۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کنترل استهلاک در گرما | ۵ سیستمی که در تابستان باید به آن دقت کنید
«بازار» بررسی کرد

کنترل استهلاک در گرما | ۵ سیستمی که در تابستان باید به آن دقت کنید

گرما تاثیر مستقیم روی دمای کاری خودرو داشته و اگر سرویس‌ها و تعمیرات بر مبنای اصول توسط مالک خودرو انجام شود، میزان استهلاک خودرو در فصل گرما با کاهش مواجه خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: با شروع فصل گرما یکی از چالش‌های اصلی مالکان خودروهای داخلی افزایش استهلاک و بالارفتن ضریب خرابی است. شایع‌ترین ایراد موجود در خودروهای تولید داخل افزایش آمپر آب و جوش آوردن خودرو است. بسیاری از مالکان خودروها دلیل را کاهش کیفیت قطعات یا استفاده از سیستم کولر تلقی می‌کنند. این درحالی است که عامل اصلی ایجاد خرابی را باید در نگهداری خودرو جست و جو کرد.
همواره این سوال مطرح است که آیا می‌توان مقدار استهلاک موجود در خودرو را به ویژه در فصل تابستان کنترل یا کاهش داد؟ باتوجه به افزایش هزینه‌های نگهداری، بالا رفتن قیمت قطعات و دستمزدهای تعمیرات چه راه حلی برای کنترل خرابی خودرو در گرما وجود دارد؟ در این گزارش سعی داریم به این سوالات پاسخ و به بررسی سیستم‌های پر استهلاک در خودرو بپردازیم.

کنترل استهلاک در گرما | ۵ سیستمی که در تابستان باید به آن دقت کنید

موتور را خنک کنید
عمده ایراد فنی که در خودروهای تولید داخل یا گاهی چینی‌ها رخ می‌دهد، جوش آوردن خودرو است. بهترین راه کنترل دمای خودرو و کاهش استهلاک نگهداری اصولی از سیستم خنک‌کاری است. سه جز اصلی سیستم خنک‌کاری شامل سیال، ترموستات و رادیاتور است. عمرمفید سیال خنک‌کاری که ترکیبی از ضدیخ و آب بوده، در بهترین حالت یکسال است. باتوجه به پشت سر گذاشتن فصل سرما، توصیه می‌شود برای بهبود انتقال حرارت در تابستان اقدام به تعویض این سیال کنید. همزمان با تعویض سیال خنک‌کاری به تعویض ترموستات خودرو نیز بپردازید. ترموستات قطعه‌ای هست که در معرض بیشترین تنش‌های حرارتی قرار دارد و در اثر معیوب شدن می‌تواند منجربه افزایش دما کاری خودرو و جوش آوردن شود. بنابراین هر شش ماه یکبار این قطعه را تعویض کنید. در کنار دو مورد مذکور توصیه می‌شود به بررسی سطح مشبک رادیاتور و عبور هوا از میان پره‌های آن بپردازید. در مجموعه رادیاتور فن، فیوزها و رله‌ها را نیز باید بررسی و در صورت نیاز تعویض کرد. توجه به این سه نکته در سیستم خنک‌کاری می‌تواند میزان استهلاک و خرابی خودرو حتی آلایندگی را نیز به طور چشمگیری کاهش دهد.

کنترل استهلاک در گرما | ۵ سیستمی که در تابستان باید به آن دقت کنید

 در زمان تعویض روغن‌موتور از فیلتر روغن مرغوب استفاده کنید، اگر فیلتر روغن غیراستاندارد در خودرو استفاده شود علاوه بر روشن کردن چراغ اخطار روغن منجربه افزایش دما نیز خواهد شد

تعویض روغن کنید
سیستم روغنکاری پیشرانه نه تنها عامل اصلی روانکاری است، بلکه وظیفه خنک‌کاری موتور را نیز عهده دار است. سیال روغن حدود ۴۰ درصد از خنک‌کاری پیشرانه را انجام می‌دهد، بنابراین در فصل تابستان باید پیش از رسیدن کارکرد خودرو به پایان عمرمفید روغن موتور، اقدام به تعویض آن کنید. افزایش دما و تنش‌های حرارتی و دینامیکی متعدد به سیال روغن منجربه کاهش کیفیت آن خواهد شد. لذا کوتاه کردن زمان تعوض روغن موتور، ضامن اصلی سلامت پیشرانه و کاهش استهلاک است. در زمان تعویض روغن‌موتور به استاندارد توصیه شده کارخانه خودروساز دقت کنید و براساس پیشنهاد تعویض کار، روغن موتور انتخاب نکنید. در زمان تعویض روغن‌موتور از فیلتر روغن مرغوب استفاده کنید، اگر فیلتر روغن غیراستاندارد در خودرو استفاده شود علاوه بر روشن کردن چراغ اخطار روغن منجر به افزایش دما نیز خواهد شد. رعایت این نکات می‌تواند ضریب استهلاک در خودرو را ۱۰ درصد کاهش دهد. توجه کنید، پس از هر تعویض روغن فاکتور مهر شده و قوطی روغن را تا تعویض بعدی در خودرو نگهدارید.

کنترل استهلاک در گرما | ۵ سیستمی که در تابستان باید به آن دقت کنید

تکنولوژی تولید باتری‌های داخل کشور و محل قرار گیری آن به گونه‌ای است که عمرمفید باتری را منوط به یکسال می‌کند. عامل اصلی کاهش عمرمفید این قطعه نیز فقط گرما است، علیرغم اینکه عایق حرارتی نیز برای آن توسط خودروسازان تعبیه می‌شود، اما چالش‌های عملکرد درست آن در خودروهای داخلی وجود دارد

باتری را تعویض کنید
باتری به عنوان پیل الکتروشیمایی وظیفه تامین و ذخیره سازی جریان الکتریکی مصرف کننده‌ها را عهده دار است. متاسفانه باتری جز قطعاتی است که در خودرو مالکان کمترین توجه را به آن دارند. تکنولوژی تولید باتری‌های داخل کشور و محل قرار گیری آن به گونه‌ای است که عمرمفید باتری را منوط به یکسال می‌کند. عامل اصلی کاهش عمرمفید این قطعه نیز فقط گرما است، علیرغم اینکه عایق حرارتی نیز برای آن توسط خودروسازان تعبیه می‌شود، اما چالش‌های عملکرد درست آن در خودروهای داخلی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود با شروع فصل تابستان در گام نخست باتری را تعویض کنید، پس از آن سیستم شارژ خودرو که شامل دینام(آلترناتور) و تسمه می‌شود را بررسی کنید. هرگونه نوسان جریان الکتریکی در خودرو می‌تواند منتج به خرابی قطعات الکتریکی و الکترونیکی شود، از آنجایی که خودروها امرزوی وابستگی فراوانی به جریان الکتریکی دارند، رعایت نکات فوق می‌تواند عامل پیشگیری از خرابی سنسورها و عملگرها در خودرو شود.

کنترل استهلاک در گرما | ۵ سیستمی که در تابستان باید به آن دقت کنید

تنظیم موتور کنید
تنظیم موتور به معنای آماده سازی پیشرانه برای فصل گرم یا سرد براساس تعویض یا سرویس قطعات آن است. باتوجه به اینکه در فصل گرما دمای هوای محیط بسیار زیاد است، بنابراین نیاز هست که عملکرد پیشرانه به گونه‌ای باشد که کمترین مقدار اصطکاک در میان قطعات وجود یا احتراق به درستی انجام شود. این مورد می‌تواند از افزایش دمای کاری پیشرانه و استهلاک خودرو پیشگیری کند. از آنجایی که در تنظیم موتور سرویس کلی برای انژکتور، سیستم جرقه زنی، پمپ بنزین، تعویض کاسه نمدها میل سوپاپ و تعویض تسمه تایم پرداخته می‌شود، طیب خاطری برای مالک خودرو از نظر عدم ایجاد خرابی کوتاه مدت در فصل گرما را ایجاد می‌کند. بنابراین بهتر است به تنظیم موتور خودرو در ابتدای فصل گرما پرداخته شود، تا متحمل هزینه‌های گزاف در طول روزهای گرم سال نشوید.

کنترل استهلاک در گرما | ۵ سیستمی که در تابستان باید به آن دقت کنید

باتوجه به ترافیک‌های شهری و عدم رفتاررانندگی اصولی میزان ضریب گرما در گیربکس و سایر سیستم‌های خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین نیاز است مالکان علاوه بر تعویض به سرویس سایر اجزای این سیستم بپردازند

گیریکس را بررسی کنید
در خودروهای تولید داخل معمولا از دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک استفاده شده، است. هر دو نوع گیربکس استفاده شده نیز ضعف‌ها فنی خود را دارد، زیرا تکنولوژی این سیستم‌ها مربوط به دهه ۹۰ و ۸۰ میلادی است. گیربکس دستی به عنوان متداول‌ترین گیربکس در خودروهای داخل برای فصل گرما نیازمند تعویض کیت کلاچ و واسکازین آن است. البته این موضوع مشروط بر کاهش یا اتمام عمرمفید کیت کلاچ در خودرو است. باتوجه به ترافیک‌های شهری و عدم رفتار رانندگی اصولی میزان ضریب گرما در گیربکس و سایر سیستم‌های خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین نیاز است مالکان علاوه بر تعویض به سرویس سایر اجزای این سیستم بپردازند.
نوع دیگر گیربکسی که در خودروها استفاده شده، گیربکس اتوماتیک است. این سیستم در فصل تابستان نیازمند تعویض روغن‌گیربکس و سرویس قطعات هیدرولیکی و الکترونیکی است. زیرا در صورت افزایش دمای کاری گیربکس، انتقال قدرت به چرخ‌ها با افت مواجه و استهلاک به شدت بالا خواهد رفت. با رعایت موارد مذکور می‌توانید، مانع از پیشگیری افزایش استهلاک در این سیستم‌ها شوید.

کد خبر: ۹۸٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha