۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
ریزش بورس عربستان در چهارمین روز متوالی/ شش کشور عربی سودهای بانکی را کاهش دادند
تحلیل بورس های عربی/۲۶ اسفند۹۸؛

ریزش بورس عربستان در چهارمین روز متوالی/ شش کشور عربی سودهای بانکی را کاهش دادند

ریزش بازارهای مالی در کشورهای عربی این کشورها را به کاهش سود بانکی وادار کرد.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_ بورس عربستان سعودی ریزش سنگین متوالی را در چهارمین روز پیاپی تجربه کرد، سه شاخص اصلی بورس عربستان سعودی در معاملات امروز به شدت منفی بودند و بیشترین ریزش را در چند روز اخیر به خود دیدند، شاخص بازار موازی(نامو) بیشترین ریزش را تجربه کرده و بیش از ۸ درصد سقوط کرده است.

در بخش صنایع نیز بخش انرژی عربستان سعودی ۳.۵۸ درصد نسبت به معاملات دیروز ریزش داشته است، تداوم کاهش قیمت برنت یکی از دلایل ریزش این بخش از بورس عربستان سعودی است، بیشترین ریزش را شاخص کالاهای لوکس با بیش از ۷ درصد داشته و کالاهای سرمایه ای و حمل و نقل با بیش از ۶ درصد ریزش در رده های بعدی قرار دارند.

شاخص کل معاملات خود را با افت ۵.۲۱٪ به پایان رساند و ۳۲۷.۶۷ امتیاز از ارزش خود را از دست داد که به سطح ۵،۹۵۹.۶۹ امتیاز سقوط کرد که پایین ترین سطح این شاخص از اکتبر ۲۰۱۶ است.۱۸۴ نماد بورسی منفی و تنها هشت نماد بورسی سبزر رنگ بوده و دو نماد دیگر نیز بدون تغییر ماندند.

پایین آوردن نرخ بهره برای حمایت از اقتصاد و بازار سرمایه در کشورهای عربی

 شش کشور عربی روز دوشنبه ، یک روز پس از تصمیم فدرال ایالات متحده ، نرخ بهره را به عنوان نوعی محرک اقتصادی علیه عواقب انتشار ویروس "کرونا" بر اقتصاد منطقه کاهش دادند. این کاهش مطابق با تصمیم فدرال رزرو ایالات متحده در مورد کاهش نرخ بهره صندوق های فدرال در جلسه اضطراری خود به تقریباً صفر و با هدف مهار پیامدهای شیوع ویروس چینی است. در روز یکشنبه ، فدرال رزرو به طور ناگهانی تصمیم گرفت نرخ بهره را به میزان ۱ درصد کاهش دهد.

کویت

کویت اولین کشور خلیج فارس است که پس از فدرال رزرو تصمیم خود را برای کاهش بهره گرفته است ، زیرا بانک مرکزی کویت در پاسخ به تصمیم فدرال رزرو ، نرخ بهره را به میزان ۱ درصد کاهش داده و از عواقب اقتصادی ویروس کرونا محافظت می کند.راساس بیانیه مرکزی ، نرخ بهره از ۲.۵ درصد به ۱.۵ درصد کاهش یافته است که پایین ترین نرخ در طول تاریخ این کشور است.

عربستان سعودی

آژانس پولی عربستان سعودی (سما) تصمیم گرفت ، امروز دوشنبه ، نرخ توافق های خرید مجدد و نرخ توافق های بازگرداندن معکوس را تا ۰.۷۵ درصد کاهش دهد.آژانس پولی عربستان سعودی نرخ موافقت نامه های خرید معکوس را از ۱.۲۵ درصد به ۰.۵ درصد کاهش داد.مقامات اقتصادی عربستان سعودی با توجه به تحولات اخیر جهانی ، تصمیم به حفظ ثبات پولی و بازار سرمایه در این کشور دارند و برای همین بهره بانکی را به شدت کاهش دادند.

امارات

 بانک مرکزی امارات متحده عربی کاهش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره اعمال شده برای گواهی های سپرده را برای یک هفته تصویب کرد.همچنینبانک مرکزی امارات  قیمت تسهیلات وام های حاشیه ای و تسهیلات مرابحه تحت پوشش ضمانت را ۰.۵ درصد کاهش داد.

قطر

بانک مرکزی قطر نرخ سپرده های بانکی معروف به ۵۰ را به یک درصد رساند و نرخ سود وام های سپرده ۱۰۰ در این کشور به ۲.۵ درصد رسید.

بحرین

بانک مرکزی بحرین برای اطمینان از ثبات پولی و مالی نرخ بهره کلیدی را برای تسهیل سپرده یک هفته ای از ۱.۷۵ درصد به ۱ درصد کاهش داد.همچنین قیمت سپرده شبانه را از ۱.۵۰ درصد به ۰.۷۵ درصد ، قیمت سپرده یک ماهه از ۲.۲۰ درصد به ۱.۴۵ درصد و نرخ وام بانکی از ۲.۴۵ درصد به ۱.۷۰ درصد کاهش داد.

اردن

 بانک مرکزی اردن تصمیم گرفت نرخ بهره را برای همه ابزارهای سیاست پولی کاهش دهد.کمیته عملیات بازار آزاد در بانک مرکزی اردن توضیح داد: کاهش نرخ بهره یک درصد برای کلیه ابزارهای سیاست پولی و ۰.۷۵ درصد در سپرده به مدت یک روز انجام شده است و این تصمیم در معاملات بانکی در فردا آغاز می شود.کمیته اقتصادی اردن تصمیم گرفت نرخ تخفیف مجدد را از ۴.۵ درصد به ۳.۵ درصد در سال کاهش دهد و نرخ توافق خرید مجدد  را از ۴.۲۵ درصد به ۳.۲۵ درصد در سال کاهش دهد.

کد خبر: ۹٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha