۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کرونا و اقتصاد نحیفی که باز هم ضربه می‌خورد
تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران؛

کرونا و اقتصاد نحیفی که باز هم ضربه می‌خورد

چه بخواهیم و چه نخواهیم با وجود کرونا اقتصاد کشورمان ضربه خواهد خورد، شیوع این اپیدمی همه‌گیر تنها به چین خسارت نزده است، بلکه با ورودش به کشور ما نیز بسیاری از مسائل مربوط به اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.

دریا قدرتی‌پور؛ خبرگزاری بازر-  در هفته‌های اخیر، شلیک غیرمنتظره کرونا به تن دردمند گردشگری ایران بود که باعث شد وضعیت ضعیف گردشگری در کشور و به خصوص اصفهان در معرض تهدید قرار گیرد.

کشور ما با توجه به قرار گرفتن در معرض تحریم ها حالا با مشکل جدی تری هم مواجه شده است و آن کرونا است.

کاهش حجم مسافران داخلی و خارجی

از آنجا که این ویروس در آستانه تعطیلات نوروز، همه‌گیر شده است، بدون شک از حجم مسافرت‌های داخلی و خارجی می‌کاهد، بسیاری از هتل ها و مسافرپذیرها این روزها در وضعیت خوبی به سر نمی برند؛ آنها می گویند تا صد در صد خسارت دیده اند و در فصل پیک سفر دچار خسران زیادی شده اند.

بیگی، مدیر یکی از هتل های اصفهان در این زمینه  اظهار داشت: ویروس کرونا به هر حال شرایطی را ایجاد کرده است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی نمی توانند به ایران و به خصوص اصفهان سفر کنند، به هر حال در این شرایط هتلداران روزهای سختی را می گذرانند و باید به امید گذراندن این شرایط و روزهای خوب برای گردشگری اصفهان باشیم.

آژانس های مسافرتی هم دست کمی از این مقوله ندارند، مدیر یکی از آژانس های مسافرتی در این رابطه می گوید: شرایط خوبی نیست و بسیاری از آژانس ها در شرایط بدی قرار گرفته اند و حتی در آستانه ورشکستگی هستند و اقتصاد توریسم در خطر قرار گرفته است.

وی می افزاید: براساس پیش‌بینی چون در فصلی هستیم که پیک سفرها به شمار می رود، قاعدتا باید فروش ما هم بیشتر می شد، اما کرونا وضعیت را کاملا تغییر داده و بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی لغو شده است و با کاهش صد در صدی مواجه شده ایم.

پایین آمدن صادرات

به اعتقاد منصور سلیمانی، کارشناس اقتصاد، کرونا وضعیت را نابسامان کرده است و به غیر از گردشگری پایین آمدن صادرات مواد خام به کشوری که پایتخت کرونا به شمار می رود مساله مهمی است که اقتصاد ما را با چالش های بسیاری مواجه خواهد کرد و اقتصاد نحیف کشور را به باتلاق مشکلات جدی فرو خواهد برد به این خاطر که ما وابسته به تک محصول نفت هستیم و همین باعث شده که در برابر مشکلات آسیب های بیشتری ببینیم.

وی کاهش صادرات به چین را مانعی برای کسب درآمد ما دانسته و می گوید: این موضوع حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری در ماه از درآمد ارزی کشور می‌کاهد.

به گفته وی این تنها شامل توریسم و اقتصاد گردشگری و صادرات نمی شود، کرونا حتی تجارت و کسب و کارهای کوچک را هم نشانه گرفته است.

رکود کسب و کارهای کوچک

البته بماند که کرونا نه تنها به کسب و کارهای بزرگ و تجارت های بین المللی رحم نکرده است، بلکه کسب و کارهای کوچک هم با مشکلات جدی روبرو شده اند؛ تا جایی که یک اقتصاددان معتقد است تاثیر ویروس کرونا بر کشور ما احتمالا، منفی خواهد بود، زیرا در هر صورت چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان به شمار می رود و اگر رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد، تاثیراتش و ضربه هایش به کشور ما هم خواهد خورد.

به اعتقاد سلیم محمدی، استاد اقتصاد اینکه بگوییم کرونا تا چه حد می تواند بر اقتصاد ما تاثیر بگذارد هنوز مشخص نیست و بستگی به ماندگاری این ویروس دارد که تا چه مدت می خواهد باقی بماند و این ماندگاری تا چه حد ابعادش گسترده خواهد شد، اما به هر حال هر چه که باشد کرونا تاثیرات اقتصادی بسیاری را بر روی اقتصاد ما خواهد گذاشت و عبور از آن به سادگی ممکن نیست.

در این میان برخی هم نظر مخالف دارند و می گویند، قبل از کرونا ما در وضعیت مهجوری بودیم و به دلیل تحریم ها ارتباط زیادی با کشورهای دیگر نداشتیم و کرونا هم چندان تاثیری بر کشور ما نخواهد گذاشت و این جای خشنودی دارد .

کرونا و فرصت‌های بالقوه

راضیه شعبان از دیگر اقتصاد دانانی است که اظهار داشته که می توان از کرونا به عنوان یک فرصت برای حمایت از تولید کنندگان داخلی استفاده کرد؛ به گفته وی در این برهه از زمان که صدور و خروج کالا از سایر کشورها به دلیل شیوع ویروس با مشکل مواجهه شده است و همچنین کشور چین که از اصلی ترین طرف‌های تجاری ما محسوب می‌شود با کاهش تولیدات روبه رو شده است، توجه بیشتر به کسب وکارهای کوچک ضروری است. شاید بتوان این را فرصتی برای شرکت‌های نوپا دانست تا در سایه کاهش تولیدات کشور چین بتوانند قد علم کنند .

حال وحشت از کرونا به جان بازارهای ایران چنگ انداخته است و در کلان اقتصاد خودش را بیشتر نشان می دهد؛ از گرانی دلار گرفته تا کاهش قیمت نفت و گردشگری که روزهای پر گردش ایران را با رکود مواجه کرده است .

چالش جدید اقتصاد به گل نشسته

بدیهی است به هر میزان که اقتصاد چین کوچک ‌تر شود، به همان میزان ایران در تامین نیازهای وارداتی و افزایش صادرات خود به این کشور دچار مشکل می‌شود. شدت اپیدمی کرونا در ایران، اما چالش دیگری است که می‌تواند زیان‌های بیشتری را متوجه اقتصاد کشورمان کند.

با این تفاسیر معلوم نیست اقتصاد ایران تا کجا آسیب می بیند، این در حالی است که تنها کشورهای دیگر نیستند که رقابت آشکار و نهان دارند، بلکه دلالان سودجو هم در این بازار ناقض روند عادی عرضه و تقاضا می شوند تا نفعی برای خود ببرند و همین باعث می شود که تعادل در اقتصاد از درون و بیرون آسیب ببیند.

کد خبر: ۹٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha