۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کسب درآمد میلیاردی از ضایعات ماهی قزل آلا
سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری شیلات مطرح کرد

کسب درآمد میلیاردی از ضایعات ماهی قزل آلا

گلشاهی، سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری شیلات ایران، ارزش ریالی دور ریزهای ماهی قزل آلا در کشورمان را سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش بازار، عیسی گلشاهی افزود:‌ حدودا ۲۰ درصد از حجم تولید ماهی قزل آلا در کشورمان در واحدهای فراوری مورد استفاده قرار می‌گیرد که فراوری‌های صنعتی روی آن اعمال می‌شود.

وی گفت: روی هم رفته تمام ماهی قزل آلا امکان مصرف انسانی ندارد و به همین جهت مقداری از آن دور ریز و ضایعات می‌شود که میزان کل دورریز و ضایعات ماهی قزل آلا در کل کشور را می‌توان حدود ۱۷ تا ۲۳ درصد از حجم یک ماهی قزل آلا عنوان کرد.

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری شیلات ادامه داد: ارزش اقتصادی مواد دور ریز ماهی قزل آلا برابر است با هر کیلو ۵۰۰ الی هزار تومان که البته آن هم بستگی به نوع ضایعات ماهی دارد، اما ارزش اقتصادی ایجاد شده بر مبنای ارزش مواد تولیدی ماهی چیزی معادل ۵ الی ۶ هزار تومان است که روی هم رفته چیزی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان در سال حاصل از دور ریزهای مواد اولیه و پنج برابر این رقم یعنی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان را هم می‌توان به عنوان ارزش محصول استحصال شده‌ای که قابلیت ورود به چرخه تولید داشته باشد عنوان کرد البته این رقم فقط در مورد ماهی قزل آلا صادق است و در کنار این ماهی، ماهی‌های پرورشی دیگری هم در کشور وجود دارد.

گلشاهی دلیل اینکه دور ریزهای ماهی قزل آلا به چرخه تولید باز نمی‌گردد را این گونه عنوان کرد: ما در تولید ماهی قزل آلا چند فاز را طی کرده ایم که به این مرحله برسیم فاز اول، فاز توسعه مزارع پرورش ماهی است که ما را به تولید مورد نظر بر اساس آن چه که احساس می‌کنیم برای تکمیل سبد غذایی مردم و تامین امنیت غذایی جامعه نیاز داریم. نزدیک می‌کند (می توان گفت ماهی قزل آلا به موقعیت با ثبات خود در این زمینه دست یافته است)، صنعتی سازی تولید ماهی قزل آلا فاز دوم حرکت ما برای تولید این ماهی است در این فاز ماهی قزل آلا مورد فراوری‌های خاص قرار می‌گیرد.

او گفت: ماهی قزل آلا یکی از ماهی‌هایی است که مردم علاقه به تازه خوری آن دارند در همین رابطه یکی از اخلاق‌های بدی که واحدهای غذایی مانند رستواران‌ها دارند این است که ماهی را به صورت کامل و شکم پر به واحد خود برده و آنجا بنا به ذائقه مشتری آن را طبخ و ارائه می‌کنند در حالی که می‌توانستند تفکیک و پاکسازی ماهی را به یک واحد صنعتی بسپارند در این حال هزینه آن واحد هم پایین می‌آمد و ضایعات هم دورریز نمی‌شد.

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری شیلات افزود: به این منظور در برخی از استان‌ها حدود پنج تا ۶ سال طول کشید تا واحدهای صنعتی به این منظور راه اندازی شوند پس از ایجاد این واحدها ما با یک سری دورریزهای تمرکز یافته مواجه شدیم که دیگر دارای اشل تجاری هستند.

گلشاهی گفت: دلیل آنکه دیگر چنین اتفاقی کمتر یا اصلا نمی‌افتد این است که ما پس از طی کردن فاز دوم به دنبال الگو سازی این مرحله یعنی بهره برداری و فراوری ضایعات نرفتیم.

کد خبر: ۹۹٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha