۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
افزایش ۴۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما در مسیرهای پرتردد| بخشنامه های بی خاصیت دولتی برای ایرلاین ها
«بازار» گزارش می دهد

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما در مسیرهای پرتردد| بخشنامه های بی خاصیت دولتی برای ایرلاین ها

در حالیکه سازمان هواپیمایی همچنان ایرلاین ها را از افزایش قیمت بلیط پروازهای داخلی منع می کند، طی چند روز گذشته برخی مسیرهای پرتردد بدون توجه به بخشنامه های دولتی، افزایش قیمت داشته اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بخشنامه پشت بخشنامه و این همان روشی است که بارها ناوگان هوایی و ایرلاین های داخلی بدون توجه به آن ها، همواره مسیر خود را طی کرده و هر بار به هر دلیلی تمام هزینه ها مالی را بر دوش مسافران انداخته اند. این بار نیز ایرلاین های داخلی از تعطیلی اعلام شده از سوی دولت و افزایش تردد در برخی مسیرها نهایت استفاده را برده و علیرغم اعلام از سوی سازمان هواپیمایی مبنی بر اینکه قیمت بلیط هواپیما افزایش نیابد، قیمت ها را افزایش دادند.

بر اساس این گزارش، تعطیلی شش روزه استان‌های تهران و البرز و همزمانی آن با عید سعید قربان تقاضا برای سفر با هواپیما و قطار در کشور به یکباره افزایش پیدا کرد و برخی شرکت‌های هوایی قیمت بلیت خود را در حالی افزایش دادند که «سیاوش امیرمکری» سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری هرگونه افزایش قیمت بلیط هواپیما در مسیر های داخلی قبل از بررسی و اتخاذ تصمیم در جلسه آتی شورای عالی هواپیمایی کشوری را از نظر این سازمان فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد.

هر چند حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی نیز گفت: افزایش قیمت‌های اخیر بلیط هواپیماها غیرقانونی است و سازمان هواپیمایی با آن مخالف است. اما ظاهرا برخی راه های گریز در قانون برنامه پنجم توسعه این اختیار را به ایرلاین های خصوصی داده تا بدون توجه به دولت که بر اساس قانون اختیار قیمت گذاری از او سلب شده است، قیمت ها را افزایش دهند.

در برخی از مسیرهای هوایی از جمله تهران - مشهد و بالعکس قیمت بلیت هواپیما از ۶۰۰ هزار تومان به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و حتی یک شرکت هواپیمایی قیمت بلیت خود را در این مسیر حدود دو میلیون تومان تعیین کرد

این نامه و این بخشنامه ها در حالی به سوی شرکتها و ایرلاین های داخلی ابلاغ شد که در روزهای اخیر علاوه بر افزایش نرخ بلیط هواپیما در برخی از مسیرهای داخلی قیمت بلیط قطارهای پنج ستاره نیز در بعضی از مسیرهای ریلی افزایش قابل توجهی داشته و تا ۷ میلیون ریال برای هر نفر نیز رسید.

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما در مسیرهای پرتردد| بخشنامه های بی خاصیت دولتی برای ایرلاین ها

خبرنگار خبرگزاری بازار کسب اطلاع کرد که در برخی از مسیرهای هوایی از جمله تهران - مشهد و بالعکس قیمت بلیط هواپیما از ۶۰۰ هزار تومان به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و حتی یک شرکت هواپیمایی قیمت بلیت خود را در این مسیر حدود دو میلیون تومان تعیین کرد. این اقدام در حالی به مرحله اقدام و عملی رسید که سید عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران از افزایش نرخ بلیط هواپیما دفاع و دلایل این افزایش را تشریح کرد.

بر اساس قانون برنامه، قیمتگذاری بلیط هواپیما توسط دولت ممنوع است و مبنای نرخ ، عرضه و تقاضای بازاراست و بر این اساس، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از سال سوم برنامه پنجم، نرخ آزاد را اجرا کنند و نرخ گذاری حتی در اختیار شورایعالی هواپیمایی هم نیست

او معتقد است که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، قیمتگذاری بلیت هواپیما توسط دولت را ممنوع کرد و مبنای نرخ را، عرضه و تقاضای بازار قرار داد و بر این اساس، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از سال سوم برنامه پنجم، نرخ آزاد را اجرا کنند و نرخ گذاری حتی در اختیار شورایعالی هواپیمایی هم نیست.

وی افزود: از طرفی بیش از ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و از طرف دیگر، نرخ ارز نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از ۸ برابر افزایش پیدا کرده است و این بدان معنی است که ۶۰ درصد هزینه‌های ما حدود ۸ برابر افزایش یافته است که با توجه به این افزایش، چگونه می‌توان انتظار داشت که نرخ‌ها کنترل شود.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در ادامه تاکید کرد: نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی ارسال و تاکید کردیم که شرکت‌های هواپیمایی به هیچ وجه دنبال افزایش نرخ بلیط نیستند، چرا که افزایش نرخ ارز، باعث کاهش تقاضا می‌شود و ما آسیب بیشتری خواهیم دید بنابراین ما آمادگی داریم اگر ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی تامین شود و تخفیفات فرودگاهی که به تدریج حذف شده، بازگردد و اشکالات قانونی که از سال‌ها قبل به عنوان عوارض به نرخ بلیت هواپیما افزوده شده، اصلاح شود، نرخ‌ها را به سال ۱۳۹۰ بازگردانیم.

پس از گذشت ۱۰ سال، شرکت‌های هواپیمایی فقط در نرخ بلیت برای یک ساعت پرواز در هر صندلی ۱۷ دلار کاهش درآمد داشته‌اند

موسوی ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ یک ساعت پرواز یک صندلی را به قیمت ۵۷ هزار تومان می‌فروختیم و به بیان دیگر نرخ یک ساعت پرواز برای یک صندلی ۵۷ دلار بود، اما در حال حاضر و در سال ۱۴۰۰، همان صندلی را خوشبینانه حتی اگر یک میلیون تومان بفروشیم، معادل ۴۰ دلار دریافت می‌کنیم و به بیان دیگر پس از گذشت ۱۰ سال، شرکت‌های هواپیمایی فقط در نرخ بلیت برای یک ساعت پرواز در هر صندلی ۱۷ دلار کاهش درآمد داشته‌اند.

اما اینطور که به نظر می رسد سازمان هواپیمایی به‌ صورت مکاتبه رسمی مخالفت خود را با افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح و اعلام کرده است که افزایش قیمت‌ها بدون ارائه آنالیز آن غیرقانونی است و اگر قرار است افزایشی صورت بگیرد طبق رویه سال‌های گذشته باید ابتدا در شورای عالی سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شود. اما سوال این است که اگر بر اساس قانون دولت حق دخالت و تعیین قیمت بلیط هواپیما را ندارد این بخشنامه ها راه به جایی نخواهد برد و اگر دولت و سازمان هواپیمایی حق دخالت در قیمت گذاری و تعیین قیمت را دارد چرا و چگونه ایرلاین های خصوصی بدون هیچ توجهی به ابلاغیه ها نرخ بلیت هواپیما را به یکباره تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش می دهند؟

کد خبر: ۱۰۰٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha