۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
توسعه اقتصادی باید دریا محور باشد| اقتصاد دریا محور اشتغال زا و تمرکز زدا از شمال و مرکز ایران
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران در گفتگو با «بازار»:

توسعه اقتصادی باید دریا محور باشد| اقتصاد دریا محور اشتغال زا و تمرکز زدا از شمال و مرکز ایران

پل مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران گفت: دولت آینده باید بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند، زیرا در گذشته همواره نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی کم رنگتر شده و جایگاه آن تنزل پیدا کرده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «مسعود پل مه» در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص انتظار بخش خصوصی از دولت سیزدهم اظهارداشت: حضور بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی یک ضرورت انکارناپذیر است، ولی تاکنون به بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی کشور اجازه رشد و تعالی داده نشده است.

در حوزه های اقتصادی دولت به طرق مختلف ناکارآمدی خود را تاکنون مخفی کرده است
عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه متاسفانه در حوزه های اقتصادی دولت به طرق مختلف ناکارآمدی خود را تاکنون مخفی کرده است، افزود: در حال حاضر نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی بسیار کاهش یافته است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد: انتظار بخش خصوصی از دولت آینده این است که اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که برای بخش خصوصی حق و حقوقی متصور است، به رسمیت بشناسد و آن را به مورد اجرا بگذارد.

پل مه یادآورشد: متاسفانه در بسیاری از ادوار گذشته دولت ها به اجرای قوانین و مقررات مربوط به نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی بی توجهی کرده اند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه دولت ها همواره مجری قانون هستند، گفت: ولی در مرحله اجرای قوانین و مقررات مربوط به بخش خصوصی دولتهای در گذشته از خود تمکین نشان نداده اند.

اگر استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی در دولت آینده اتفاق بیافتد، شاهد هم افزایی و تاثیرپذیری نقش بخش  خصوصی در رشد و تعالی اقتصادی کشور خواهیم بود

وی تاکید کرد: اگر استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی در دولت آینده اتفاق بیافتد، شاهد هم افزایی و تاثیرپذیری نقش بخش  خصوصی در رشد و تعالی اقتصادی کشور خواهیم بود.

عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: این اتفاق سر منشا بسیاری از فعالیت های مثبت اقتصادی کشور خواهد بود که ماحصل آثار مثبت آن در تامین معیشت، رفاه، کاهش نرخ تورم و ایجاد اشتغالزایی در کشور خود را بیشتر نشان خواهد داد.

دولت تاکنون ناکارامدی خود را در پشت مباحث دولت مدارانه مخفی کرده است
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: دولت تاکنون ناکارامدی خود را در پشت مباحث دولت مدارانه مخفی کرده است و اجازه نداده است که بخش خصوصی در ایران فضای لازم را برای عرض اندام داشته باشد.

این مقام مسئول در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: بیش از ۹۵ درصد تجارت جهانی و مبادلات کالا در جهان از طریق حوزه دریایی است و اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا که بیش از ۹۰ درصد واردات کشور از طریق حمل ونقل دریایی انجام می شود.

برای رسیدن به توسعه پایدار اقتصاد ایران وابستگی شدیدی به دریا دارد
پل مه با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ درصد صادرات نفت ایران از طریق دریا انجام می شود، گفت: این نشان می دهد که صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی در کشورمان معطوف به حمل ونقل دریایی است، به گونه ای که اقتصاد ایران وابستگی شدیدی به دریا دارد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصادی نگاه و رویکرد ما به ناگزیر دریا محور است و بخش خصوصی می تواند با فعالیت قدرتمند خود در این حوزه تاثیرات مثبت خود را در اقتصاد ملی نشان دهد.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بیشتر فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در شهرهای ساحلی متمرکز است، اما در ایران مظلوم ترین، توسعه نیافته ترین و عقب افتاده ترین شهرها در کنار دریاها قرار دارند

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بیشتر فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در شهرهای ساحلی متمرکز است، اما در ایران مظلوم ترین، توسعه نیافته ترین و عقب افتاده ترین شهرها در کنار دریاها قرار دارند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: در صورتی که رویکرد اقتصادی دریا محور در کشور ما شکل بگیرد به طور قطع می توانیم، آمایش سرزمینی را از مرکز و شمال کشور به سواحل جنوبی سوق دهیم که در این صورت رشد و توسعه اقتصادی دریا محور در کشور شکل می گیرد و قابلیت های اقتصادی و اشتغالزایی در کشورمان روز به روز، رونق بیشتری می گیرد.

کد خبر: ۹۶٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha