رئیس کل بانک مرکزی و تبعات آن طی گفتگویی با «خبرگزاری بازار» گفت: اینکه دولت هنوز نتوانسته است رئیس کل جدید بانک مرکزی را انتخاب و معرفی کند، بیانگر حساسیت دولت در سپردن تصدی مهمترین پست کلیدی اقتصاد کشور به دست کسی است که آن فرد باید علم، آگاهی، تخصص و تجربه مدیریت اقتصاد کشور بخصوص در حوزه پولی را داشته باشد تا خدایی نخواسته در جریان کار مشکلی اقتصاد کشور را تهدید نکند.

وی با بیان اینکه طی این مدت افرادی زیادی برای تصدی بانک مرکزی پیشنهاد شدند اما گویا تا کنون گزینه مناسبی در حد مدیریت این بانک نبوده اند؛ گفت: باید به دولت حق داد تا معرفی فردی لایق، توانا، متخصص و مسلط برای سکانداری بانک مرکزی از میان افراد متخصص گزینه توانمند تر را نتخاب کند چرا که بانک مرکزی پست بسیار حساسی است و دولت نباید در معرفی رئیس آن تا انتخاب اصلاح تر تعجیل کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: چنانچه تا یک یا دو ماه دیگر بانک مرکزی با سرپرستی اداره شود بهتر از این است که فردی ریاست کلی این بانک را در دست گیرد که تخصص لازم و توان مدیریتی قوی را در چنین بخش مهمی نداشته باشد در چنین شرایطی چنانچه بانک مرکزی تا انتخاب فردی لایق و کاربلد مدتی بدون رئیس با سرپرستی اداره شود از ۴ سال فعالیت مدیریت ناکارآمد بهتر است.

بنا بر این گزارش، گزینه های زیادی تا کنون برای تصدی بانک مرکزی به وزارت اقتصاد و هئیت دولت معرفی شده اند اما تیم اقتصادی دولت بدنبال کسی است که توان مدیریت بانک مرکزی را داشته باشد اما تعلل دولت در این زمینه نیز باعث خواهد شد که بازار ارز همچنان بی ثبات باشد و قیمتها غیر واقعی در بازار تعیین شوند.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha