۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
بی توجهی به آمارها در برنامه‌ریزی های اقتصادی| زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی فراهم شود
فیلم استان ها؛

بی توجهی به آمارها در برنامه‌ریزی های اقتصادی| زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی فراهم شود

بیرجند- رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: حلقه مفقوده در تصمیم گیری های اقتصادی عدم استناد به آمار است.

علیرضا خامه زر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برنامه‌های وزرای حوزه اقتصادی کلی بود اگرچه ممکن است به دلیل مدیریت زمان در جلسات رای اعتماد اینگونه بوده باشد.

وی با بیان اینکه صادرات به عنوان پیشران تحول است، گفت: نگاه صادرات گرا به تولید را در برنامه وزیر اقتصاد ندیدم.

وی عنوان کرد: وزیر اقتصاد به تزریق دلار به بازار اشاره داشتند که در این زمینه باید منابع ارزی را بررسی کنیم و اینکه برای گسترش بازارها باید ببینیم که نگاه ما به کجاست؟

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند با اذعان به اینکه در تصمیم گیری ها به آمار توجه نمی‌شود، بیان داشت: حلقه مفقوده در تصمیم گیری ها عدم استناد به آمار است که متأسفانه در دولت قبل هم مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برنامه مشخص در حوزه واردات محصولات کشاورزی بر اساس آمار تولید نداریم در برهه‌ای واردات بی رویه آزاد می‌شود و در برهه‌ای دیگر با محدودیت‌های اعمال شده کالا گران می‌شود و امنیت غذایی به خطر می‌افتد.

خامه زر تصریح کرد: برای حمایت از صنایع داخلی آقای وزیر برنامه خاصی ارائه ندادند.

وی گفت: یکی از اقدامات مثبت دولت قبل این بود که خیلی از ردیف‌های تعرفه را واردات آن ممنوع شد و موجب شد تا تولید داخلی شکل بگیرد اما در برنامه وزیر فعلی از نظام تعرفه‌ای ندیدم استفاده شود.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه برنامه‌ها کلی گویی بود، عنوان کرد: آنچه در جراید و جلسات رأی اعتماد دیدیم خیلی برنامه‌های عملیاتی و کاربردی از نظر ما در بخش خصوصی نبود.

وی با بیان اینکه یکی از دیدگاه‌های وزیر صمت این بود که معادن باید جایگزین نفت شود، افزود: خراسان جنوبی یک استان معدنی است و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان می‌شود به عنوان یک محرک در توسعه بهره گرفت.

ظرفیت های معدنی موتور محرک توسعه خراسان جنوبی
به گفته وی استان معدنی خراسان جنوبی می‌تواند از این دیدگاه استفاده و در جهت توسعه استان و کشور از ظرفیت استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید صنایع مرتبط به حوزه معدن را در استان راه اندازی کنیم، عنوان کرد: با فرآوری می‌توانیم برای استان ارزش افزوده ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی بیرجند بیان داشت: به تبع توسعه معدنی توسعه اشتغال را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در بحث صنایع باید مطالعاتی صورت گیرد تا صنایع کم آب بر در استان مستقر شود، گفت: مشوق‌های سرمایه گذاری برای خراسان جنوبی پیش بینی شود.

خامه زر عنوان کرد: خواسته بخش خصوصی این است که خراسان جنوبی در کنار استان‌های توسعه یافته و صنعتی از جمله تهران، اصفهان، خراسان رضوی و… قرار نگیرد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: گاهی معافیت‌هایی که استان‌های توسعه یافته دارند از خراسان جنوبی بیشتر است، به عنوان مثال شهرک صنعتی توس مشهد معافیت مالیاتی دارد اما شهرک صنعتی بیرجند از این قضیه مستثنی است.

 لزوم اختصاص مشوق های سرمایه گذاری برای خراسان جنوبی
خامه زر تصریح کرد: مسئولان استان باید معافیت مالیاتی را به عنوان یک مطالبه جدی از مرکز داشته باشند.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی استانی محروم است و تنها راه برون رفت از مشکلات در حوزه صنعت نظر گرفتن مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه در کنار سرمایه گذاری باید زیر ساخت‌ها نیز فراهم شود، بیان داشت: ما در این استان بن بست پروازی داریم که در جهت توسعه پروازی استان باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: راه آهن از دیگر زیر ساخت‌های مورد نیاز استان است که اجرای پروژه ریلی باید در اولویت قرار گیرد.

خامه زر گفت: نهضت جاده سازی استان تقویت و تکمیل شود و از ظرفیت استان در کریدورهای ترانزیتی نیز باید بهره ببریم.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: سرمایه گذاران در جایی سفره سرمایه گذاری خود را پهن می‌کنند که زیرساخت‌ها فراهم شود و دغدغه زیر ساخت نداشته باشند.

خامه زر با بیان اینکه دوری از مرکز در کرایه حمل و قیمت تولید خود را نشان می‌دهد، افزود: باید امتیازاتی را از سوی بخش دولتی برای سرمایه گذار از جمله معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های تأمین اجتماعی و تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha